کد خبر: ۲۰۳۲۵
|
۰۱ شهريور ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰

پلکادات و آینده آن در دنیای رمزارز چیست؟

پلکادات (Polkadot) یک شبکه بلاک چین است که می تواند به عنوان "بلاک چین بلاک چین ها" یا چند زنجیره ای توصیف شود.

به گزارش «نبض فناوری»، تعریف پلکادات دشوار است زیرا یک شیء منحصر به فرد است، بنابراین ما ابتدا باید ساختار آن را درک کنیم.

برای هر بلاکچینی که فکرش را بکنید انتخاب بین تمرکززدایی، سرعت و امنیت است که به عنوان معضل آن بلاک چین شناخته می شود. در ادامه برای درک بهتر چند مورد را معرفی می کنیم.

اتریوم موفق است زیرا معماری مناسبی برای اجرای قراردادهای هوشمند دارد. اما بسیاری از افراد از عملکرد آن سوء استفاده کرده و پروژه های بی فایده ای مانند CryptoKitties ایجاد می کنند. در پایان سال 2017، این پروژه تقریباً 12 درصد از کل شبکه را اشغال کرد و معاملات را فلج کرد و همچنین هزینه های سرسام آوری را به دنبال داشت.

از سوی دیگر، EOS معاملات تقریباً فوری را ارائه می دهد. با این حال، اعتبارسنجهای بلاک را معرفی کرده است که درها را برای نفوذ باز می کند. به همین دلیل است که EOS به عنوان یک شبکه بسیار متمرکز در نظر گرفته می شود.

همه بلاک چین ها برای پشتیبانی از برخی ویژگی های خاص از بده بستان استفاده می کنند.

مسئله دیگری وجود دارد که انتقال ما از Web 2.0 به Web 3.0 را محدود می کند. صدها بلاک چین عمومی وجود دارد که همگی به اهداف خاصی خدمت می کنند. همه این شبکه ها از یکدیگر جدا شده اند و نمی توان اطلاعاتی را بین پروژه ها رد و بدل کرد. به نظر می رسد که بانک ها یا موسسات مختلف مجاز به تعامل با یکدیگر نیستند. عدم همکاری با یکدیگر مانع از پذیرش گسترده فناوری بلاک چین می شود.

پلکادات قصد دارد همه این مشکلات را برطرف کند.

دو جزء اصلی ساختاری چند زنجیره ای پلکادات عبارتند از Relay chain  و Parachains.

زنجیره اصلی Relay chain  است که مسئول امنیت، اجماع و قابلیت همکاری متقابل زنجیره ای در کل شبکه را بر عهده دارد و عمداً عملکرد آن کاهش یافته است. به عنوان مثال، قرارداد هوشمند مجاز نیست.

نامزدها سهم خود را به اعتبارسنجان خاصی وصل می کنند تا به آنها کمک کنند تا توسط شبکه شناخته شده و اجازه استخراج بلاک ها را پیدا کنند. سود و زیان با نامزدها تقسیم می شود. به این ترتیب، اعتبارسنجهای غیرقابل اعتماد از سیستم حذف خواهند شد.

Parachain بلاک چین هایی هستند که به زنجیره Relay متصل می شوند و محاسبات اجماع و امنیت خود را به آن واگذار می کنند. به این ترتیب، Parachainها سریع و بدون تراکم می شوند.

هر Parachain می تواند قوانین حکمرانی خود را داشته باشد، اما باید بتواند بلاک هایی را که زنجیره Relay   درک کرده را عبور دهد. کار انتقال از یک Parachain معین به زنجیره Relay توسط گره های خاصی به نام Collators انجام می شود.

Parachains ساخته شده است برای خدمت به یک هدف واحد. به عنوان مثا ، یکی از آنها ممکن است برای معاملات سریع خوب باشد در حالی که دیگری برای اجرای قرارداد هوشمند طراحی شده است.

Parachains و Parathreads

در حالی که زنجیره Relay   دائمی است؛ Parachainها می توانند اتصال را قطع کرده و دوباره به شبکه متصل شوند. این اتصال بر اساس اشتراک ایجاد می شود (مشابه پرداخت های ماهانه ای که برای تماشای محتوای Netflix انجام می دهید).

Parachain بلاک چین هایی هستند که به طور مداوم اجرا می شوند و با قفل کردن وجوه در طول مدت اجاره، فضای خود را در شبکه Polkadot اجاره می دهند.

Parathreads از مدل pay-as-you-go استفاده می کند و بلاک چین هایی هستند که که باید کمتر اجرا شوند.

چه چیزی Polkadot را خوب خواهد کرد؟

در حال حاضر، تقریبا 100 Parachain می توانند به چند زنجیره ای متصل شوند، که نشان دهنده سطح مقیاس پذیری و سرعت قبلاً دیده نشده است. پیش بینی می شود که یک سیستم کاملاً عملیاتی قادر به پردازش حداکثر 1.000.000 تراکنش در ثانیه باشد.

Parachain و Pareadreads با استفاده از طراحی می توانند ارتباط برقرار کنند. حتی بلاک چین های موجود مانند بیت کوین و اتریوم می توانند از طریق بریج  به خانواده Polkadot بپیوندند. این مسئله ایزوله شدن موجود در مورد  بلاک چین ها را حل می کند.

علاوه بر این، هزینه های اجرای چنین شبکه هایی به میزان قابل توجهی کاهش می یابد زیرا عملاً یک زنجیره (Relay) مسئول عملیات است.

یکی دیگر از مزایای مهم Polkadot مورد قبول بودن توسط توسعه دهندگان است. اکثر Parachainها با استفاده از Substrate ساخته می شوند (یک چارچوب مدولار که به بلاک چین ها اجازه می دهد تا ظرف چند ساعت با مشخصات مشخص ساخته شوند). از آنجا که Relay Chain روی Substrate ساخته شده است، هر بلاک چین مبتنی بر Substrate می تواند به راحتی به شبکه متصل شود.

آینده

زنجیره Relay شبکه Polkadot از می 2020 فعال است. Kusama را می توان یک شبکه آزمایشی برای Polkadot دانست. در حال حاضر، عملکرد پروتکل Polkadot در این شبکه در حال آزمایش است. مکانیزم خاصی برای توزیع اشتراک در Parachainها (به نام candle auctions) نیز بررسی می شود.

اعتماد زیادی به آینده Polkadot وجود دارد زیرا بیش از 100 پروژه (KILT ،Acala ،Edgeware ،Centrifugatal ،Polymath و غیره) در حال حاضر تصمیم گرفته اند از مکانیسم های Polkadot در ماه های گذشته استفاده کنند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی