کد خبر: ۱۹۱۴۶
|
۲۱ تير ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

حکمرانی مدیریت داده ملی، تبادل داده‌ها را قانونمند می‌کند

برخی از نمایندگان اعتقاد براین دارند که برای اینکه حکمرانی به صورت هوشمند شود، باید حکمرانی داده‌ها داشته باشیم. بر اساس تحلیل این داده‌ها حکمرانی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» حکمرانی فضای مجازی و تحلیل داده‌ای عمده موضوعاتی است که مورد توجه مجلس شورای اسلامی قرار گرفته، اما بعد از چند روز بررسی بحث حکمرانی فضای مجازی از دستور کار مجلس شورای اسلامی خارج شد و اکنون حکمرانی تحلیل داده مورد بحث گذاشته شده است.

باید گفت که این طرح درباره سامانه‌های مربوط به داده‌ها و اطلاعات کشور است. به طور مثال ثبت احوال اطاعات مربوط به کدملی‌ها، نیرو انتظامی آمار و مشخصات خودرو‌ها و بانک‌ها اطلاعات ملی مردم و سامانه اقتصاد و دارایی و سامانه جامع تجارت که به جمع آوری اطلاعات مردم می‌پردازند.

در گذشته سامانه‌های مربوطه به صورت جزیره‌ای به مردم خدمات می‌دادند و به همدیگر متصل نبودند بنابراین مردم مجبور می‌شدند که برای گرفتن خدمات از هر یک از آنها، چندین بار اطلاعات خود را در سامانه آن‌ها وارد و بارگذاری کنند.

برخی از نمایندگان اعتقاد براین دارند که برای اینکه حکمرانی به صورت هوشمند شود، باید حکمرانی داده‌ها داشته باشیم. بر اساس تحلیل این داده‌ها حکمرانی صورت می‌گیرد. به طور مثال برای یارانه دادن بر اساس داده‌ها جامعه هدف مشخص شود که به چه کسانی یارانه بدهیم و به چه کسانی ندهیم.

مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفته بود که طرح مدیریت داده ملی، داده‌های همه سامانه‌هایی که در کشور وجود دارد را با هم قابل تحلیل و تبادل داده‌ها را قانونمند می‌کند؛ بنابراین هدف از ارائه این موضوع بیشتر با هدفت ساماندهی سامانه‌های داده‌ای است؛ چرا که که ورود افراد به سامانه‌های دولتی و کسب و کار‌ها با یک بار ارائه کد ملی ممکن می‌شود و افراد بتوانند از خدمات سایر سامانه‌ها بهره‌مند شود.

در این طرح بر حفظ حریم خصوصی و اطلاعات افراد در راستای یکی از فاکتور‌های اصلی حکمرانی داده تاکید شده است. این طرح در قالب ۱۵ ماده در کمیسیون صنایع و معادن و کمیته ارتباطات مجلس بررسی و تصویب شده و در صف ارائه در صحن قرار دارد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی