کد خبر: ۱۹۸۵۹
|
۱۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

اسرار متون باستان فاش می شود

محققان از هوش مصنوعی برای فاش کردن اسرار متون قدیمی استفاده می کنند.

به گزارش «نبض فناوری»، کتابخانه ابی سنت گال در سوئیس محل 160 هزار جلد نسخه خطی ادبی و تاریخی است که به قرن هشتم باز می گردد. همه آنها با دست، روی پوست به زبانهایی که در دوران معاصر به ندرت صحبت می شود، نوشته شده است.

بخش قابل توجهی از این مجموعه ها از طریق تصاویر دیجیتالی در دسترس عموم قرار می گیرد، اما کارشناسان می گویند مقدار زیادی از مطالب وجود دارد که هرگز خوانده نشده است؛ گنجینه ای از بینش به تاریخ جهان که در آن پنهان شده است.

در حال حاضر، محققان دانشگاه نوتردام در حال توسعه یک شبکه عصبی مصنوعی برای خواندن دست خط پیچیده باستانی بر اساس ادراک انسان هستند تا توانایی های رونویسی عمیق را بهبود بخشد.

در تحقیقی که در مجله Transactions on Pattern Analysis and Machine Intelligence در موسسه مهندسان برق و الکترونیک منتشر شده محققان نحوه ترکیب روشهای سنتی یادگیری ماشینی با روانکاوانه بصری را توصیف می کند؛ روشی برای اندازه گیری ارتباط بین محرک های فیزیکی و پدیده های ذهنی، مانند مدت زمانی که یک خواننده متخصص برای تشخیص یک شخصیت خاص، اندازه گیری کیفیت دست خط یا تشخیص استفاده از اختصارات خاص طول می کشد.

تیم محققان نسخه های خطی دیجیتالی لاتین را که توسط کاتبان در Cloister of St. Gall در قرن نهم نوشته شده بود، مطالعه کردند. خوانندگان رونویسی های دستی خود را در یک رابط نرم افزاری طراحی شده وارد کردند. سپس تیم زمان واکنش را در هنگام رونویسی اندازه گیری کرد تا درک کند که کدام کلمات، کاراکترها و قطعات آسان یا دشوار است. این نوع داده ها، شبکه ای سازگارتر با رفتار انسان ایجاد می کند، خطاها را کاهش داده و خوانایی دقیق تر و واقعی تری از متن ارائه می دهد.

این استراتژی است که معمولاً در یادگیری ماشین استفاده نمی شود. محققان داده ها را از طریق این اندازه گیری های روانی - فیزیکی که مستقیماً از مطالعات روانشناختی ادراک ناشی می شود با اندازه گیری های رفتاری برچسب گذاری می کنند.  استفاده از یادگیری عمیق برای رونویسی متون باستانی مورد توجه محققان علوم انسانی است.

 

بین گرفتن عکس ها و خواندن آنها و داشتن برنامه ای برای خواندن قابل جستجو وجود دارد. اگر متون مورد استفاده در این مطالعه-نسخه های خطی قرن نهم-را در نظر بگیرید ، این مرحله اولیه قرون وسطی است. این زمانی است که تعداد زیادی نسخه خطی تولید شد. انواع اطلاعات پنهان در این نسخه های خطی وجود دارد که هیچکس قبلاً ندیده است.

شایرر گفت که چالش ها همچنان وجود دارد. تیم او روی بهبود دقت رونویسی ها، به ویژه در مورد اسناد آسیب دیده یا ناقص  و همچنین نحوه توضیح تصاویر یا جنبه های دیگر صفحه که می تواند برای شبکه گیج کننده باشد کار می کند.

با این حال ، تیم توانست برنامه را برای رونویسی متون اتیوپی تنظیم کند و آن را با زبانی با مجموعه شخصیت های کاملاً متفاوت تطبیق دهد.

در زمینه متون ادبی، این می تواند واقعاً مفید باشد. هر اثر ادبی خوب با تعداد زیادی اسناد تاریخی احاطه شده، اما جایی که واقعاً مفید خواهد بود در تحقیقات بایگانی تاریخی است. نیاز زیادی به پیشرفت علوم انسانی دیجیتال وجود دارد. وقتی از قرون وسطی و دوران اولیه مدرن صحبت می کنید ، اگر می خواهید جزئیات و پیامدهای رویدادهای تاریخی را بفهمید، باید مطالب نوشته شده را بررسی کنید  و این متون تنها چیزی که ما داریم.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی