کد خبر: ۱۹۷۲۹
|
۱۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

لیکوئید شدن در ارزدیجیتال به چه معناست؟/ یک کاربر چگونه لیکوئید می‌شود

لیکوئید به معنای تبدیل دارایی‌ها به پول نقد یا معادل وجه نقد از طریق فروش آن‌ها در بازار آزاد است. لیکویید شدن ارز دیجیتال نیز اصطلاحی است که در مراحل ورشکستگی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن واحد اقتصادی تصمیم می‌گیرد یا توسط یک قضاوت قانونی یا قرارداد مجبور می‌شود دارایی‌ها را به شکل پول نقد تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه توسعه فناوری و استفاده از ارز‌های دیجیتال یکی از اساسی‌ترین موضوعات کلیدی در کشور‌ها به حساب می‌آید به گونه افراد زیادی در تلاش هستند که از این نوع فناوری‌ها کسب دانش کرده و آن را در مباحث کسب وکار نهادینه کنند تا از این طریق وارد عرصه سرمایه‌گذاری در بخش ارز‌های دیجیتال شوند. متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلاتی که اعضای خانواده دنیای ارز‌های دیجیتال دارند عدم آشنایی با لیکوئید شدن یا همان Liquidation و بی اطلاعی از خطر آن است و اغلب باعث می‌شود با تجربه سنگین و تلخ لیکوئید شدن مواجه شوند، پس چه بهتر بدون اینکه ضرر مالی سنگینی بخوریم با لیکوئید شدن و خطر آن آشنا شویم.

در این گزارش سعی می‌کنیم نکاتی را در خصوص فرایند لیکوئید شدن ارائه دهیم.
لیکویید شدن یعنی یک سرمایه می‌تواند بدون اینکه بر ثبات قیمت کلی آن دارایی تاثیر داشته باشد، با همان قیمت اصلی به سرعت خریداری یا فروخته شود.

قابلیت لیکوئید بودن (liquidity) یا لیکوئیدیتی یک دارایی به منزله نقدپذیری بالای آن سرمایه است. نقدشوندگی یا لیکوئیدیتی یک معیار برای اندازه‌گیری سهولت تبدیل ارز بدون تاثیر بر قیمت است. به بیان ساده‌تر نقدینگی سرعت امکان خرید و فروش را مشخص می‌کند.

لیکوئید شدن در ارزدیجیتال به چه معناست؟ / یک کاربر چگونه لیکوئید می‌شود

بر اساس تعاریف بیان شده از لیکوئید می‌توان متوجه شد که میزان لیکوئیدیتی یا نقدشوندگی یک دارایی یا سرمایه هر چه بالاتر باشد بهتر است و هرچه پایین‌تر باشد باید بابت آن دارایی نگران شد. به عبارت دیگر لیکویید به معنای تبدیل دارایی‌ها به پول نقد یا معادل وجه نقد از طریق فروش آن‌ها در بازار آزاد است. لیکوئید شدن نیز اصطلاحی است که در مراحل ورشکستگی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در آن واحد اقتصادی تصمیم می‌گیرد یا توسط یک قضاوت قانونی یا قرارداد مجبور می‌شود دارایی‌ها را به شکل پول نقد تبدیل کند.

لیکوئید بودن بازار رمزارز به چه معناست؟

با این اوصاف، نقدینگی بالا به این معناست که فرد می‌تواند بدون نگرانی بابت کاهش یا افزایش قیمت هنگام عرضۀ دارایی خود، آن را تبدیل به پول نقد کند. نقدینگی پایین بر خلاف آنچه گفته شد، به این معنی است که دارایی یا نمی‌تواند به سرعت تبدیل شود یا اگر تبدیل شد، اثر قابل توجهی بر قیمت اصلی آن خواهد گذاشت.
ارز‌های دیجیتال از جمله دارایی‌هایی هستند که نقدینگی در آن‌ها اهمیت دارد. یک ارز دیجیتال با عمق بازار زیاد و نقدینگی فراوان محل بهتری برای سرمایه‌گذاری، خرید و فروش یا پرداخت است. در حال حاضر استیبل‌کوین‌هایی مانند تتر و کوین‌هایی مانند بیت کوین و اتریوم بسیار لیکوئید هستند.

نقدینگی و سلامت بازار رمز ارز

از شاخص‌های زیادی برای اطمینان از سلامت بازار می‌توان استفاده کرد؛ مثلا حجم کل بازار یا حجم معاملاتی که در روز انجام شده است. میزان نقدپذیری ارز یکی از شاخص‌هایست که می‌توان برای مطمئن شدن از سلامت بازار استفاده کرد. در واقع، بازار‌هایی که معاملات کوچک تاثیری در قیمت نهایی و حجم بازار ندارند و این معاملات نمی‌توانند سرنوشت بازار را تغییر دهند، لیکوئیدیتی یا نقدپذیری بالایی دارند و قابل اطمینان هستند؛ بنابراین لیکوئید بودن بازار به معنای پایدار بودن قیمت‌ها است و نوسانات ناشی از معاملات بزرگ بر تغییر قیمت بازار تاثیری ندارد. پس یک فرد یا یک گروه قدرتی برای تغییر قیمت‌ها در بازار نخواهند داشت.

لیکوئید شدن در ارزدیجیتال به چه معناست؟ / یک کاربر چگونه لیکوئید می‌شود

لیکوئید شدن در ارزدیجیتال به چه معناست؟

کلمه لیکوئید شدن در ارز‌های دیجیتال به معنی این است که موجودی شما تماما به اتمام رسید و سرمایه شما تمام شد. اما این موضوع کمکی نمی‌کند. مبحث اصلی‌تر این است که چگونه از این اتفاق جلوگیری کنیم و لیکوئید نشویم.

یک کاربر چگونه لیکوئید می‌شود؟

استفاده از معاملات مارجین (Margin Cantract) و قرارداد‌های آتی (futures contract) و تحلیل‌ها و پیش بینی‌های اشتباه در روند بازار باعث لیکوئید شدن کاربر می‌شوند.

معامله مارجین چیست؟

در معامله مارجین کاربر می‌تواند برای خرید و فروش ارز‌های دیجیتال از یک شخص سوم وام بگیرد و نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کند. با این روش، کاربر موجودی فعلی خود را به یک اهرم تبدیل میکند و از صرافی مبلغی را برای معاملات با سرمایه بالاتر وام می‌گیرد. معاملات مارجین علاوه بر بازار ارز‌های دیجیتال، در چندین بازار بورس مطرح دنیا نیز استفاده می‌شود.

چگونه از لیکوئید شدن کاربر جلوگیری کنیم

اولین و مهمترین نکته این است که تریدر‌ها هرگز نباید اجازه دهند که مکانیسم لیکوئید شدن خودکار (automatic liquidation) فعال شود. تنها راه دستیابی به این هدف فعال کردن دستی توقف ضرر (stop loss) است. بیشتر صرافی‌های مشتقات یک قیمت لیکوئید شدن تخمینی را برای هر موقعیت ارائه می‌کنند، بنابراین فعال کردن توقف ضرر کار دشواری نخواهد بود.

به طور خلاصه، شکست در قرارداد‌های آتی با صرافی به معنای لیکوئید شدن کاربر در بازار ارز‌های دیجیتال است. این دو باهم رابطه مستقیمی دارند. در چنین حالتی صرافی برای جبران خسارت خودش، اصل دارایی شما را نقد می‌کند و آن را به حسابش منتقل می‌کند. معاملات آتی روشی با ریسک بسیار بالا است، اما همچنین امکان کسب سود زیاد را هم فراهم می‌کند. معاملات آتی یکی از روش‌هایی است که تریدر‌های حرفه‌ای (معامله کنندگان) برای کسب سود انتخاب می‌کنند.

لیکوئید شدن در ارزدیجیتال به چه معناست؟ / یک کاربر چگونه لیکوئید می‌شود

به همین خاطر نمی‌توان از قرارداد‌های آتی به عنوان ابزاری استفاده کرد که تریدر‌های تازه کار یا حتی حرفه‌ای پیشنهاد شود. یک اشتباه کوچک در این کار ممکن است تمام سرمایه شما در صرافی را به خطر بیندازد.
باید بدانید که هیچ راه و روشی برای جبران این خسارت یا مذاکره با صرافی برای لغو قرارداد وجود ندارد.
باید گفت در بعضی از بازار‌های رمز ارز مثل بیت کوین یا اتریوم که میزان نقد شوندگی یا به اصطلاح لیکوئید بسیار بالاست، این امکان فراهم است که بتوانید دارایی یا سرمایه خودتان را با قیمت دلخواه نقد کنید و از بازار خارج شوید. زیرا این معنا را در بر دارد که این سکه دارای یک بازار پُرجنب و جوش و در عین حال باثبات است. در چنین بازاری، تریدر‌ها می‌توانند به راحتی و به سرعت به انجام معاملات با قیمتی منصفانه بپردازند.

بازار ارز‌های دیجیتال بازاری پر از فرصت‌ها و ریسک‌های مختلف است. آشنایی با اصطلاحات رایج بازار ارز‌های دیجیتال، ابزار‌های موجود در آن و همچنین این فرصت‌ها و خطرات می‌تواند باعث بهبود عملکرد شما در این بازار شده و در مسیر کسب سود به شما کمک کند.

سعی کنید در این بازار با چشمان بسته هیچ معامله‌ای انجام ندهید تا سرمایه خود را در معرض آسیب‌ها و ریسک‌های مختلف قرار نداده باشید. قرارداد‌های آتی و معاملات مارجین بیش از آن که یک فرصت برای کسب سود کاربران باشند، فرصتی برای درآمدزایی صرافی است و افراد بسیار کمی در این معاملات موفق می‌شوند.

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی