۱۹ تير ۱۴۰۰ | ۱۹:۰۰

آیا این دایناسور سیگار می کشیده!

فسیل جدیدی که به خوبی حفظ شده قطعه پازل گمشده ای در مورد تکامل تنفس دایناسور را نشان می دهد.

به گزارش «نبض فناوری»،  این دایناسور درحال سیگار کشیدن نیست و فقط نفس می کشد. اثرهنری از دایناسور که در حال بیرون کردن دود از دهانش است به سادگی تنفس  او را در یک صبح خنک نشان می دهد.

دانشمندان استخوان های دنده و جناغ غیرمعمول را در یک اسکلت فسیلی فوق العاده خوب دایناسور پرنده با اندازه بوقلمون پیدا کردند.

فسیل که در کیپ شرقی آفریقای جنوبی در سال 2009 کشف شد، محققان را قادر می سازد اسکلت را به صورت دیجیتالی به صورت سه بعدی بازسازی کنند. مدل های آنها ویژگی های اسکلتی را نشان می داد که قبلاً در پرندگان ناشناخته بود و استخوان های دنده و لگن را نشان می دهد که توسط عضلات به یکدیگر متصل می شوند و به حیوان کمک می کنند تا از طریق گسترش قفسه سینه و شکم نفس بکشد.

بر اساس موزه تاریخ طبیعی لندن این دایناسور از بینی تا دم حدود 3 فوت (1 متر) اندازه داشته و در حدود 200 میلیون سال پیش در اوایل دوره ژوراسیک (200 میلیون تا 145 میلیون سال پیش) در منطقه آفریقای جنوبی پرسه می زد. محققان در 6 ژوئیه در مجله eLife گزارش دادند که این یکی از اولین گونه هایی است که در گروه اورنیتیسین گنجانده شده است، به این معنی که می تواند سرنخ هایی را درباره تکامل ویژگی هایی ارائه دهد که در میان پرندگان رایج است اما با سایر دایناسورها متفاوت است.

آیا این دایناسور سیگار می کشیده!

از آنجا که اسکلت حیوان تقریباً کامل بود، دیرین شناسان گروهی از استخوانهای کوچک و باریک دنده شکم را کشف کردند. ویکتور رادرماخر ، نویسنده اصلی این تحقیق دانشجوی دکترا در گروه علوم زمین و محیط زیست در دانشگاه مینه سوتا گفت: این استخوان های دنده در تمساح ها و سایر خزندگان مدرن یافت می شود و بخشی از آنها در تنفس نقش دارند  اما قبلاً در دایناسورهای اورنیتیش ناشناخته بودند. تصور می شد که این استخوان در همه پرنده ها وجود ندارد، اما ما نشان می دهیم که آنها را برای مدت کوتاهی از تکامل اولیه حفظ کردند.

این دانیناسور همچنین دارای دنده هایی به شکل دست و پا و صفحات استخوان دراز کشیده بود که می توانستند با دنده هایی که به جناغ متصل بودند حرکت کنند تا تنفس راحت شود.