کد خبر: ۱۸۶۸۶
|
۰۷ تير ۱۴۰۰ | ۱۳:۲۵

راه‌هایی برای حفظ امنیت هویت آنلاین

انجام اقدامات امنیتی در مورد مسائل احتمالی مربوط به سرقت هویت هشدار داده و خطر وقوع آن را کاهش می‌دهد و به کاربران در جست‌وجوی راه‌حل‌هایی امنیتی کمک خواهد کرد که محافظت از سرقت هویت را باهم ادغام می‌کنند، زیرا این روش می‌تواند از کاربر در برابر ویروس‌هایی که اطلاعات را می‌دزدند، محافظت کند.

به گزارش« نبض فناوری» امروزه تعداد افرادی که قربانی سرقت هویت می‌شوند، به‌طور چشمگیری در حال افزایش است. این مفهوم شامل هر نوع جرم، کلاهبرداری یا هر نوع فریب منجر به از بین رفتن نام کاربری، رمزهای عبور ، شماره کارت اعتباری، داده‌های بانکی، داده‌های مربوط‌به سلامت یا هر نوع داده شخصی دیگر است که پس از سرقت توسط هکر مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این اطلاعات برای انجام جرائم با استفاده از هویت کاربر، بدون اطلاع آنها استفاده می‌شود.

وب‌سایت هک‌رید هشدار می‌دهد که عواقب ناشی از سرقت هویت می‌تواند از یک ناراحتی جزئی تا خساراتی گسترده، از جمله آسیب‌های مالی و عاطفی، متفاوت باشد. برخی افراد قادر به حل سریع مشکل پیش‌آمده در نتیجه سرقت هویت هستند و برخی دیگر ممکن است هزاران دلار ضرر کنند، درخواست‌های وام آنها رد شود، وجه خود را از دست بدهند یا فرصت‌های شغلی پیش‌آمده برای آنها از میان برود.

راه‌های سرقت هویت

به‌طور سنتی سرقت هویت شامل سرقت نامه، کیف پول یا کپی کارت اعتباری و قبض آب و برق است، در حالی‌که در حال حاظر سرقت آنلاین هویت بسیار رایج شده است. این اتفاق زمانی رخ می دهد که کاربران اینترنت در پی رخ دادن مواردی نظیر کلاهبرداری فیشینگ، استفاده از شبکه‌های بی‌سیم بدون امنیت، بارگیری ویروس یا بدافزارهای دیگر روی تلفن‌های خود، اشتراک ناخواسته اطلاعات ورود به سیستم با کلاهبرداران و همچنین سرقت رایانه‌ها یا سایر دستگاه‌هایی که داده‌هایشان در آن ذخیره شده است، اطلاعات هویتی خود را از دست می‌دهند.

وقتی کسی هویت شما را بدزدد، اعتبار شما احتمالاً ضربه خواهد خورد. به همین دلیل نظارت بر امتیازات اعتباری شما از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر قربانی سرقت هویت شوید، اعتبار شما می‌تواند یکی از اولین چیزهایی باشد که به سرعت سقوط می‌کند و هرگونه بررسی سابقه اشتغال یا اجاره، این موضوع را نشان می‌دهد.

در ایالات متحده ، سرقت هویت به یک صنعت بزرگ تبدیل شده است. شبکه‌های جنایتکاران گسترده با موفقیت زیادی این جنایت را مرتکب می‌شوند. اداره آمار دادگستری آمریکا گزارش می‌دهد که کمتر از ۱۸ میلیون نفر در سال ۲۰۱۴ حداقل یک بار دچار سرقت هویت شده‌اند. اکثریت قریب به اتفاق کارت اعتباری، حساب بانکی یا سایر اطلاعات مالی خود را از دست داده‌اند.

کلاهبرداری نقطه‌ای و هرزنامه

تشخیص همه تلاش‌های فیشینگ ساده نیست. کلاهبرداری از طریق پیام‌رسانی، ایمیل یا وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی کاملا طبیعی به نظر می رسد. ساده‌ترین راه برای اطمینان از ایمن ماندن هویت شما این است که هرگز روی پیوندهای تأییدنشده کلیک نکرده و از باز کردن ایمیل‌ها یا پیام‌های ارسال‌شده توسط اشخاص ناشناس خودداری کنید.

گاهی اوقات، به نظر می‌رسد ایمیل ارسال‌شده از سوی بانک شماست، اما حتی در آن زمان باید آدرس ایمیل را بسیار دقیق بررسی کنید. ممکن است یک شماره یا حرف اضافی در آدرس ایمیل مشاهده کنید، این بدان معنی است که ایمیل مذکور جعل شده است. هرگز اطلاعات حساس خود را به افراد غریبه‌ای که به شما پیامک و ایمیل زده یا تماس می‌گیرند، حتی اگر درخواست آنها قانونی به نظر برسد، ارائه نکنید، بانک‌ها و سایر موسسات رسمی معمولا از این طریق با شما ارتباط برقرار نمی‌کنند.

سازمان‌هایی مانند بانک‌ها برای شناسایی شما به اطلاعاتی مانند کد ملی نیاز دارند، اما ایمیل نمی‌کنند یا با شما تماس نمی‌گیرند. وقتی سازمانی این اطلاعات را درخواست می‌کند، احتیاط کنید. به عنوان مثال، مدرسه کودک، یک شرکت یا یک مطب پزشکی ممکن است واقعاً به اینگونه اطلاعات نیاز نداشته باشد. اگر آنها این درخواست را دارند، از آنها بپرسید که برای چه چیزی به آن نیاز دارند و آیا ارائه آن اجباری است؟ همچنین بپرسید که چگونه از این اطلاعات محافظت می‌کنند، آیا شناسه جایگزین دیگری وجود دارد و یا فقط چهار رقم آخر برای اهداف آنها مناسب است؟

از رمزهای عبور قوی استفاده کنید

افراد تمایل دارند در حساب‌های کاربری مختلف خود از رمزهای عبور مشابه استفاده کنند و این رویای یک سارق هویت است. چراکه وقتی رمز عبور را شکستند، می‌توانند به همه حساب‌هایی که شما از آن استفاده می‌کنید دسترسی پیدا کنند. این ممکن است شامل بانکداری مجازی، سایت‌های کارگزاری آنلاین و سایر سایت‌های مالی باشد که اکنون و بعدا از آن استفاده می‌کنید.

به عنوان یک قاعده کلی، گذرواژه‌های معتبر باید بیش از ۱۰ کاراکتر داشته باشند و شامل ترکیبی از نمادها، اعداد و حروف بزرگ و کوچک باشند. از استفاده از هر چیز مربوط به داده‌های شخصی ، مانند کدملی و تاریخ تولد خود یا یکی از اقوام یا دوستان خود پرهیز کنید.

استفاده از ابزار مدیریت رمز عبور و همچنین تأیید اعتبار دو عاملی (2FA) بسیار توصیه می‌شود، اگرچه به تدریج احراز هویت چند عاملی جایگزین خواهد شد. برای این کار باید بیش از دو گذرواژه برای دسترسی به یک حساب وارد کنید. به عنوان مثال، ممکن است یکی از گذرواژه‌ها کدی باشد که به تلفن شما ارسال می‌شود، یا می‌تواند شامل یک رمز عبور و پاسخ به یک سوال امنیتی باشد. احراز هویت چندعاملی خطر از دست رفتن داده‌ها را به حداقل می‌رساند. اشکال پیشرفته‌تر احراز هویت می‌تواند شامل شناسایی چهره، شبکیه چشم یا اسکن اثر انگشت باشد.

خرید از سایت‌های معتبر

اگر می‌خواهید از یک شرکت جدید خرید کنید ملاحظات لازم را در نظر بگیرید. نظرات کاربران را بخوانید، بررسی کنید که آیا آنها از اتصالی رمزگذاری‌شده و ایمن برای داده‌های مالی و شخصی استفاده می‌کنند یا خیر و شرکت مورد نظر را از نظر رتبه‌بندی BBB ‪(Better Business Bureau)‬ مورد بررسی قرار دهید.

آدرس وب‌سایت به جای HTTP باید با HTTPS شروع شود. این حروف مخفف پروتکل فرمت امن انتقال متن است و برای اطمینان از حریم خصوصی و ایمنی سایت ساخته شده است. برای داشتن امنیت بیشتر ، هرگز داده های شخصی یا مالی را در سایتی وارد نکنید که فقط با HTTP شروع می‌شود.

نشانه‌هایی از سرقت هویت که باید مراقب آنها باشید

صورتحساب‌های گمشده یک پرچم قرمز است. اگر قبض‌های شما نرسید یا دیر رسید، با شرکت‌های کمکی، بانک یا صادرکننده کارت اعتباری خود در تماس باشید. نامه معمولی گمشده ممکن است نشانه این باشد که حساب شما ربوده شده و مجرم نامه شما را به آدرس جدیدی جهت مخفی کردن فعالیت‌های خود تغییر مسیر داده است.

بانک‌ها و سایر منابع مالی معمولا به‌طور ناگهانی سیاست‌ها و شرایط تأمین مالی خود را تغییر نمی‌دهند. این بدان معناست که اگر نرخ بهره کالایی که استفاده می‌کنید ناگهان افزایش یابد یا وام یا کارت اعتباری بدون دلیل مشخصی از شما سلب شود، باید به آن توجه کنید. یکی دیگر از علائم نسبتا واضح درخواست تأیید کارت اعتباری است که هرگز برای آن درخواست نکرده‌اید. توصیه می‌شود به هیچ عنوان از وای‌فای عمومی استفاده نکنید، مگر اینکه مجبور باشید.
منبع: ایسنا

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی