کد خبر: ۲۰۱۱۲
|
۲۳ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۵۷

فرق توکن و سکه در دنیای رمزارزها چیست؟

رمزارزها می توانند مانند پول واقعی عمل کنند؛ به این معنا که آنها پول واقعی هستند؛ اما شکل پول دیجیتالی دارند و توسط هیچ مرجع مرکزی مدیریت یا اداره نمی شوند.

به گزارش «نبض فناوری»،  رمزارزها که محصول واقعی عصر دیجیتال هستند، بدون دخالت بانک ها، دولت ها و هیچ واسطه ای کار می کنند. با این حال، در بیشتر موارد برای خرید و فروش آن ها باید از صرافی ارز دیجیتال استفاده کنید.

آنچه امنیت را تأمین می کند این است که رمزارزها با کد کامپیوتری تخصصی به نام کرایپتوگرافی ایمن سازی می شوند. آنها عمداً مانند یک پازل پیچیده طراحی شده اند به طوری که شکستن (و هک کردن) آنها سخت است.

طبق تحقیقات منتشر شده توسط Statista با وجود بیش از 7 میلیون کاربر فعال Bitcoin، تا سپتامبر 2020، تعداد کاربرانی که کیف پول بلاک چین دارند به بیش از 50 میلیون افزایش یافت.

چند نوع مختلف رمزارز وجود دارد؟

تا آوریل 2021، بیش از 10000 نوع مختلف رمزارز وجود دارد.

انواع مختلف رمز به طور کلی به یکی از دو دسته تقسیم می شوند:

  • کوین که می تواند شامل بیت کوین و آلتکوین باشد
  • توکن ها

توکن های رمزدار در مقابل کوین ها

کوین ها و توکن های رمزگذاری شده می توانند تحت عنوان رمزارز قرار گیرند و به طور کلی آنها را می توان به دو نوع رمزارز طبقه بندی کرد: کوین های رمزارز جایگزین (Altcoins) یا توکن.

کوین های رمزارزجایگزین (Altcoins)

معمولاً به هر کوینی که بیت کوین نباشد آلتکوین می گویند. بیت کوین یک ارز دیجیتال محبوب است که با راه حل های محاسباتی برای حل مسائل پیچیده ریاضی تولید می شود. این برنامه جدا از یک بانک مرکزی یا نهاد دولتی (به عنوان مثال، خزانه داری تحت حمایت دولت) کار می کند.

برخی از آلتکوین ها عبارتند از:

  • Peercoin
  • Litecoin
  • Dogecoin
  • Auroracoin
  • Namecoin

در حقیقت، نام آلتکوین به معنای "جایگزین بیت کوین" است. Namecoin اولین آلتکوین است که در سال 2011 ایجاد شد.

مانند بیت کوین، اکثر رمزارزهای ذکر شده دارای محدودیت منبع کوین هستند (برای حفظ تعادل و تقویت ارزش درک شده آن). به تصمیم خالق بیت کوین تعداد ثابتی از بیت کوین وجود دارد( 21 میلیون) هرچند برخی از آنها هنوز استخراج می شوند. هنگامی که همه 21 میلیون مورد استفاده قرار می گیرند (این تعداد با استخراج بلوک های جدید تغییر می کند) تنها راه برای آوردن موارد بیشتر این است که پروتکل بیت کوین اجازه دهد.

اگرچه اکثر آلتکوین ها بر اساس همان چارچوب اصلی بیت کوین ساخته شده اند؛ اما بسیاری ادعا می کنند که نسخه های بهتری از بیت کوین هستند.

هر سیستم می تواند متفاوت از سیستم دیگر باشد، زیرا برای اهداف و برنامه های مختلف ایجاد و به روش های مختلف شناسایی شده اند. با این حال، برخی از کوین ها با پروتکل منبع باز مشابه بیت کوین کار نمی کنند. به عنوان مثال، لیست زیر از رمزارزها سیستم ها و پروتکل های جداگانه خود را ایجاد کرده است:

Ethereum
  Ripple
  Omni
  Nxt
  Waves
Counterparty

آنها نیز هریک از خود حمایت می کنند.

توکن ها

توکن ها بر خلاف آلتکوین ها از طریق یک پیشنهاد اولیه کوین یا ICO بسیار شبیه به عرضه سهام ایجاد و ارائه می شوند. آنها می توانند به صورت زیر نشان داده شوند:

  • توکن های ارزشی (بیت کوین)
  • توکن های امنیتی (برای محافظت از حساب شما)
  • توکن های کاربردی (برای مصارف خاص تعیین شده است)

آنها آنقدرها به عنوان پول استفاده نمی شوند که برای توصیف یک تابع استفاده می شوند. مانند دلار آمریکا آنها ارزش را نشان می دهند اما به خودی خود از ارزش برخوردار نیستند. توکن ها یک نوع رمزگذاری هستند، به طور خاص به صف های طولانی اعداد و حروف که نشان دهنده رمزنگاری مورد استفاده در معاملات است، مانند انتقال پول یا پرداخت قبض اشاره دارد. به طور خلاصه، توکن ها معانی مختلفی را پوشش می دهند.

به عنوان مثال بیت کوین و اتر (از اتریوم) توکن رمزدار محسوب می شوند.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
ناشناس
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی