کد خبر: ۱۹۳۲۳
|
۲۸ تير ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰

هدف از ایجاد زی کش چه بود و چه کسانی خالق این ارز دیجیتال هستند؟

رفع نیاز کاربران و حفظ حریم خصوصی مهم ترین هدف خالقان زی کش است. پروژه‌ Zerocoin که در سال ۲۰۱۳ شروع شد، اولین قدم برای شکل‌گیری این ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

هدف از ایجاد زی کش چه بود و چه کسانی خالق این ارز دیجیتال هستند؟

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» ارز‌های دیجیتال به یکی از مباحث کلیدی در بخش سرمایه‌گذاری مبدل شده است به طوری که هر روزه طرفداران زیادی را به خود جلب می‌کنند. امروزه اکثر پروژه‌های دنیای بلاک‌چین، ایده‌ها و کاربرد‌هایی شبیه به هم دارند؛ اما تعداد کمی هم هستند که با یک سری از قابلیت‌های منحصر به فرد، خود را از بقیه جدا کرده‌اند که زی‌کش (Zcash) یکی از آن‌ها است. اکثر ارز‌های دیجیتال شباهت‌ها و مشابهت‌هایی باهمدیگر دارند؛ اما جالب است بدانید که ارز دیجیتال زد کش (ZEC) جزو دسته‌ای از ارز‌های دیجیتال است که با سایر ارز‌های دیجیتال تفاوت‌های مهمی دارد.

ارز دیجیتال Zcash، یک بلاک‌چین و ارز جدید است که اجازه تراکنش‌های خصوصی در بلاک‌چین عمومی را می‌دهد. این مهم به کسب و کارها، مصرف کنندگان و برنامه‌های جدید اجازه  کنترل جزیئات مرتبط با تراکنش‌های آن‌ها را حتی در صورت استفاده از یک بلاک مجاز جهانی را می‌دهد. به عبارت دیگر ارز دیجیتال زی‌کش یا همان زد کش یک آلت کوین یا همان ارز رمزگذاری شده مشابه بیت کوین است. زی‌کش یک ارز رمزنگاری شده متن باز و غیرمتمرکز است که امید‌های زیادی را برای کاربران خود ایجاد کرده است.

هدف از ایجاد زی کش چه بود و چه کسانی خالق این ارز دیجیتال هستند؟

تاریخچه پیدایش زی کش

ریشه‌های پیدایش زی‌کش در یک ارز دیجیتال قدیمی به نام “Zerocoin” است که در دهه ۱۹۹۰ میلادی توسعه یافت. این رمزارز توسط Matthew D. Green، که در حال حاضر استاد دانشگاه جان هاپکینز است، توسعه داده شد.

مفهوم زی کش

موفقیت بیت کوین زمینه ظهور صد‌ها ارز رمزنگاری شده از جمله زی کش را فراهم کرد. تقاضا برای حفظ حریم خصوصی بیشتر شد به این دلیل که کاربران ارز رمزنگاری فهمیدند که معاملات آن‌ها به راحتی در بلاکچین قابل پیگیری است. زی کش توسط Zooko Wilcox-O’Hearn در اکتبر ۲۰۱۶ در پاسخ به تقاضای کاربران اینترنت برای یک سیستم مالی باز با ویژگی‌های حریم خصوصی اضافه شد.

رفع نیاز کاربران و حفظ حریم خصوصی مهم‌ترین هدف خالقان زی کش است. پروژه Zerocoin که در سال ۲۰۱۳ شروع شد، اولین قدم برای شکل‌گیری این ارز دیجیتال محسوب می‌شود.

خالق ارز دیجیتال زی کش، یک برنامه‌نویس به نام زوکو ویلکاس (Zooko Wilcox) است. این فرد نگاه متفاوتی به شفافیت تراکنش‌های بیت کوین داشت و از این رو، تصمیم گرفت تا زمینه‌ای را فراهم کند تا کاربران به‌صورت مخفیانه تراکنش‌های خود را انجام دهند.

ادعای تیم توسعه: همه‌چیز در زی کش، قابلیت مخفی شدن دارد

همان‌طور که می‌دانید تراکنش‌ها در بیت کوین واضح و شفاف انجام می‌شود. درصورتی‌که کاربران با استفاده از زد کش می‌توانند حریم خصوصی را تجربه کنند! برای کاربرانی که تمایل ندارند تا جزئیات تراکنش‌های آن‌ها در معرض دید قرار بگیرید، زی کش می‌تواند انتخاب خارق‌العاده‌ای باشد. ویژگی تراکنش مخفی، برای برخی از کاربران آن‌قدر مهم است که بعد از فهمیدن این موضوع برای تبدیل ارز‌های دیجیتال خود به زی کش اقدامات لازم را انجام می‌دهند. می‌توانید با فروش اتریوم، تتر، استلار، یا هر ارز دیجیتال دیگر و تبدیل آن به بیت کوین در انواع صرافی‌های آنلاین نظیر نوبیتکس، به این هدف دست یابید.

هدف از ایجاد زی کش چه بود و چه کسانی خالق این ارز دیجیتال هستند؟

ارز دیجیتال زی کش یا زد کش (Zcash) چیست؟

زی کش در سال ۲۰۱۳ تحت عنوان پروژه‌ای با نام Zerocoin با هدف پرداختن به مشکل فقدان حریم خصوصی در تراکنش‌های بیت کوین شکل گرفت. پروتکل زی کش، از تغییر و ارتقای پروتکل Zerocoin به سیستم Zerocash و در نهایت تبدیل این سیستم در اکتبر ۲۰۱۶ به پروتکل زی کش، به وجود آمده است. این سیستم ابتدا برای افزایش امنیت کاربران بیت‌کوین توسعه داده شد، اما رفته رفته سازندگان آن با توجه به موفقیت‌های بدست آمده، تصمیم گرفتند زی کش را در قالب یک ارز دیجیتال معرفی کنند.

زی کش چگونه کار می‌کند؟

زی کش هم مانند بیت کوین بلاک‌چین خودش را دارد و به صورت اثبات کار ماینینگ کار می‌کند. تراکنش‌های زی کش توسط همه اعضای شبکه تایید می‌شوند و سپس توسط ماینر‌ها در بلاک‌ها قرار می‌گیرند و با به هم پیوستن بلاک ها، بلاک چین شکل می‌گیرد. زمان بلاک زی کش حدود ۲.۵ دقیقه و پاداش بلاک آن ۱۲.۵ واحد زی کش zec است.

چیزی که باعث شده است تا زی کش بتواند تراکنش‌های مخفی بدون مشخص بودن آدرس فرستنده، گیرنده و حتی مبلغ استفاده از راهکاری به نام اثبات دانایی صفر zero-knowledge proof است. اثبات دانایی صفر روشی در رمزنگاری است و این امکان را فراهم می‌کند که بدون نیاز به افشای اطلاعات به اعضای شبکه، فرایند‌ها انجام شوند.

هدف از ایجاد زی کش چه بود و چه کسانی خالق این ارز دیجیتال هستند؟

پتانسیل زی کش در آینده چگونه است؟

پیش بینی بازار ارز‌های رمزنگاری شده بسیار دشوار است، اما همیشه برخی عوامل وجود دارند که می‌تواند در افزایش و کاهش قیمت این ارز‌ها تاثیر بگذارد و بتوان آن‌ها را تا حدودی پیش بینی کرد.
زی کش تاکنون عملکرد بسیار خوبی داشته است. قیمت هر واحد آن در زمان نگارش این مطلب ۵۴.۰۲ دلار است. این ارز دیجیتال دارای یک سازمان بزرگ به نام JP Morgan است که به زی کش علاقه بسیاری نشان می‌دهد و این باعث می‌شود تا به آن اعتبار زیادی بدهد. اما با این حال به دلیل آنکه زی کش به کاربران خود اجازه فعالیت در شبکه به صورت ناشانس می‌دهد باعث می‌شود تا برخی افراد مانند هکر‌ها و مجرمان ممکن است در طولانی مدت به آن آسیب برسانند. دارک وب Dark Web یکی از این وب سایت هاست که یک تجارت بزرگ برای هکر‌ها است، به طوری که هکر‌ها از طریق فروش کالا‌های غیرقانونی به کاربران ارز‌های رمزنگاری شده دریافت می‌کنند.

یکی از عواملی که ممکن است جلوی پیشرفت زی کش را بگیرد، دولت‌ها در سراسر جهان هستند که اکنون به دلیل رشد و پیشرفت روزافزون ارز‌های دیجیتال در حال بحث و گفت گو درباره آن‌ها می‌باشند. زی کش به دلیل آنکه یک سیستم پرداخت ناشناس ایجاد کرده است، پس از مدتی ممکن است مورد تایید دولت‌ها قرار نگیرد. اما با این حال زی کش یک راه حل دیگری برای این موضوع در نظر گرفته است که View key یا کلید نمایش است، این به کاربران این امکان را می‌دهد تا هر کاربر بتواند جزئیات معامله خود را آشکار کند و همچنین این کلید می‌تواند برای موارد قانونی نیز به نمایش گذاشته شود تا آن‌ها بتوانند معاملات را با جزئیات بررسی کنند.

هدف از ایجاد زی کش چه بود و چه کسانی خالق این ارز دیجیتال هستند؟

به طور کلی می‌توان گفت زی کش ارز دیجیتال خوبی است و از زمان ایجاد آن در سال ۲۰۱۶ تاکنون روند خوبی را طی کرده است. همچنین اگر توسعه دهندگان آن بتوانند مقیاس پذیری آن را بهبود بدهند، زی کش می‌تواند حتی از بیت کوین عملکرد بهتری داشته باشد. علاوه بر آن زی کش خود را به عنوان ۵۰ ارز دیجیتال برتر معرفی کرده است.

همچنین در حال حاضر با توجه به محبوب شدن این ارز دیجیتال، این سؤال برای بسیاری از کاربران پیش‌آمده که آیا زدکش می‌تواند به‌عنوان جایگزینی مناسب برای بیت کوین انتخاب شود یا نه. در حال حاضر نمی‌توان پاسخ قطعی برای این سؤال در نظر گرفت. می‌توان گفت همه‌چیز کاملاً به پیشرفت بازار این ارز دیجیتال و نحوه پایداری آن در گذر زمان دارد.

مزایای استفاده از ارز دیجیتال زی کش (ZCASH)

یکی از مهمترین مزایای شبکه زی کش این است که در این بستر شما می‌توانید هم معاملات عادی با تراکنش‌های شفاف و واضح انجام دهید و هم اینکه می‌توانید معاملاتی خصوصی با تراکنش‌های محرمانه را انجام دهید. ZCASH یک لایه محافظتی بیشتری نسبت به بیت کوین دارد.
زی کش با استفاده از سیستم اثبات دانش صفر همواره سعی دارد تمامی اطلاعاتی که مربوط به کاربران است را حفظ کند و امنیت خود را روز به روز افزایش دهد.

ویژگی های ارز دیجیتال زی کش (ZEC)

تراکنش‌های شبکه زی کش اطلاعاتی نظیر تعادل حساب، آدرس ارسالی، هزینه تراکنش و دریافت آدرس را دارد. در معاملات این پلتفرم، از هر دو آدرس دریافت‌کننده و ارسال‌کننده محافظت می‌شود. شبکه زی کش از تکنولوژی zero-knowledge proof به‌منظور تأیید اطلاعات تراکنش‌ها استفاده می‌کند. آدرس‌های رمزنگاری‌شده در بلاک چین زی کش، با عنوان «Z-Addrs» نام‌گذاری می‌شوند.

هدف از ایجاد زی کش چه بود و چه کسانی خالق این ارز دیجیتال هستند؟

درست مانند http، تیم توسعه‌دهنده زی کش ادعا می‌کند که در تراکنش‌های خود امنیت بیشتری را داشته و می‌تواند حریم خصوصی کاربران را بهتر حفظ کند. ازآنجایی‌که در شبکه زی کش تمام تراکنش‌ها بر روی بلاک چین نگهداری و ذخیره می‌شوند، بنابراین اطلاعاتی مثل میزان پول انتقال‌یافته، آدرس فرستنده و گیرنده محرمانه می‌ماند. پلتفرم Zcash گزینه افشای انتخابی (selective disclosure) را برای کاربران خصوصی خود قرار داده و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا برای اهداف حسابرسی خود از آن استفاده کنند.

آینده ارز دیجیتال زی کش (ZEC) یا همان Zcash

بسیاری از کارشناسان نسبت به آینده ارز دیجیتال زی کش (ZEC) امیدوارند. این رمزارز علاوه بر مشارکت‌هایی که در صنعت داشته، موفق شده اعتماد سرمایه‌گذاران بسیاری را نیز جلب کند. به‌طورکلی دو دلیل اصلی برای موفقیت زی کش در آینده بیان‌شده است. مورد اول شباهت این ارز دیجیتال به بیت کوین است. طبق گفته بسیاری از کارشناسان، شباهت در شیوه‌های اقتصادی بیت کوین و زی کش ممکن است به این معنی باشد که این رمزارز در آینده مانند بیت کوین باارزش شود.

دلیل دوم تأکید تیم توسعه‌دهنده زی کش بر حفظ حریم خصوصی است. این امر باعث می‌شود که این ارز دیجیتال به یک دارایی برای تبادل‌های مالی در سراسر دنیا تبدیل شود و مردم به‌راحتی بتوانند آن را با هر کالایی تبادل کنند.

هدف از ایجاد زی کش چه بود و چه کسانی خالق این ارز دیجیتال هستند؟

نتیجه گیری

زی کش یکی از ارز‌های آتیه دار است که اگر شما بتوانید این ارز را در زمان مناسب و با رعایت تمام اصول امنیتی خریداری کنید، می‌توانید سود خوبی به دست بیاورید. این روز‌ها با توجه به اوضاع اقتصادی حاکم در سراسر جهان، همه افراد به دنبال راهی هستند تا پول و سرمایه خود را چند برابر کنند؛ درست است که با معامله ارز‌های دیجیتال نمی‌توان یک شبکه ثروتمند شد، اما با داشتن یک برنامه معاملاتی دقیق می‌توانید با صرف وقت، درآمد خوبی کسب کنید.

ارسال نظرات
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
وبگردی