کد خبر: ۱۸۶۹۱
|
۰۷ تير ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۵

ساخت دوربین‌های تصویربرداری علمی و صنعتی در کشور

دلویی گفت: دوربین‌های علمی و صنعتی جزو تجهیزات فناور و تحریمی هستند که موفق به ساخت آن‌ها در داخل کشور شدیم.

به گزارش «نبض فناوری»، فناوری هوش مصنوعی پای خود را به تمامی عرصه‌ها باز کرده است، از جمله صنعتی که محاسبه‌های دقیق و اندازه‌گیری با دقت کم‌تر از چند میلی‌متر باید در آن انجام شوند و نیاز به حفظ دقت برای مدت بالایی دارند. اما این تجهیزات فناوری پیشرفته‌ای دارند که تحریم ها، مانعی بر سر راه واردات آن است و از همین رو فعالان فناور یک شرکت دانش‌بنیان به تولید نمونه ایران‌ساخت آن ورود پیدا کرده‌اند.

جوش‌کاری دقیق با محصول ایران‌ساخت

اکرم دلویی مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان اظهار کرد برای جوش لوله‌های قطوری که در صنایع نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند، دقت بسیار بالایی نیاز است و نازل جوش، باید دقیقاً وسط درز قرار بگیرد؛ خطای انسانی و انحراف از این میزان، فرآیند مناسب جوش را با مشکل مواجه می‌کند. نمونه خارجی آن حدوداً ۱۰۰ هزار دلار است، اما نمونه ایران ساخت با یک دهم قیمت خارجی نیاز را با همان توانمندی و کیفیت تامین کرده است.

 این فعال فناور بیان کرد: به کمک بینایی ماشین و پردازش تصویر، این نازل جوش را روی درز جوش قرار می‌دهیم و از خطا‌هایی که ممکن است به دلیل خستگی اپراتور پیش بیاید جلوگیری می‌شود.

دلویی مزیت دیگر این فناوری را افزایش بهره وری و تولید می‌داند؛ به طوری‌که دستگاه ایران‌ساخت می‌تواند ۲۴ ساعته و بدون خستگی، فرآیند جوش را با دقتی بسیار بالا انجام می‌دهد.

به گفته مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در حالی که دقت کاربر گاهی به بیش از چند میلی متر می‌رسد، خطا در این فناوری به کم‌تر از چنددهم میلی متر کاهش می‌یابد.

او ادامه داد: دوربین‌های علمی و صنعتی دارای کاربرد‌های متعدد صنعتی، پژوهشی، فضایی و نظامی بوده و جزو تجهیزات فناور و تحریمی هستند که اگرچه در ایران واردات قابل توجهی دارند، اما با قیمت‌های بسیار هنگفت تامین شده در حالی که خبری از پشتیبانی پس از فروش نیست.

دلویی با بیان این‌که تولیدات ایران‌ساخت می‌توانند در آینده‌ای نزدیک جایگزین نمونه وارداتی این دوربین‌ها شوند، افزود: خوشبختانه محصولاتمان را در نمایشگاه تجهیزات آزمایشگاهی ایران‌ساخت به نمایش درآوردیم و توانستیم مسیر توانمندی، بلوغ و توسعه را با سرعت بیش‌تری طی کنیم. در حال حاضر نیز با تعدادی از شرکت‌های دانش بنیان همراه شدیم و فناوری بومی دوربین‌های صنعتی را به جلو می‌بریم.

او گفت: علی‌رغم وجود تحریم‌ها و هزینه‌های سنگین واردات، سالیانه حداقل ۱۰ هزار نمونه از نوع خارجی این محصول وارد می‌شود در صورتی‌که اگر بازار این حوزه را از آن خود کنیم، می‌توانیم قیمت نهایی را تا ۵۰ درصد نمونه خارجی کاهش داده و با خدمات پس از فروش عرضه کنیم.

به گفته دلویی این محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت، زمینه اشتغال برای متخصصان حوزه اپتیک، نرم‌افزار و مکانیک را فراهم کرده و در حالی که تولید این محصول ایران‌ساخت برای تامین نیاز داخلی مناسب است، بازار صادراتی این محصول در کشور‌های همسایه و حاشیه خلیج فارس نیز ظرفیت دارد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی