کد خبر: ۱۸۹۲۳
|
۱۴ تير ۱۴۰۰ | ۲۰:۲۰

تصویر زیبای هابل از خوشه ستاره‌ای

تلسکوپ فضایی هابل به تازگی تصویری از خوشه‌ ستاره‌ای «NGC ۳۳۰» ثبت کرده است.

به گزارش «نبض فناوری»، ناسا اعلام کرد، تلسکوپ فضایی هابل به تازگی تصویری از خوشه‌ ستاره‌ای «NGC ۳۳۰» ثبت کرده است.

این خوشه در صورت فلکی توکانا واقع شده و در ۱ آگوست ۱۸۲۶ توسط جیمز دانلوپ کشف شد؛ در توصیف این خوشه ستاره‌ای گفته شده که یک خوشه کروی، بسیار درخشان، کوچک، کمی کشیده که مملوء از ستاره است.

از آنجا که خوشه‌های ستارهای از یک ابر اولیه گاز و غبار تشکیل می‌شوند‌، تمام ستاره‌های موجود در آنها تقریباً هم سن هستند؛ این ویژگی باعث می‌شود آزمایشگاه‌های طبیعی مفید برای ستاره شناسان باشند تا بتوانند نحوه تشکیل و تکامل ستاره‌ها را بیاموزند. این تصویر از مشاهدات دوربین میدان باز ۳ (Wide Field Camera ۳) هابل استفاده می‌کند و شامل داده‌های دو تحقیق نجومی بسیار متفاوت است. خوشه ستاره‌ای مجموعه‌ای از ستارگان هستند که با نیروی گرانشی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

تلسکوپ فضایی هابل تلسکوپی است که در سال ۱۹۹۰ توسط شاتل دیسکاوری در مدار گردش قرار گرفت؛ اگرچه هابل نخستین تلسکوپ فضایی نبود ولی یکی از بزرگترین و پرکاربردترین‌ها به‌شمار می‌آید. برخی معتقدند که هابل مهم‌ترین ابزار ساخته شده در کل تاریخ علم است. داده‌های این تلسکوپ در سال ۲۰۱۹ به نگارش تقریباً هزار مقاله علمی منجر شد و همچنان در خط مقدم اکتشاف است.

تصویر زیبای هابل از خوشه ستاره‌ای

تصویر تلسکوب هابل از خوشه ستاره‌ای «NGC ۳۳۰»

این تصویر که با تلسکوپ فضایی هابل ناسا گرفته شده، خوشه ستاره‌ای «NGC ۳۳۰» را نشان می‌دهد که در حدود ۱۸۰ هزار سال نوری با ما فاصله دارد؛ این خوشه که در صورت فلکی توکانا (توکان) قرار دارد شامل تعداد زیادی ستاره است که بسیاری از آنها در این تصویر قابل توجه پراکنده شده‌اند.

منبع/ فارس 

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی