کد خبر: ۲۰۲۱۸
|
۲۷ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰

تولید مبدل‌های کاتالیستی که از خروج ۲۰ میلیون دلار ارز جلوگیری می‌کند

مدیرعامل شرکتی دانش‌بنیان درباره تولید مبدل‌های کاتالیستی که مبتنی بر توان داخلی ساخته شده و از خروج ۲۰ میلیون دلار ارز جلوگیری می‌کند، توضیح داد.

به گزارش «نبض فناوری»، آسیابی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان اظهار کرد: محصول تولیدی شرکت ما یک قطعه مصرفی در صنعت خودرو بوده  است که نقش بسیار مؤثری در کاهش آلاینده ‏های تولیدی آن دارد. کاتالیست‌ها تا ۹۰درصد گاز‌های سمی را بی ‏اثر کرده و هیدروکربن‏‌های نسوخته‏‌ای را که از موتور خارج می‏ شوند به آب و دی اکسیدکربن تبدیل می‌کند. کاتالیست خودرو قطعه‌ای است که درطراحی خودرو، در مسیر خروج دود اگزوز نصب می‌شود و با این کار میزان آلایندگی خودرو کاهش می‌یابد.

او افزود: از سال ۱۳۸۴ خودرو سازان داخلی موظف به نصب کاتالیست روی خودور‌های تولیدی شدند که صنعت خودرو سازی بازار هدف محصولات تولیدی شرکت ما هستند. یکی از الزامات اصلی افزایش استاندار‌های خودرو و کاهش آلایندگی آن است بنابراین خودرو سازان باید از بروزترین و جدید‌ترین کاتالیست‌هایی استفاده کنند که با موتور و ECU محصولات تولیدی آن‌ها مطابقت فنی داشته باشد؛ درواقع شرکت ایران دلکو با بومی سازی تکنولوژی ساخت و فرمول سازی کاتالیست، صنعت خودرو سازی رو از وابستگی و واردات این قطعه بی نیاز کرده است. بخش زیادی از مبدل‌های کاتالیستی تولیدی شرکت ما در بازار یدک داخلی و کشور‌های همسایه مصرف می‌شود.

آسیابی ادامه داد: کاتالیست روی خروجی موتور نصب شده و عملکرد کاتالیست توسط دو سنسور اکسیژن در ورودی و خروجی کاتالیست پایش می‌شود و اگر کاتالیست ماشین خراب شده باشد، خودرو دچار اختلالات الکتریکی شده و باعث افت شتاب، بالارفتن مصرف سوخت و افزایش آلایندگی و روشن شدن چراغ چک می‌شود. کشور‌هایی نظیر آمریکا، آلمان، چین، هند و فنلاند از تولید کنندگان بزرگ مبدل‌های کاتالیستی در دنیا محسوب می‌شوند.

او گفت: مهمترین مزیت‌های رقابتی مبدل‌های تولیدی شرکت ما در مقایسه با رقبای خارجی مزیت کیفیت، قیمت و دسترسی آسان به این مبدل‌هاست. محصولات تولیدی این شرکت دانش بنیان از نظر کیفی با نمونه های خارجی کامل برابری دارد؛ یکی دیگر از مزیت‌ها، مزیت قیمت بوده که در سطح کیفی برابر قیمت ما حداقل ۱۵ الی ۲۰ درصد نسبت به نمونه‌های خارجی ارزانتر و در دسترس‌تر است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان بیان کرد: شرکت دانش بنیان ما در ابتدای شروع کاری دلکو تولید می‌کرد، اما با انژکتور شدن خودرو‌ها سیستم دلکو منسوخ شده و مدیران شرکت تصمیم گرفتند تا این قطعه را که یک محصول محیط زیستی هم است، تولید کنند.

او با اشاره به اینکه مبدل‌های کاتالیستی در صنعت خودرو‌های بنزینی و دیزل، موتورسیکلت،  پتروشیمی قابل استفاده است،  اظهار کرد:  با تولید این قطعه، در سال حدود ۷ میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است که این عدد می‌تواند با قطع واردات به ۲۰ میلیون دلار برسد. ظرفیت تولید این شرکت دانش بنیان در سال یک میلیون و ۵۰۰ هزار مبدل کاتالیستی است که متاسفانه به دلیل واردات بی رویه آن با یک سوم ظرفیت مشغول به کار هستیم.

منبع:باشگاه

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
وبگردی