کد خبر: ۲۰۲۸۱
|
۳۰ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۰

نخستین چاپ ۳ بعدی تومور مرگبار مغزی

دانشمندان برای اولین بار یک تومور مرگبار مغزی را چاپ سه بعدی کردند که کامل‌ترین مدل تولید شده در آزمایشگاه تاکنون است.

به گزارش «نبض فناوری»، آی‌ای اعلام کرد، محققان با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی اولین تومور گلیوبلاستومای فعال در نوع خود را در محیطی شبیه به مغز چاپ کرده‌اند که از رگ‌های خونی نیز میزبانی می‌کند.

این کار می‌تواند راه را برای توسعه روش‌های جدید برای بهبود درمان و تسریع در کشف داروهای جدید با استفاده از این امکان برای محققان در درمان در یک محیط شبیه سازی شده هموار کند.

به گفته محققان دانشگاه تل آویو(TAU)، این گسترده‌ترین شبیه‌سازی تومور و بافت اطراف آن است. بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله Science Advances، مدل سه بعدی این تومور شامل یک سیستم پیچیده از لوله‌های شبیه عروق خونی است که از طریق آنها سلول‌های خونی و داروها جریان می‌یابند و تومور واقعی را شبیه‌سازی می‌کنند.

گلیوبلاستوما یک نوع سرطان تهاجمی و شایع‌ترین تومور بدخیم اولیه سیستم عصبی مرکزی است که در نخاع یا مغز بروز می‌کند و اگرچه ممکن است نادر باشد، اما بسیار ترسناک است، زیرا به سرعت توسعه می‌یابد و تقریباً همیشه کشنده است. همه این ویژگی‌ها درمان آن را بسیار دشوار می‌کند، به همین دلیل است که درمان آن باید دقیق باشد و معمولاً به دوره‌های شیمی درمانی و پرتودرمانی نیاز دارد که اغلب بیماران طی تکمیل آن بسیار بیمار می‌شوند.

داروهای جدید همیشه می‌توانند کمک کننده باشند. با این حال، فرآیندهای فعلی توسعه دارو زمان‌بر است و نحوه عملکرد یک دارو در بدن بیمار به درستی مشخص نمی‌شود.

پروفسور "رونیت ساچی فاینارو" محقق ارشد این مطالعه توضیح داد: سرطان مانند همه بافت‌ها در یک ظرف یا لوله آزمایشگاهی بسیار متفاوت از بدن انسان رفتار می‌کند. تقریباً ۹۰ درصد از تمام داروهای تجربی در آزمایشات بالینی شکست می‌خورند، زیرا موفقیتی که در آزمایشگاه به دست می‌آید، در بیماران ایجاد نمی‌شود.

به همین دلیل دانشمندان TAU به چاپ سه بعدی روی آوردند. آنها با انجام تحقیقات دقیق توانستند اولین مدل سه بعدی از تومور گلیوبلاستوما را در جهان ایجاد کنند که دارای بافت سرطانی چاپ سه بعدی و محیط تومور اطراف آن است که بر رشد تومور تأثیر می‌گذارد.

این تومور از ترکیب ژل شبیه به مغز ساخته شده است و دارای سیستم پیچیده‌ای از لوله‌های شبیه عروق خونی است که سلول‌های خونی و داروها از طریق آنها جریان می‌یابد. این به آنها اجازه داد تا ببینند که چگونه یک تومور واقعی شکل می‌گیرد و چگونه به درمان‌ها پاسخ می‌دهد.

"فاینارو" توضیح داد: فرآیندی که در آن ما یک تومور را چاپ می‌کنیم این است که به اتاق عمل می‌رویم، بافت را از تومور بیمار خارج می‌کنیم و مطابق با تصاویر MRI آن بیمار، تومور را چاپ می‌کنیم. ما حدود دو هفته فرصت داریم که می‌توانیم تمام روش‌های درمانی مختلف را برای ارزیابی اثربخشی آنها بر روی آن تومور خاص مورد آزمایش قرار دهیم و با پاسخ به این که بهترین درمان کدام است، به سراغ درمان آن روی بیمار برویم.

یکی از جنبه‌های هیجان انگیز این پیشرفت این است که شناسایی پروتئین‌ها و ژن‌ها در سلول‌های سرطانی که می‌توانند به عنوان اهداف جدیدی برای داروها عمل کنند، می‌تواند در مبارزه ما با سرطان انقلابی باشد.

وی افزود: اگر از تومور یک بیمار همراه با بافت‌های اطراف آن نمونه برداری کنیم، می‌توانیم ۱۰۰ تومور کوچک را از این نمونه چاپ سه بعدی کنیم و بسیاری از داروهای مختلف را با ترکیب‌های مختلف روی آنها آزمایش کنیم تا درمان بهینه برای این تومور خاص کشف شود. ضمن اینکه ما می‌توانیم ترکیبات متعددی را بر روی یک تومور چاپ سه بعدی شده آزمایش کرده و تصمیم بگیریم که کدام یک بیشترین امید را برای توسعه و سرمایه گذاری بیشتر به عنوان یک داروی بالقوه دارد.

محققان توانستند با استفاده از تکنیک جدید خود یک مسیر خاص پروتئینی را هدف قرار دهند که سیستم ایمنی را قادر می‌سازد به جای کشتن سلول‌های سرطانی کشنده، به گسترش گلیوبلاستوما کمک کند. در نتیجه رشد گلیوبلاستوما کند شده و تهاجم آن متوقف شد.

"فاینارو" می‌گوید: ما ثابت کردیم که مدل چاپ سه بعدی ما برای پیش بینی اثربخشی درمان، کشف داروی هدف و توسعه داروهای جدید مناسب است.

منبع/ ایسنا 

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی