کد خبر: ۱۹۹۴۲
|
۱۷ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۳
تجاری‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی؛

راه‌کارهای دانش‌بنیانی به کمک حل مشکلات کم آبی می‌آید

گسترش فناوری‌های حوزه آب و خشکسالی یکی از حوزه‌های اولویت‌دار و مهم معاونت علمی است. این هدف را با استفاده از توان دانش‌بنیان‌ها محقق خواهد کرد.

به گزارش« نبض فناوری» دیدن فیلم کودک زابلی در روزهای گرم تابستان که با گریه و دردمندانه می‌خواهد فکری برای بی‌آبی این منطقه و وضعیت هشداردهنده شهرهای جنوبی و شرقی کشور کنند؛ آه از نهاد همگان برآورد و بلافاصله تشکل‌های مردمی و دولتی برای رفع این معضل تشکیل شد. هرچند که این اقدامات ضرب‌العجل‌گونه و پرشتاب می‌تواند مرهمی موقتی و کوتاه برای این گونه مشکلات باشد؛ اما راه چاره نیست.

ایران را کشوری خشک و محصور شده در کمربندی خشک کره زمین می‌دانیم اما این معضل همیشگی راه‌کارهایی دارد و می‌توان با اتخاذ تصمیماتی درست و فناورانه اقدام به مدیریت آن کرد و از دل این تهدید پیش آمده برای کشور فرصتی بی نظیر و ظرفیتی دانشی بیرون کشید. استفاده از توان فناوران و دانشمندانی که در شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، آمادگی کاملی دارند تا با نوآوری‌ها و ظرفیت‌های خود به این مشکلات پاسخی ماندگار دهند؛ یکی از این ظرفیت‌های موجود در کشور است.

بر همین اساس نیز کارگروه تخصصی توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درصدد برآمده است تا با افزایش سهم تولید محصولات دانش‌بنیان و خدمات مبتنی بر دانش و فناوری داخلی، این تلاش‌ها را در کشور کاربردی‌تر کند.

اقداماتی که به تجاری‌سازی ایده‌ها و به کارگیری آنها در حل معضل خشکسالی و کمبود آب در کشور کمک می‌کند و راهی اساسی و مرهمی ماندگار بر زخمی است که می‌تواند نسل آینده کشور را با مخاطرات جدی روبرو کند.

این کار در کنار کاربردی کردن و تجاری‌سازی نتایج حاصل از پژوهش‌های مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی قرار می‌گیرد تا پیوندی عمیق میان صنعت، دانشگاه و فناوران شکل گیرد و کشور از عوائد آن بهره‌مند شود.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 30 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین بعد از ۳ هفته رکوردی دیگر ثبت کرد
با کنترل از راه دور؛ سگ رباتیک نیروی نظامی چین شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 اردیبهشت 1403 صعود رمزارزهای پیشروی جهان
به دلیل عدم پیروی از مقررات؛ ترکیه گوگل را جریمه کرد
وبگردی