کد خبر: ۱۹۶۴۴
|
۰۷ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

بنیانگذار ارز دیجیتال ویوزکیست و چگونه کار می‌کند؟

یک فیزیکدان روسی به نام ساشا ایوانف (Sasha Ivanov)، در سال ۲۰۱۶ ایده ساخت و پیاده‌سازی Waves را مطرح کرد. در ماه آوریل همان سال عرضه اولیه کوین‌های پروژه Waves با جذب سرمایه ۱۶ میلیون دلار انجام شد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه رمز ارز‌ها و ارز‌های دیجیتال نقش بسیار زیادی در کسب وکار‌ها دارد به طوریکه اکثر سرمایه گذاران برای کسب درآمد وارد این عرصه شدند. در این بین سعی داریم که ارز دیجیتال ویوز را معرفی کنیم. (Waves) یک پلتفرم غیرمتمرکز است که بر بستر بلاکچین کار می‌کند. ویوز قابلیت‌های زیادی برای ایجاد توکن‌های سفارشی و قرارداد‌های هوشمند دارد. به عبارت دیگر ویوز پلتفرمی است که با استفاده از تکنولوژی بلاکچین ایجاد شده است و کاربران از طریق آن می‌توانند توکن‌های رمزنگاری شده مختص به خود را ایجاد کنند. یعنی ویوز Waves به کاربران خود اجازه می‌دهد که با استفاده از قرار داد‌های هوشمند به ایجاد توکن جدید بپردازند.

همچنین ارز دیجیتال رمزگذاری شده ویوز برای ساخت برنامه‌های غیر متمرکز از یک پلتفرم منبع باز و مبتنی بر شبکه استفاده می‌کند. راه حل نرم افزاری سازگار با استاندارد در حال توسعه Web ۳.۰ توسط توسعه دهندگان در پلتفرم Waves انجام می‌شود.

تاریخچه شکل‌گیری ویوز

یک فیزیکدان روسی به نام ساشا ایوانف (Sasha Ivanov)، در سال ۲۰۱۶ ایده ساخت و پیاده‌سازی Waves را مطرح کرد. در ماه آوریل همان سال عرضه اولیه کوین‌های پروژه Waves با جذب سرمایه ۱۶ میلیون دلار انجام شد.

بنیانگذار ارز دیجیتال ویوزکیست و چگونه کار می‌کند؟

در کارنامه ساشا ایوانوف، تأسیس صرافی ارز دیجیتال و همکاری با پلتفرم Nxt به چشم می‌خورد. او و همکارانش برای رفع مشکلاتی از جمله سرعت، مقیاس‌پذیری و تجربه کاربری، از Nxt به سمت ایجاد ارز دیجیتال ویوز کشیده شدند.

رسالت Waves

مکانیسم تایید صحت "اثبات دارایی" و قرارداد‌های هوشمند ارایه شده توسط پلتفرم Waves، عملکرد بلاکچین waves را بهبود می‌بخشند. پلتفرم Waves به کاربران امکان می‌دهد که توکن‌های شخصی سازی شده خود را پیاده سازی کرده و عملا ارز دیجیتال شخصی خود را معرفی نمایند. علاوه بر این از آنجایی که Waves، دارای درگاه‌های ارز فیات است، می‌توان با بهره گیری از این پلتفرم معاملات و همچنین سرمایه گذاری‌های جمعی را نیز غیر متمرکز نمود. متعاقبا شرکت‌ها یا افراد می‌توانند با استفاده از این پلتفرم در کمتر از چند دقیقه و بدون انجام کد نویسی‌های پیچیده، رویداد‌های ICO تنظیم کرده و برای پروژه‌های خود از سراسر جهان سرمایه جمع کنند. از این رو waves کار استارت آپ‌ها را برای تجمیع سرمایه در مراحل اولیه خود آسان کرده و آنان را وارد دوره‌ای جدید پروژه‌های جامعه محور کرده است.

بنیانگذار ارز دیجیتال ویوزکیست و چگونه کار می‌کند؟

یکی دیگر از مشکلات موجود در حوزه ارز‌های دیجیتال استفاده از بورس‌ها و صرافی‌های متمرکز برای مبادله ارز‌های دیجیتال غیر متمرکز است. برای مثال ارز‌های محبوبی مانند بیت کوین و اتریوم روی صرافی‌های متمرکز Bitfinex و MtGox مبادله می‌شوند. WavesDex یک صرافی غیر متمرکز که بر اساس بلاکچین ساخته شده است، با بهره گیری از این صرافی کاربران می‌توانند BTC، ETH و سایر ارز‌های دیجیتال خود را با Waves یا کدام از توکن‌های دیگر روی این پتلفرم Waves مبادله کنند، علاوه بر این امکان مبادله مستقیم ارز‌های فیات مانند EUR، USD و ... نیز فراهم شده است.

قابلیت‌های ویوز

توکن‌های جدیدی که در پلتفرم ویوز ساخته و منتقل می‌شود، در تراکنش‌های بلاک چین خلاصه می‌شوند؛ با این تفاوت اساسی که در صورت استفاده از یک پروتکل معمولی بلاک چین مانند بیت کوین، اعضای شبکه نیاز دارند تا با هر نوع تراکنش جدیدی که به شبکه اضافه می‌شود، کلاینت خود را به روز کنند. این به روز‌رسانی که آن را تحت عنوان هاردفورک می‌شناسیم، منجر به اختلاف نظر و بروی مشکلات متعددی می‌شود. برای جلوگیری از این مشکلات، نوع خاصی از تراکنش‌ها به نام پلاگین‌ها (plug-ins) به کار می‌رود. پلاگین‌ها بر روی هسته نرم‌افزار ساخته شده‌اند؛ یعنی کاربران برای استفاده از تراکنش خاصی تنها باید پلاگین آن را نصب کنند.

توکن‌های کاربرد سفارشی (CAT)

تمرکز اصلی پلتفرم بر روی ایجاد و انتقال توکن‌های سفارشی است. ساخت توکن در پلتفرم حتی از طریق کلاینت نسخه وب، آندروید و آی‌اواس نیز ممکن است. توکن‌های ساخته شده بدون دخالت هرگونه واسطه‌ای قابل خرید و فروش، مبادله و انتقال است.

بنیانگذار ارز دیجیتال ویوزکیست و چگونه کار می‌کند؟

قابلیت سفارش سازی کوین‌های ساخته شده تا حد زیادی وجود دارد. شاید به اندازه پلتفرم‌های دیگر مانند اتریوم قابلیت‌ها و کارآمدی بالایی در ویوز وجود نداشته باشد، اما ساده بودن و عدم نیاز به داشتن هرگونه دانش برنامه‌نویسی آن را منحصربفرد کرده است.
این ساده بودن خارق‌العاده، ویوز را به گزینه مناسبی برای تأمین مالی جمعی، ICO‌های ساده و برنامه‌های وفاداری مشتری تبدیل کرده است.

ویوز چگونه کار می‌کند؟

ویوز اندکی با ساختار معماری سنتی که دیگر شرکت‌های بلاک چینی از آن استفاده می‌کنند، تفاوت دارد. برای جلوگیری از مشکلات مقیاس‌پذیری، پلتفرم از معماری دوگانه‌ای استفاده می‌کند که در آن فول نود‌ها و لایت نود‌ها هر دو به حفظ و بقای شبکه کمک می‌کنند.

نقشه راه Waves

همانند تمامی سیستم چند بخشی و پیچیده دیگر، پلتفرم Waves، نیز نیازمند برنامه‌های توسعه پایدار و هماهنگ سازی‌های مستمر به منظور وفق یافتن با بازار، فعالیت‌های رقبا و نیاز‌های کاربران است. تیم توسعه دهنده نتیجه گرفته است که پیاده سازی بازار آنلاین اپلیکیشن‌ها در نیمه چهارم سال ۲۰۲۰ را تا سال ۲۰۲۱ به تعویق بیندازد. قبل از راه اندازی این بازار، تیم توسعه تصمیم دارد که ابزار‌های لازم برای توسعه اپلیکیشن‌های غیر متمرکز را گسترش داده و توسعه دهندگان بیشتری را به انجمن توسعه دهندگان جذب کند.

در پایان سال ۲۰۲۰، خدمات خرید و فروش و ذخیره حقوق مالکیت فکری روی شبکه اصلی Waves پیاده سازی خواهد شد. افزودن پشتیبانی از لجر‌ها برای یک چهارم اول سال ۲۰۲۱ در نظر گرفته شده است، در یک چهارم سوم سال ۲۰۲۱ ذخیره ابری و کلید‌های خصوصی اعمال شده و نهایت توسعه بازار اپلیکیشن‌ها نیز به یک چهارم نهایی سال ۲۰۲۱ معوق شده است.

نحوه کار ویوز

بلاکچین ویوز با اکوسیستم بلاکچین‌های سنتی تفاوت دارد. بلاک چین Waves برای جلوگیری از مشکلاتی مثل مقیاس‌پذیری، از یک ساختار معماری دوگانه استفاده می‌کند که در آن فول نود‌ها و لایت نود‌ها باعث حفظ و بقای شبکه می‌شوند.

لایت نود‌های ویوز، برای تأیید تراکنش‌ها و ارتباط با شبکه، به فول نود‌ها نیاز دارند و کل بلاک چین شبکه را دانلود نمی‌کنند. برای اعتماد آسان فول نود‌ها به لایت نودها، ارز دیجیتال Waves از پلتفرم اسکورکس (Scorex) استفاده می‌کند. در اکسورس، لایت نود‌ها به جای دانلود کل تاریخچه تراکنش‌ها، از وضعیت فعلی شبکه برای برقراری عملیات ساده‌شدۀ تأیید تراکنش‌ها استفاده می‌کنند.

بنیانگذار ارز دیجیتال ویوزکیست و چگونه کار می‌کند؟

ویژگی‌های ارز دیجیتال ویوز (WAVES)

باید بدانید که کوین‌های جدید ایجاد شده در بستر شبکه ویوز تنها در تراکنش‌های شبکه بلاکچین خلاصه می‌شوند. این در حالی است که اگر در استفاده از بلاکچین‌های معمولی مثل بیت کوین استفاده کنیم، اعضای شبکه باید در هر نوع تراکنش جدیدی که به شبکه اضافه می‌شود، کلاینت خود را به‌روزرسانی کنند. این به روز‌رسانی یا هاردفورک زمینه‌ساز بروز اختلاف نظر و مشکلات متعدد در چنین شبکه‌هایی میگردد. برای رفع چنین مشکلاتی، نوع خاصی از تراکنش‌ها باید مورد استفاده قرار گیرند که با نام پلاگین‌ها (plug-ins) شناخته می‌شوند. پلاگین‌ها روی هسته نرم‌افزار ساخته شده‌اند به این معنا که اگر کاربران بخواهند از تراکنش خاصی استفاده کنند، فقط باید پلاگین آن را نصب کنند.

استخراج Waves چگونه است؟

ویوز نیز توسط سیستم ماینر‌ها استخراج وتراکنش‌های آن تایید می‌شود. ارز دیجیتال ویوز از سیستم اثبات سهام پیروی می‌کند، اما همانند بیت کوین پاداش‌ها را به ماینر‌ها تقسیم نمی‌کند. در بیت کوین ماینر‌ها از طریق الگوریتم SHA_۲۵۶ هش تولید می‌کنند تا بتوانند بلاک جدید را اضافه کنند و بر اساس میزان پردازش به آن‌ها پاداش تعلق می‌گیرد. ولی در ویوز ماینر‌ها پاداش دریافت نمی‌کنند. کارمزد‌هایی را که کاربران در ازای انجام تراکنش به شبکه پرداخت می‌کنند به ماینر‌ها داده می‌شود یعنی پاداش افزودن بلاک در پلتفرم ویوز به ماینر‌ها داده نمی‌شود. در این سیستم ویژگی وجود دارد که ماینر‌ها می‌توانند در مورد اینکه کارمزد را با چه واحد پولی دریافت کنند، انتخاب کنند. ولی پول پیش فرض برای پرداخت کارمزد به ماینر‌ها همان ویوز است. شرکت‌ها با استفاده از استخراج توکن در ویوز می‌توانند با تولید برنامه‌های بلاکچین و پرداخت کارمزد‌ها از طریق توکن خود سیستم نیازی به پرداخت با یک واحد پولی جداگانه نداشته باشند. ماینر‌ها در ویوز باید حد اقل ۱۰۰۰ ویوز داشته باشند تا بتوانند مجوز ایجاد بلاک را داشته باشند و به عنوان یک نود شناخته شوند. در این سیستم هرچقدر مقدار ویوزی که توسط نود نگهداری می‌شود بیشتر باشد احتمال اینکه بلاک بعدی استخراج شود نیز بیشتر است. یعنی افزایش دارایی آن‌ها احتمال اضافه کردن بلاک جدید را نیز بالا می‌برد.

ویوز (Waves) یک پلتفرم غیرمتمرکز است که بر بستر بلاکچین کار می‌کند. ارز دیجیتال ویوز قابلیت‌های زیادی برای ایجاد توکن‌های سفارشی و قرارداد‌های هوشمند دارد. ویژگی‌های منحصربه‌فرد ویوز باعث روی آوردن کاربران زیادی به این رمزارز شده است. رشد قیمت ویوز، نشان از داشتن آینده‌ای روشن برای این ارز دیجیتال دارد.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی