کد خبر: ۱۹۹۷۹
|
۱۸ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۶

کدام فناوری‌ها به هوشمندسازی حمل‌ونقل عمومی کمک می‌کنند؟

با کمک ۱۸ فناوری پیشرفته حمل‌ونقل عمومی در کشور یک گام به جلو برداشت و سفر‌های درون و برون شهری هوشمندانه‌تر شد.

به گزارش «نبض فناوری» ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با حمایت از شرکت‌های توانمند داخلی در حوزه طراحی سیستم‌های هوشمند برای حمل‌ونقل عمومی، شرایط را برای تجاری‌سازی این تلاش‌های فراهم کرد.

حمل‌ونقل عمومی از جمله صنایعی است که کاربرد فراوان و مخاطبان زیادی دارد و روزانه خدمات بسیاری به جامعه ارائه می‌کند. برخی از نمونه‌های ترابری عمومی عبارتند از اتوبوس‌های شهری، اتوبوس‌های ترولی، تراموا (یا ریل سبک)، مترو، و قایق‌های فرابر. این صنعت کاربردی در ایران با تلاشی دانش‌بنیان در حال توسعه یافتن است.

«سامانه یکپارچه شهر پی برای پرداخت QRcode ناوگان تاکسیرانی»، «سامانه اتوبوس یابی YAZD BUS»، «نسل جدید تابلو‌های هوشمند اطلاع رسانی اتوبوس»، «کیوسک هوشمند درخواست تاکسی در مبادی ورودی شهر»، «پیگیری اشیا گمشده در اتوبوس‌ها»، «ارائه اپلیکیشن‌های حوزه حمل و نقل» و «بلیط الکترونیک» از جمله این سامانه‌ها است.

همچنین سامانه‌های دیگری نیز با تلاش شرکت‌های فناور توسعه یافته است. «سامانه مدیریت ناوگان»، «سیستم یکپارچه پرداخت QRcode در اپلیکیشن شهر من»، «پرداخت کرایه قطار شهری با اپلیکیشن ناب»، «کیف پول یکپارچه الکترونیک»، «صدور فیش کرایه تاکسی برای مسافران در مبادی ورودی شهر»، «اپلیکیشن هوشمند شهرداری» و «سامانه ویدئومپ».

البته در این میان نباید از گسترش و تولید سامانه‌های «سامانه‌های تاکسی تلفنی ۱۳۳»، «سامانه هوشمندسازی ناوگان اتوبوسرانی AVL» و «سیستم پرداخت الکترونیک» و «پرداخت آنلاین حمل و نقل عمومی» نیز در کشور غافل شد.

ارسال نظرات
نتایج رتبه بندی دانشگاه‌های جهان اعلام شد؛ ۴۳ دانشگاه ایران در میان برترین‌های دنیا
حلقه گمشده ذخیره انرژی پیدا شد، شارژ وسایل الکترونیکی تنها در ۶۰ ثانیه!
توانمندی دانش‌بنیان‌ها در توسعه پهپادها ۴۰ سال تلاش در کشور برای طراحی و ساخت پهپاد
پاسخگویی دولتمردان به دغدغه‌های مردم همچنان ادامه دارد/ معاون علمی رئیس‌جمهور: مرکز ملی هوش مصنوعی تا ۲۰ خرداد افتتاح می‌شود
وبگردی