کد خبر: ۱۹۵۴۳
|
۰۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰
توسط محقق کشور ابداع شد؛

دستبندهای هوشمند با منبع نوری برای کم بینایان/امکان شارژ با بدن

محقق ایرانی دستبندی برای کم بینایان و شب کورها طراحی کرده که یک منبع نوری بدون شارژ در مواقع اضطرار است بناست یک شرکت دانش بنیان این دستبند را به تولید انبوه برساند.

به گزارش« نبض فناوری» سرور بهبهانی استادیار مهندسی پزشکی-بیوالکتریک و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب در خصوص اختراع ثبت شده خود با عنوان دستبندهای هوشمند برای کم بینایان گفت: با توجه به اینکه در سال های اخیر در زمینه تشخیص بیماری های مختلف شبکیه با مرکز تحقیقات چشم دانشگاه شهید بهشتی مشغول به همکاری بوده و با چالش های بیماران مختلف کم بینا و شب کور مواجه بودیم، در صدد برآمدیم تا یکی از مشکلات این افراد را برطرف کنیم.

وی با اشاره به یکی از مشکلات این افراد گفت: زمانی که افراد کم بینا یا شب کور در فضای تاریک قرار می گیرند نیاز به منبع نوری دارند که بتوانند با روشن کردن فضا حداقل نیازهای خود را مرتفع سازند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ادامه داد: با توجه به قطعی های برق و عدم در دسترس بودن انواع چراغ ها، دستبندی را طراحی کردیم که ولتاژ مورد نیاز برای روشن کردن منبع نور خود را از طریق ولتاژ موجود در بدن انسان تامین می کند و نیازی به شارژر و باتری ندارد.

این مخترع خاطر نشان کرد: فلزهای به کار رفته در این دستبند امکان هدایت ولتاژ الکتریکی و روشن کردن منبع نور را با کمک الکترولیت های موجود در بدن فراهم می کند.

بهبهانی افزود: این محصول نه تنها برای استفاده افراد کم بینا، بلکه برای استفاده افراد سالم طراحی شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با بیان اینکه از آنجا که ولتاژ این دستبند با هدایت الکتریکی ایجاد شده در بدن انسان زنده تامین می شود می تواند به نوعی زنده یاب نیز تبدیل شود، گفت: افرادی که در زیر آوار قرار می گیرند یا در فضایی بسیار تاریک حبس می شوند در صورت زنده بودن همچنان ولتاژ لازم برای روشن شدن این دستنبد را فراهم می کنند و به نوعی علائم حیاتی خود را برای گروه نجات ارسال می کنند.

به گفته بهبهانی، تا کنون منابع تولید نور متفاوتی ساخته شده اند؛ اما نیاز به شارژ و باتری از جمله معایب استفاده از این دستگاه ها هستند که هیچ کدام از این معایب در این دستبندها وجود ندارد و بر اساس نیاز کم بینایان و شب کورها ساخته شده است.

وی گفت: تمام تجهیزاتی که در این دستبند به کار رفته به غیر از منبع نور آن ایرانی هستند که امکان استفاده از نمونه ایرانی آن نیز وجود دارد.

استادیار مهندسی پزشکی-بیوالکتریک خاطر نشان کرد: در حال حاضر یک شرکت دانش بنیان در حوزه تجهیزات پزشکی درصدد است روی این دستبند سرمایه گذاری کند تا به قیمت منصفانه ای وارد بازار شود و مورد استفاده قرار بگیرد.
منبع: مهر

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی