کد خبر: ۱۹۸۷۲
|
۱۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

اجرای سومین طرح ابررایانه در کشور/۱۰ دانشگاه برتر کشور در هوش مصنوعی

رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از تعریف پروژه‌ ابررایانه دیگری بعد از "سیمرغ" و "مریم" در این مرکز خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود این پروژه‌ ابررایانه تا بهار سال آینده به بهره برداری برسد.

به گزارش «نبض فناوری»، علی اصغر انصاری امروز در رویداد گرنت تحقیق و توسعه هوش مصنوعی که به صورت آنلاین در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، ابر رایانه سیمرغ را از دستاوردهای پژوهشگاه فناوری اطلاعات دانست که با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر به بهره برداری رسیده و خدمات لازم را به پژوهشگران ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن با همکاری ستاد کرونا و برخی از دانشگاه‌ها همچون دانشگاه علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی پروژه‌ای را در زمینه پراکندگی و شیوع زمانی و مکانی بیماری کرونا در استان تهران اجرایی کردیم.

انصاری با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از کشورهای دنیا سرمایه گذاری‌های کلانی در زمینه AI کردند، اظهار کرد: ۱۰ کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی به ترتیب کشورهای "چین"، "امریکا"، "بریتانیا"، "هند"، "آلمان"، "ژاپن"، "فرانسه"، "کانادا"، "ایتالیا" و "اسپانیا" هستند.

رییس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: ۱۰ دانشگاه برتر در حوزه هوش مصنوعی در ایران به ترتیب به این شرح است:

رتبه نام دانشگاه تعداد مدرک
۱ دانشگاه آزاد ۱۱ هزار و ۶۸۳ مدرک
۲ دانشگاه تهران ۶ هزار و ۲۳۱ مدرک
۳ دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۴ هزار و ۵۱۱ مدرک
۴ دانشگاه علم و صنعت ایران ۳ هزار و ۱۸۳ مدرک
۵ دانشگاه صنعتی شریف ۳ هزار و ۶۷ مدرک
۶ دانشگاه تربیت مدرس ۲ هزار و ۲۹۰ مدرک
۷ دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی ۲ هزار و ۸۸ مدرک
۸ دانشگاه شیراز هزار و ۹۶۰ مدرک
۹ دانشگاه تبریز هزار و ۸۱۵ مدرک
۱۰ دانشگاه فردوسی مشهد هزار و ۷۹۸

انصاری با تاکید بر اینکه در دنیا عمده سرمایه گذاری‌ها در این زمینه با مشارکت بخش خصوصی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های وزارت ارتباطات در زمینه توسعه هوش مصنوعی مربوط به فرآیندهای پردازش و ذخیره سازی داده‌ها است که باید پلتفرم‌هایی برای حضور بخش خصوصی در زمینه سرمایه‌گذاری در این زمینه ایجاد شود.

رئیس مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین خاطر نشان کرد: بعد از راه اندازی ابر رایانه سیمرغ، راه اندازی ابررایانه "مریم" در دستور کار این پژوهشگاه قرار دارد. علاوه بر اینها پروژه دیگری در مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی تعریف کردیم که در حد ابر رایانه سیمرغ است و پیش بینی می‌شود تا بهار سال آینده در دسترس قرار گیرد.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی