کد خبر: ۲۰۲۱۶
|
۲۷ مرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۰

بازیابی حس لامسه با کمک دست هوشمند

پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی" در بررسی جدید خود، نوعی دست هوشمند ابداع کرده‌اند که عملکرد امیدبخشی برای افراد مبتلا به قطع عضو دارد.

به گزارش «نبض فناوری»، پروتزها راهی طولانی را طی کرده‌اند تا مورد استفاده بیش از پنج میلیون نفر در جهان قرار بگیرند که به قطع عضو اندام فوقانی دچار شده‌اند. علاوه بر پروتزهای سنتی، تعداد زیادی از پروتزهای عصبی نیز وجود دارند که برای حس کردن سیگنال‌های عضله کاربر و شبیه‌سازی حرکات مورد نظر آنها مهندسی می‌شوند.

اما این فناوری پیشرفته، بهایی نیز دارد. هزینه پروتزهای عصبی می‌تواند ده‌ها هزار دلار باشد و با تجهیزات الکترونیکی به کار برود که سنگین و سفت هستند.

مهندسان دانشگاه "ام.آی.تی" (MIT) و "دانشگاه جیائو تنگ شانگهای" (SJTU)، یک دست نرم و سبک‌وزن ابداع کرده‌اند که هزینه کمی دارد. افراد مبتلا به قطع عضو که این اندام مصنوعی را برای فعالیت‌های روزانه مانند بستن زیپ کیف، ریختن آب‌میوه و نوازش گربه امتحان کرده‌اند، عملکرد بهتری نسبت به افرادی داشتند که پروتزهای عصبی سفت‌تری را به کار برده‌اند.

پژوهشگران دریافتند این پروتز که با سیستم بازخورد لمسی طراحی شده است، برخی از احساسات ابتدایی را به اندام داوطلب بازمی‌گرداند. این فناوری به صورت شگفت‌آوری بادوام است و پس از برخورد، به سرعت بهبود می‌یابد.

این دست هوشمند، نرم است و قابلیت کشسانی دارد و وزن آن به نیم پوند می‌رسد. هزینه همه عناصر به کار رفته در این دست، حدود ۵۰۰ دلار است.

"ژوانه جائو" (Xuanhe Zhao)، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه ام‌.آی‌.تی و از پژوهشگران این پروژه گفت: این فناوری هنوز یک محصول به شمار نمی‌رود اما عملکرد آن مشابه پروتزهای موجود و یا حتی برتر از آنها است. احتمال زیادی وجود دارد که این پروتز نرم، برای خانواده‌های کم‌درآمد که به قطع عضو دچار هستند، هزینه بسیار پایینی داشته باشد.

این پژوهش، در مجله "Nature Biomedical Engineering" به چاپ رسیده است.

منبع:ایسنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی