کد خبر: ۲۰۰۰۹
|
۱۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰
در گفتگو با نبض فناوری؛

بازی‌های رومیزی جذاب و پرطرفدار از طریق ترجمه، طراحی گرافیک بومی‌سازی می‌شود

مدیرعامل استارتاپ بردباز، گفت: تا‌کنون چهار بازی با نام‌های «شاهدخت»، «ذهن»، «شب پره متقلب» و «جاده ابریشم» بازی های بومی سازی شده‌ای هستند که در آنها صرفا ترجمه‌ای از بازی‌های خارجی صورت گرفته است؛ اما دو بازی اخیر ما که «سیاره نهم» و «تهران ۱۴۱۰»، بازی هایی هستند که تقریبا ۸۰ درصد از کار تصویرسازی و تولید تجهیزات آنها در مجموعه بردباز صورت گرفته است.

محمدعرفان انوری مدیرعامل استارتاپ بردباز، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به اینکه در حوزه بازی‌های رومیزی، بازی تخته‌ای، بُردگِیم فعالیت می‌کنیم، اظهار کرد: در حال حاضر بازی‌هایی را به صورت گسترده انجام می‌دهیم تا جایگزین بازی‌های رایانه‌ای و کامپیوتری شود تا از طریق آن کودکان از مضرات فضای مجازی فاصله بگیرند.

وی تصریح کرد: کاری که انجام دادیم بازی‌های تاپ و مطرح جهان را انتخاب و آن‌ها را خریداری و بعد از باز تولید روانه بازار می‌شود. در فاز نخست بومی سازی بازی‌های خارجی از طریق ترجمه و طراحی گرافیک بود و شاهدخت و چند بازی رومیزی دیگر نیز محصول همین خط مشی هستند؛ اما کم کم از سال گذشته، تیم بردباز تصمیم گرفت طراحی را جایگزین ترجمه و مرحله جدیدی از فعالیت را آغاز کند.

انوری افزود: در مرحله بعدی تصویرسازی بازی را عوض کردیم به عنوان مثال داستان و تم تهران ۱۴۱۰ کاملا عوض شده است و مطابق با فرهنگی ایرانی است. همچنین طبق برنامه ریزی انجام شده یک بازی کاملا ایرانی را طراحی و تولید خواهیم کرد؛ البته این موضوع زمانبر است.

مدیرعامل استارتاپ بردباز، گفت: تا‌کنون چهار بازی با نام‌های «شاهدخت»، «ذهن»، «شب پره متقلب» و «جاده ابریشم» (در سه نسخه منتشر می‌شود و تا به امروز دو نسخه آن روانه بازار شده است) بازی‌های بومی سازی شده‌ای هستند که در آن‌ها صرفا ترجمه‌ای از بازی‌های خارجی صورت گرفته است؛ اما دو بازی اخیر ما که «سیاره نهم» و «تهران ۱۴۱۰» نام دارند، بازی‌هایی هستند که تقریبا ۸۰ درصد از کار تصویرسازی و تولید تجهیزات آن‌ها در مجموعه بردباز صورت گرفته است و فقط روش بازی (گیم پلی) این بازی‌ها الهام گرفته شده از بردگیم‌های خارجی است.

انوری تصریح کرد: زمانی که بتوانیم از صفر تا صد بازی‌های رومیزی را خودمان طراحی و تولید کنیم، شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی که به صورت تخصصی در حوزه بردگیم برگزار می‌شود، برایمان میسر خواهد شد. معروف‌ترین و بزرگ‌ترین رویداد‌ها در زمینه بازی‌های رومیزی، معمولا در کشور آلمان برگزار می‌شود و درصورتی که بتوانیم در آن‌ها خوش بدرخشیم، مسیر صادرات این گونه از بازی‌ها هموار خواهد شد.

مدیرعامل استارتاپ بردباز، اضافه کرد: قرار گرفتن در بین پنج تولیدکننده برتر کشور در حوزه بازی‌های رومیزی را می‌توان به عنوان یک هدف کوتاه مدت در نظر گرفت؛ اما در صدر برنامه‌هایی که تیم مرکزی هفت نفره بردباز به عنوان اهداف بلندمدت شان درنظر گرفته اند، طراحی و ساخت بازی‌های رومیزی ۱۰۰ درصد ایرانی قرار دارد.

وی تأکید کرد: تا به امروز حمایت‌های مشاوره‌ای فرهنگی از سوی شرکت‌های خلاق بوده است. متاسفانه مشکل کپی رایت امروز زیاد است اگر یک رابط مورد اعتماد و قوی در این حوزه داشته باشیم به طور حتم ورود به بازار‌های جهانی جزء اولویت اصلی ماست.

انوری خاطرنشان کرد: تا پایان سال قرار است سه عنوان بازی جدید را تولید کنیم و تجدید چاپ بازی‌هایی که هم اکنون در دست اجرا نیز در اولویت این شرکت استارتاپی است. همچنین یک عنوان بازی با برند ایرانی تولید خواهیم کرد. اگر بتوانیم طراحی را به اتمام برسانیم شاید بتوانیم در جشنواره‌های جهانی شرکت کنیم.

ارسال نظرات
وبگردی