کد خبر: ۲۰۰۵۶
|
۲۱ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰

نرم افزار بومی که قابلیت پوشش ۱۶ زبان دنیا را دارد/ عقب ماندگی ایران در عرصه هوش مصنوعی به دلیل شرایط بد اقتصادی

مدیرعامل شرکت هوش مصنوعی رایورز، گفت: نرم‌افزار OCR فارسی (فارسی‌شناس) یکی از قوی‌ترین نرم‌افزار‌هایی است که برای اولین بار در کشور با دقت بالا تولید و کاربردی شده‌ است تا جاییکه بالای ۴ هزار نسخه آن در کشورهای مثل آمریکا، هلند و کانادا به فروش رسیده است.

سید حسین میرحیدری مدیرعامل شرکت هوش مصنوعی رایورز، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به اینکه این شرکت دانش‌بنیان در سال ۸۲ فعالیت خود را در عرصه هوش مصنوعی شروع کرده‌است، گفت: در ابتدا اولین نرم افزار OCR فارسی را در کشور تولید کردند. نرم‌افزار OCR فارسی (فارسی‌شناس) یکی از قوی‌ترین نرم‌افزار‌هایی است که برای اولین بار در کشور با دقت بالا تولید و کاربردی شده‌است تا جاییکه بالای ۴ هزار نسخه آن در کشورهای مثل آمریکا، هلند و کانادا به فروش رسیده است.

وی تصریح کرد: هدف از تأسیس این شرکت تولید محصولاتی بود که در کشور وجود نداشت در حالیکه اکثر کسب وکار‌ها به این تکنولوژی و نرم‌افزار‌ها به شدت نیاز داشت، بنابراین سعی کردیم با تکیه بردانش فنی در کشور محصولاتی تولید کنیم.

میرحیدری افزود: کاربرد نرم افزار پردازش تصویر بدین ترتیب است که متن را استخراج و همانند تایپست تایپ می‌کند، بنابراین احتیاجی به تایپ کردن متن نیست. صرفا تصویر را اسکن  و با نرم افزار OCR تبدیل به متن می‌کند. نرم افزار OCR قابلیت پوشش زبان‌های فارسی، عربی، اردو، پشتو و انگلیسی و ۱۶ زبان دیگر را دارد. بعد از استقبال از این موضوع به دلیل جوان و خلاق بودن تیم توانستیم در سال ۱۳۸۴ نرم افزار آرشیو اسناد را به سفارش سازمان مدیریت کشور با توان و دانش بومی تولید کنیم.

میرحیدری تأکید کرد: هرچند هنوز این عادت در شرکت‌های دولتی و خصوصی وجود دارد و مسئولان دولتی هنوز به این باور و اعتقاد دست پیدا نکردند که توانمندی داخلی حلال تمام مشکلات کشور است بخاطر همین از راه‌های میان‌بر و دورزدن برخی از شرکت‌های بزرگ اقدام به واردات یا به ایجاد شرکت‌های اقماری کوچک می‌کنند. حتی به همین منظور حاضرند با صرف هزینه ۱۰ برابری از محصولات خارجی استفاده کنند تا این شرکت‌های توانمند نتواند محصولات خود را به مخاطبان خود عرضه کنند.

وی با بیان اینکه در دنیای امروزی نگهداری اسناد و مدارک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ گفت: در شرکت ملی نفت ایران و سازمان مدیریت کشور یک پشتیبانی حداقلی از این شرکت صورت گرفت و این مهم باعث متولد این سیستم شد تا تمامی سازمان‌ها، شرکت‌ها، نهاد‌های دولتی و غیردولتی برای نگهداری اسناد کاغذی با مشکلاتی، چون هزینه زیاد محل نگهداری مخصوص اسناد، از بین رفتن اسناد مواجه هستند؛ بنابراین برای حل این مشکلات و قابل استفاده کردن این اسناد، می‌توان یک سیستم مدیریت آرشیو اسناد مناسب را طراحی کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان خاطرنشان کرد: سامانه جامع مدیریت محتوای «سگال سان» محصول شرکت «هوش مصنوعی رایورز» دارای قابلیت‌های مکانیزاسیون و خودکار سازی فرایند‌های کسب و کار BPMS و اپلیکیشن فرم ساز، اتوماسیون کسب و کار، نسخه‌های موبایل اندروید و ios، موتور جستجوی هوشمند اطلاعات و متن، مدیریت اسناد و مدارک و قابلیت پیاده سازی در مراکز مختلف جغرافیایی با عملکرد یکپارچه با استفاده از بروزترین تکنولوژی‌های نرم افزاری تولید و قابل عرضه است.

میرحیدری تأکید کرد: استفاده از یک سیستم مدیریت آرشیو مناسب در حوزه نگهداری و بازیابی انواع مختلف اطلاعات متنی، صوتی و تصویری، دسته‌بندی اطلاعات و اسناد موجود در بخش‌های مختلف سازمان، دسترسی سریع و آسان به اطلاعات، کارایی و امنیت بالاتر و کاهش چشمگیر هزینه می‌تواند در نگهداری اسناد کمک کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان افزود: نرم‌افزار مدیریت محتوای سازمانی، آرشیو اسناد و بایگانی اسناد در شرکت‌های نفت وگاز و پتروشیمی و شرکت آب و فاضلاب، شهرداری مراکز اسناد و مدارس کاربردی شده‌است. نرم‌افزار حفاظتی و امنیتی، ثبت احوال و برخی مراکز نصب شده‌است.

وی تأکید کرد: قابلیت‌های موضوعی این سیستم بسیاز زیاد است نخست اینکه نرم‌افزار آرشیو اسناد کاملا برگرفته از دانش بومی کشور تولید شده‌ است. همچنین در این نرم افزار از قابلیت هوش مصنوعی استفاده شده است مثل استخراج متون از تصاویر و قابلیت‌های جدید نیز در نسخه‌های جدید به بازار ارائه می‌شود. می‌توان گفت؛ در زمینه OCR فارسی و هوش مصنوعی در زمان خودش برای اولین بار در کشور عملیاتی شده است.

میرحیدری ادامه داد: متاسفانه اگر بخواهیم براساس واقعیت‌ها به این موضوع بپردازیم در عرصه هوش مصنوعی در جهت منفی جرکت کردیم هوش مصنوعی که یکی از چهار پایه اصلی جامعه مدرن امروزی است به طوریکه قطب‌های اصلی قدرت و اقتصادی امریکایی و چین سرمایه گذاری فوق سنگینی در این جوزه انجام دادند؛ متاسفانه با توجه به اتفاقات رخد داده در کشور (تحریم و بحران اقتصادی، اعمال سیاست‌های غلط در حوزه مدیریتی) و نیز با وجود داشتن پتانسیل بالا نتوانستیم در این حوزه پیشرفت قابل ملاحظه‌ای را داشته باشیم. همچنین امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود حمایت اساسی شاهد مهاجرت نخبگان این حوزه در کشور هستیم که مدام به کشور‌های آمریکا، کانادا و آلمان مهاجرت می‌کنند. هرچند مشوق‌های ظاهری نیز باشد بازهم بازار اصلی را از دست دادیم.

وی خاطرنشان کرد: علیرغم سخت‌ترین تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی و مشکلات ما از قافله ننشستیم و مدام سیستم و فعالیت‌ها را مطابق با استاندارد‌ها و تکنولوژی روز دنیا به روزرسانی و بهینه سازی می‌کنیم و در نظر داریم که تا پایان سال قوی‌ترین سیستم جامع سازمانی و مدیریتی بومی با تمام استاندارد و تکنولوژی روز دنیا به مشتریان ارائه دهیم.

ارسال نظرات
به دلیل عدم پیروی از مقررات؛ ترکیه گوگل را جریمه کرد
همراه با ارائه چندین ویژگی دسترسی جدید اپل «ردیابی چشم» را به آیفون‌ها و آی‌پدها می‌آورد
وبگردی