کد خبر: ۱۸۸۱۷
|
۱۲ تير ۱۴۰۰ | ۱۳:۱۵

هوش مصنوعی به تشخیص سرطان تخمدان می پردازد

دانشمندان طی اولین مطالعه جهانی از هوش مصنوعی برای ترسیم خطرات سرطان تخمدان در زنان استفاده کردند.

به گزارش «نبض فناوری»، دانشگاه استرالیای جنوبی برای اولین بار در جهان با استفاده از هوش مصنوعی به تحقیق در زمینه خطرات کشنده ترین سرطان تولید مثل زنان در سراسر جهان می پردازد تا با استفاده از این روش زودتر قابل تشخیص و درمان باشد.

الینا هیپونن اپیدمیولوژیست تغذیه مشهور بین المللی و تیمی از مرکز بهداشت استرالیا UniSA مبلغ 1.2 میلیون دلار از طرف دولت فدرال برای نقشه برداری از خطرات ژنتیکی و جسمی سرطان تخمدان بر اساس سوابق بهداشتی 273هزار زن پایگاه داده Biobank دریافت کردند.

انتظار می رود مدل یادگیری ماشین، که داده ها را برای شناسایی الگوهای خطر به طور خودکار تجزیه و تحلیل می کند، به طور دقیق پیش بینی کند که در 15 سال آینده زنان مبتلا به سرطان تخمدان می شوند یا خیر.

سرطان تخمدان معمولاً به دلیل علائم مبهم و علل معدود شناخته شده بسیار دیر تشخیص داده می شود.

ژن ها، رژیم غذایی و سبک زندگی همه لاز عوامل افزایش خطرند و محققان می گویند رویکرد محاسباتی افراد در معرض خطر را کاهش می دهد.

هیپونن اعلام کرد که با تشخیص زودهنگام می توانیم به میزان قابل توجهی میزان بقای سرطان تخمدان را بهبود ببخشیم. اگر بتوانیم زنانی را که بیشترین خطر را دارند شناسایی کنیم، می توان آنها را برای غربالگری بیشتر، بهبود تشخیص زودهنگام و پیش آگهی آزمایش کنیم.

این پروژه چهار ساله با تمرکز ویژه بر متابولومیک(مولکول های کوچک دخیل در تجزیه چربی ها برای تأمین انرژی)مشخص می کند که چه عواملی خطرهای سرطان تخمدان را افزایش یا کاهش می دهند.

دانشمندان بر این باورند که تغییر در متابولیسم لیپیدها نشانگرهای زیستی سرطان تخمدان است و همچنین داده های هورمونی و نشانگرهای زیستی خون را برای پیش بینی بهتر خطرات کشف خواهند کرد.

همچنین برخی تحقیقات نشان می دهد كه حتی می توانیم از طریق رژیم غذایی خطر سرطان تخمدان را اصلاح كنیم. در سطح جهان این اولین و بزرگترین مطالعه در مورد سرطان تخمدان و شامل تجزیه و تحلیل جامعی از عوامل خطر است. دانشمندان این تحقیق معتقدند که می توان در مدت زمان بسیار کوتاهی در مورد علل، شناسایی و پیشگیری از سرطان تخمدان پیشرفت چشمگیری داشت.

 

ارسال نظرات
با تخفیف‌های استثنایی آسیاتک؛ همیشه «کیفیت، تعیین‌کننده است!»
در نخستین روز از اجلاس اسکاپ صورت گرفت؛ پیگیری دیپلماسی فناوری در قزاقستان
وبگردی