کد خبر: ۱۹۵۰۶
|
۰۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰
در گفتگو با نبض فناوری؛

عدم تخصص در بدنه دولتی ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد دانش‌بنیان‌ها وارد کرد

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سامانه ساز دلفین آپادانا، گفت: مهم ترین موانع پیش روی اقتصاد دانش بنیان عدم آگاهی بخش دولتی نسبت به اقتصاد دانش بنیان است؛ این عدم آگاهی طیف گسترده‌ای را در برمی گیرد که بعضی از دستگاه های دولتی به دلیل اشراف کامل به این حوزه کمک می کنند؛ ولی برخی نیز از آشنایی کافی برخوردار نیستند، بنابراین مشکلی که به عنوان مانع ایجاد شده دلیل آن عدم آگاهی بخش دولتی از اقتصاد دانش بنیان است.

مسعود باطنی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سامانه ساز دلفین آپادانا، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به اینکه این شرکت در حوزه خدمات و محصولات توسعه مدیریت شهری و فناوری ارتباطات و اطلاعات فعالیت می‌کند، اظهار کرد: در این شرکت محصولات و خدماتی برای حوزه درآمد شهری شهرداری ارائه می‌کنیم که این محصولات ماژول‌های مختلفی دارد.

وی تصریح کرد: به صورت یکپارچه این فناوری و تکنولوژی در کشور نبوده است، ولی ما به صورت ویژه و یکپارچه به این موضوع تمرکز کردیم و این یکپارچه بودن وجه تمایز ماست.

باطنی گفت: تا پایان سال نسخه‌های جدیدتری با جزئیات بیشتری برای شهرداری‌ها در رده پایین‌تر آماده خواهیم کرد تا شهرداری‌ها در سطوح مختلف از این ابزار‌ها استفاده کنند تا به نوعی نحوه نظارت و مدیریت شهرداری را افزایش دهند. تقریبا ۱۵ درصد شهرداری‌های کل کشور را تحت پوشش قرار دادیم.

وی درباره شعار سال گفت: مهم‌ترین موانع پیش روی اقتصاد دانش بنیان عدم آگاهی بخش دولتی نسبت به اقتصاد دانش بنیان است؛ این عدم آگاهی طیف گسترده‌ای را در برمی گیرد بعضی از دستگاه‌های دولتی به دلیل اشراف کامل به این حوزه کمک می‌کنند؛ ولی برخی نیز از آشنایی کافی برخوردار نیستند، بنابراین مشکلی که به عنوان مانع ایجاد شده دلیل آن عدم آگاهی بخش دولتی از اقتصاد دانش بنیان است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سامانه ساز دلفین آپادانا، ادامه داد: این نکته در جایی متبلور می‌شود که خدمت یا محصول دانش بنیان را خریداری کنند و این باعث می‌شود که بازار اقتصاد دانش بنیان در کشور ما کوچک باقی بماند هر چند که به آن نیاز دارد. ما به دستگاه‌هایی بتواند به شتابدهنده خطی کانتیر و مسیر‌های حمل و نقل و بار را کنترل کند، بسیار بسیار نیاز داریم خروجی آن همان مبارزه با قاچاق کالاست. ما فراوری‌هایی در شرکت‌های دانش بنیان داریم که این‌ها ارزانتر و بهتر و از نمونه‌های خارجی تولید می‌کنند و اکنون آماده عرضه هستند. اما متاسفانه دستگاهی مثل نیروی انتظامی در خرید این محصولات نه دانش دارد و نه می‌تواند تصمیمات درستی را بگیرد و این مهم ضربه به اقتصاد دانش بینان می‌زند. نگرش و عدم تخصص در بدنه دولتی اگر رفع شود آن وقت موانع توسعه اقتصادی نیز اتفاق می‌افتد.

باطنی گفت: چشم انداز در اقتصاد دانش بنیان این است که تولید ناخالص ملی در این اقتصاد براساس اسناد بالادستی ۵۰ درصد برسد هم اکنون فاصله زیادی داریم باید ساختار‌های جدیدی شکل بگیرد تا بتوانیم به این ۵۰ درصد دست پیدا کنیم.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی