کد خبر: ۱۹۹۰۲
|
۱۶ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

کدام ارز دیجیتال شکاف بین معامله‌گران حرفه‌ای و مبادلات دیفای را برطرف می‌کند؟!

هدف تیم توسعه‌دهنده ارزدیجیتال سروم (Serum) این است که شکاف موجود بین معامله‌گران حرفه‌ای و حوزه مبادلات دیفای را برطرف کند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه ارز‌های دیجیتال یا بلاکچین به نوعی توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کرده و این مهم سبب شده که سرمایه گذاران زیادی برای سرمایه گذاری در این حوزه وارد بازار شود. باید گفت؛ که ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی نوعی از پول الکترونیکی است که بر پایه علم رمزنگاری ایجاد شده و ماهیت ارز‌های دیجیتال غیرمتمرکز است و این یعنی هیچ نهاد و سازمانی آن‌ها را کنترل نمی‌کند. در این گزارش سعی می‌کنیم ارز دیجیتال سروم برای علاقه‌مندان این حوزه معرفی کنیم.

ارز دیجیتال سروم با نام لایتن Serum و علامت انحصاری SRM یک ارز دیجیتال است. به عبارت دیگر ارز دیجیتال SRM یک توکن ERC-۲۰ در بلاکچین اتریوم است، در حالی که سروم (Serum) یک صرافی غیر متمرکز (DEX) ارز دیجیتال بر بستر بلاکچین است و با همکاری کنسرسیوم تجارت رمزارز و کارشناسان DeFi توسط شرکت Project Serum ارائه شده است. مبادلات در صرافی غیر متمرکز سروم به صورت غیرحضوری با پشتیبانی تجارت بین‌بلاکچینی و بدون نیاز به احراز هویت (KYC) انجام می‌شود.

معرفی ارز دیجیتال سروم (SRM)

پلتفرم ارز دیجیتال سروم (Serum) خود را به‌عنوان اولین صرافی اوراق مشتقه در جهان که به‌صورت کاملاً غیرمتمرکز فعالیت می‌کند، معرفی کرده است. این پلتفرم قابلیت خریدوفروش بین زنجیره‌ای و بدون نیاز به اعتماد را برای کاربران فراهم آورده است.

کدام ارز دیجیتال شکاف بین معامله‌گران حرفه‌ای و مبادلات دیفای را برطرف می‌کند؟!

خریدوفروش بین زنجیره‌ای در دنیای ارز‌های دیجیتال ویژگی مهمی محسوب می‌شود. زیرا تمام ارز‌های دیجیتال، فقط بر روی بلاک چین اتریوم قرار نگرفته‌اند. این پروژه زیر نظر مجموعه‌ای از متخصصان حوزه دیفای و تریدر‌های حرفه‌ای ارز‌های دیجیتال ساخته‌شده است.

پروتکل پروژه سروم کاملاً غیرمتمرکز بوده و کاربران به استفاده از آن می‌توانند به انتخاب خود در پروژه‌های مختلف این پلتفرم مشارکت کنند. توکن بومی پلتفرم سروم، توکن SRM است که برای اموری مثل استیکینگ، مدیریت و ... به‌کار می‌رود.

ارز دیجیتال سروم که آن را با نماد SRM نشان می‌دهند، از نوع توکن ERC۲۰ است و در بلاک چین اتریوم قرار دارد. توکن SRM هم‌اکنون علاوه بر صرافی بایننس، به لیست معاملاتی دیگر صرافی‌ها و پروتکل‌های دیفای ازجمله بیتمکس (BitMax)، یونی سوآپ (Uniswap)، اچ‌بی‌تی‌سی (HBTC)، تومودکس (TomoDEX)، بالانسر (Balancer)، وان اینچ و اف‌تی‌ایکس (FTX) نیز اضافه‌شده است.

باید یادآور شد که این پروژه بر روی شبکه Solana سوار است و در بستر اتریوم فعالیت نمی‌کند و برای خودش سیستمی کاملا مستقل را دارد، اما می‌تواند با اتریوم فعالیت داشته باشد و در بعضی از صرافی‌ها هم بعنوان یکی از توکن‌های ERC۲۰ شناخته شده است.

تاریخچه سروم

تاریخچه سروم با سم بتکمن فراید (Sam Bankman-Fried) آغاز میشود. وی فارغ التصحیل مؤسسه ماساچوست است، که ۳ سال تجربه ترید صندوق قابل معامله (EFT) از طریق شرکت جین استریت را در رزومه خود دارد. شرکت سرمایه گذاری جین استریت، یک شرکت ترید است. کمی پس از ترک جدا استریت در سال ۲۰۱۷، سم شرکت آلامدا ریسرج را تأسیس کرد، که شرکتی برای ترب ارز‌های دیجیتال بود.

کدام ارز دیجیتال شکاف بین معامله‌گران حرفه‌ای و مبادلات دیفای را برطرف می‌کند؟!
در ۲۰۱۹، سم اقدام به تأسیس صرافی اوراق مشتقه FTX کرد. او در محافل دیفای نیز شخصی فعال بوده است وی از نظر بسیاری به عنوان رهبر اجتماع صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ شناخته می‌شود.
داستان سروم از این قرار است: سم و دیگر اعضای تیم صرافی FTX مشغول تأمل در زمینه ایجاد یک پروتک دیفای بودند. آنان تصمیم گرفتند که صرافی غیرمتمرکزی را بسازند. اما می‌دانستند که با توجه به ویژگی‌ها خاص شبکه صرافی مد نظرشان، ترجیح می‌دهند که این صرافی از بستر اتریوم استفاده نکند، پس از بررسی بلاکچین‌های مختلف، در نهایت این تیم به سولانا (Solana) روی آورد، که بلاکچینی کاربردی به نظر می‌آمد.
اسم و کل اعضای این تیم می‌خواستند که صرافی غیرمتمرکزشان منحصر به فرد باشد، چیزی جدید و جدا صرافی FTX، پس از بررسی و حذف نام‌هایی که از پیش توسط دیگر ارز‌های دیجیتال اختیار شده بود، آنان نا سروم را بر روی این صرافی گذاشتند، توسعه صرافی غیرمتمرکز سروم حدود سه ماه به طول کشید. وایت پید آن در ژولای ۲۰۲۰ منتشر شد. خود صرافی نیز در آگوست ۲۰۲۰ راه اندازی شد.

Sam Bankman-Fried بنیان گذار پروژه Serum است افراد پروژه ارز دیجیتال Serum، مشارکت‌هایی را با افرادی به نام Multicoin Capital، Tomochain، compound ایجاد کرده اند.

ویژگی های ارز دیجیتال سروم (SRM)

ارز دیجیتال سروم قابلیت پشتیبانی بین بلاک چین‌های مختلف را دارد. این امر به کاربران اجازه می‌دهد تا مبادلات خود را در بلاک چین‌های مختلف، بدون نیاز به اعتماد انجام دهند. تیم توسعه‌دهنده سروم قصد دارد این کار را با استفاده از بیش از ۱۰۰ اعتبارسنج و به‌صورت کاملاً غیرمتمرکز انجام دهد.

توکن سروم از طریق مشوق‌های خود موفق شده سرمایه‌گذاران را به سمت خود جذب کند. شبکه سروم برای واگذاری توکن خود، علاوه بر بازده سالانه ۴%، به سرمایه‌گذاران خود در کارمزد معاملات تا ۶۰% تخفیف نیز ارائه می‌دهد. شبکه این کارمزد‌ها را به‌منظور حفظ ثبات فروش توکن SRM می‌سوزاند.

هدف اصلی تیم توسعه دهند این ارز دیجیتال، کمک به انجام معاملاتی کم‌هزینه و سریع است. این پروژه قصد دارد تا برای مشکلاتی که استیبل کوین‌ها بر روی زنجیره بلاک چین دارند، راه‌حل مناسبی ارائه دهد و استیبل کوینی بسازد که بتواند بی‌وقفه عملکرد قابل قبولی داشته باشد و به‌نظام بانکی وابسته نباشد.
پروژه سروم خریدوفروش بین زنجیره‌ای را حمایت می‌کند و درنتیجه کاربران می‌توانند به‌وسیله پلتفرم آن، برای خریدوفروش دارایی‌های دیجیتالی که بر روی زنجیره اتریوم نیستند (مانند بیت کوین)، استفاده کنند.

تفاوت Serum با سایر ارز‌های دیجیتال در چیست؟

پروژه Serum ترید بین زنجیره‌ای را پشتیبانی می‌کند و بنابراین برای معاملاتی که در بستر بر روی بستر اتریوم نیستند (مثل بیت کوین) بسیار مناسب است.
این پروژه می‌تواند شرایطی را برای استیبل کوین‌ها فراهم کند تا بتوانند بدون اینکه متکی به نظام بانکی باشند عملکرد خوبی داشته باشند.

کدام ارز دیجیتال شکاف بین معامله‌گران حرفه‌ای و مبادلات دیفای را برطرف می‌کند؟!

کاربرد‌های توکن SRM چیست؟

این توکن کاربرد‌های زیادی را در شبکه Serum دارند که از جمله کاربرد‌های آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
پرداخت کارمزد تراکنش‌ها با استفاده از این توکن انجام می‌شود. همچنین توکن SRM برای استیکینگ بر روی یک نود هم انجام می‌شود.

کیف پول‌های معتبر توکن SRM

همانطور که می‌دانید SERUM بر پایه Solana فعالیت می‌کند پس بنابراین یکی از معتبرترین کیف پول‌های نگهداری ارزدیجیتال Serum کیف پول Sorana است، علاوه بر این کیف پول‌های معتبر دیگری به نام Coin۹۸ و یا Trust Wallet در بازار موجود هستند.

Serum قصد اصلاح چه باگ‌هایی را در دیفای دارد؟

پروژه‌ی ارز دیجیتال Serum قصد دارد تا بتواند مشکلات زیادی را از مجموعه دیفای اصلاح کند و موجب ارتقا و بالارفتن بهره وری شبکه گردد. در این مقاله سعی داریم تا بتوانیم تعدادی از اهداف Serum را بیان و بررسی کنیم تا بتوانیم با این ارزدیجیتال و فعالیت‌های این شبکه بیشتر آشنا شویم.
متمرکز بودن پروژه‌های دیفای یکی از همین نواقص است، به این معنی که اکثر این پروژه‌ها مربوط با یک اوراکل واحد و متمرکز کار می‌کنند مثل اوراکل چین لینک.

تراکنش‌های دیفای بسیار آهسته انجام می‌شوند همچنین گران قیمت هم هستند و کارمزد‌های بالایی دارند.
ترید در حوزه دیفای به صورت خودکار و بدون سفارش گیری انجام میشود که طبیعی است که زمانی که بازار با نوسان همراه است این موضوع به نفع کاربران نمی‌باشد.
در بازار رمز ارز‌ها باید به گونه‌ای عمل کرد تا بتوان بلاک چین‌ها را به هم مربوط کرد تا برای انجام معادلات و مبادلات نیازی به شخص ثالث نباشد.

کیف پول برای ذخیره توکن SRM

Serum مبتنی بر بلاک چین Solana است؛ بنابراین می‌توان آن را در کیف پول Solana نگه داشت. علاوه بر این، کیف پول‌های معتبر دیگری مانند کوینومی، تراست والت و … برای ذخیره توکن SRM موجود هستند. همچنین توکن ERC-۲۰ سروم را می‌توان روی تمامی کیف پول‌های اتریوم ذخیره کرد.

 چگونه کیف پول سروم را نگهداری کنیم؟

برای نگهداری سروم یا سایر ارز‌های دیجیتال دو روش کلی وجود دارد: استفاده از کیف پول‌های سخت افزاری مانند لجر (Ledger)

استفاده از کیف پول‌های نرم افزاری آنلاین و آفلاین مانند تراست ولت (Trust Wallet)
ایران بایننس سرویس کیف پول ارائه نمی‌دهد و شما برای خرید سروم از ایران بایننس میتوانید از هر دو نوع این کیف پول‌ها استفاده نمایید و محدودیتی در نوع کیف پول انتخابی شما وجود ندارد.

آینده ارز دیجیتال سروم (SRM)

مدیرعامل ناگت نیوز، لکس ساندرز، ضمن تبریک به تیم توسعه‌دهنده سروم گفت، بسیار شگفت‌انگیز است که توکن SRM ظرف مدت یک روز توانسته جزو ۱۰ ارز برتر بازار قرار گیرد. طبق خبری که در وب‌سایت رسمی این صرافی منتشرشده، میزان عرضه توکن سرم حداکثر برابر با ۱۰ میلیارد SRM خواهد بود و بنا به گزارش سایت خبری اتر اسکن، گردش فعلی این توکن ۱۶۰ میلیون واحد است.

جهش ناگهانی قیمت توکن SRM آن‌هم بلافاصله پس از راه‌اندازی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران و معامله‌گران همچنان نسبت به پروژه‌های حوزه دیفای، علاقه‌مند هستند.

سروم یک پروژه بسیار بسیار بلندپروازانه است، با اینکه فهرست بلندبالای وعده‌های آن سر به فلک می‌گذارد. اما موفقیت و ارزش آن را نیز می‌توان در چند مورد کاملا حس کرد: تیم و اقتصاد توکنی آن، سم بنکمن فراید به واقع یک متخصص نابغه در دنیای برنامه‌های مالی غیر متمرکز است.

کدام ارز دیجیتال شکاف بین معامله‌گران حرفه‌ای و مبادلات دیفای را برطرف می‌کند؟!

باید گفت؛ پروژه‌های DeFi در حال حاضر با اختلالات زیادی مواجه شده‌اند. این پروژه‌ها مشکلات موجود گردش مالی در اقتصاد ارز‌های دیجیتال را به چالش کشیده‌اند و تاکنون قابلیت‌های زیادی را در اختیار معامله گران گذاشته‌اند. هدف تیم توسعه‌دهنده سروم این است که شکاف موجود بین معامله‌گران حرفه‌ای و حوزه مبادلات دیفای را برطرف کند.

غیرمتمرکز بودن، پشتیبانی میان بلاک چینی، مقیاس‌پذیری و ویژگی‌های بسیاری که این پلتفرم دارد، آن را به‌عنوان یک ابزار قوی برای سرمایه‌گذاران و تریدر‌ها تبدیل کرده است. با توجه به این ویژگی‌ها، صرافی‌های غیرمتمرکز در آینده‌ای نه چندان دور از همتایان متمرکز خود پیشی خواهند گرفت. ارز دیجیتال سروم با توجه به اطلاعات موجود، یک پروژه بسیار هدف‌مند و امیدوارکننده است.

با روی کارآمدن پروژ Serum انقلاب بزرگی در صنعت معاملات بین فردی پدید آمد؛ حال دیگر افرادی که می‌خواستند ارز‌های دیجیتال مختلفی را با همدیگر تبادل کنند می‌توانستد به راحتی و با خیالی آسوده این معاملات را انجام دهند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی