کد خبر: ۱۹۵۸۸
|
۰۵ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۵
در گفتگو با نبض فناوری؛

هنوز زیرساخت‌های توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور به درستی اجرایی نشده است/ ایجاد شکاف بزرگ با فقدان متحصص در این حوزه

کارشناس اقتصاد دیجیتال گفت: نبود حمایت دولت و توسعه نیافتگی زیرساخت‌ها در این حوزه و قوانین و مقررات دست وپاگیر باعث شده است که نتوانیم به توسعه اقتصاد هوشمند در کشور دست پیدا کنیم.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» موضوع فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتالی از جمله مباحث کلیدی در توسعه ارتباطات کشور است که امروزه از سوی مسئولان کم و بیش به آن پرداخته شده است. اقتصاد هوشمند یا دیجیتال به طیف وسیعی از فعالیت‌های اقتصادی اشاره دارد که از دانش و اطلاعات دیجیتالی به عنوان عوامل کلیدی تولید استفاده می‌کنند. باید گفت که اینترنت، فین تک، محاسبات ابری، داده‌های عظیم و دیگر فناوری‌های دیجیتال نوین برای جمع آوری، ذخیره، تجزیه، تحلیل و به اشتراک گذاری اطلاعات دیجیتال، ابزار‌های اقتصاد دیجیتال هستند.

باید گفت که پیشرانه اصلی اقتصاد هوشمند یا دیجیتال، تولید پیشرفته، رباتیک، اتوماسیون صنعتی، منابع جدید داده‌ای از طریق اتصال به اینترنت و موبایل، محاسبات ابری، تجزیه و تحلیل کلان داده‌ها و هوش مصنوعی است.

در همین رابطه محمدحسین احمدی کارشناس اقتصاد دیجیتال در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوی» گفت: اقتصاد هوشمند یا دیجیتال به بخش‌های مختلفی از جمله تحلیل داده، هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء و سایر موضوعات مرتبط است که متاسفانه در برخی از این حوزه آنچنان که باید و شاید نتوانستیم رشد چشمگیری داشته باشیم.

وی تصریح کرد: نبود حمایت دولت و توسعه نیافتگی زیرساخت‌ها در این حوزه و قوانین و مقررات دست وپاگیر باعث شده است که نتوانیم به توسعه اقتصاد هوشمند در کشور دست پیدا کنیم.

احمدی ادامه داد: از جمله راهکار و استراتژی‌های لازم برای توسعه اقتصادی و رسیدن به اهداف چشم توسعه اقتصادی، توسعه باید بر مبنای هوشمند باشد؛ چرا که اقتصاد پایدار مبتنی بر هوشمندی و توسعه در بخش‌های مختلفی و از جمله اقتصاد، انرژی، امنیت، کسب‌وکار و مردم می‌تواند تبلور یابد و کلید رونق این اقتصاد استفاده از سرمایه انسانی با تجربه و نیروی انسانی خلاق است که بتوانند ایده‌های نوین را به محصول و خدمات با ارزش تبدیل کنند.

این کارشناس تصریح کرد: امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ به حوزه اقتصاد دیجیتال وارد شدند و در جای خود دستاورد‌های شاخصی نیز داشتند، اما به دلیل نبود حمایت از ادامه فعالیت سرباز زدند. حتی می‌توان گفت شغل‌های بسیار زیادی در حوزه استارت آپ‌ها و دیجیتال مارکتینگ ایجاد شده و در حال حاضر درخواست‌های بسیاری در این حوزه ایجاد شده به طوریکه یکباره با حجم زیادی از کسب و کار‌های اینترنتی در شغل‌های جدید مواجه شدیم که البته فقدان متخصص در این حوزه یک شکاف بزرگ است و باید با برنامه‌ریزی این شکاف شغلی موجود در فضای اینترنت پر شود.

ارسال نظرات
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی