کد خبر: ۲۰۳۵۶
|
۰۱ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۳

پژوهش‌ها در حوزه تحلیل سیگنال‌های مغزی بیشتر می‌شود

با حضور پژوهشگران، دانشگاهیان و فعالان فناور دانش مغز و اعصاب مدرسه بین‌المللی تحلیل جامع سیگنال‌های مغزی برگزار می‌شود.

به گزارش« نبض فناوری» شناخت ویژگی‌های منحصر به فرد و ناشناخته مغز یکی از حوزه‌های دانشی و فناورانه‌ای است که با توجه به گستردگی و کارآمدی بسیار بالایش، مورد توجه دانشمندان، پژوهشگران و صاحبان کسب‌وکارها قرار گرفته است. شناخت و تحلیل سیگنال‌های عصبی یکی از شاخه‌های پرکاربرد و حائز اهمیت در دانش مغز و شناخت است.

از آن‌جایی‌که پردازش اطلاعات در سامانه اعصاب مرکزی انسان در اثر فعالیت الکتریکی رشته‌های عصبی یا نورون‌ها است و این سیگنال‌ها را به عنوان الکتروانسفالوگرام یا EEG می‌شناسیم. سیگنال‌هایی که داده‌های ارزشمند و قابل مطالعه بسیاری را در خود نهفته‌اند. شناخت این سیگنال‌ها در پژوه‌های علوم و فناوری‌های اعصاب و شناختی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما تحلیل و پردازش این سیگنال‌ها، برای دریافت اطلاعات بسیار مهم و پیچیده است؛ چرا که تغییرات این علائم حیاتی، با داده های ناخواسته موسوم به نویز نیز همراه است. با توجه به ولتاژ بسیار اندک این سیگنال‌ها، باید از نرم‌افزاری استفاده شود که نویزها و آثار مخرب را شناسایی کند و پردازش و تحلیل سیگنال را به آسانی انجام دهد. نرم افزار EEGLAB به عنوان یک نرم افزار قدرتمند در این موارد قابل استفاده است.

برهمین اساس رویداد آموزشی تحلیل سیگنال‌های EEG و ERP با حضور پژوهشگران و متخصصان حوزه علوم، اعصاب، شناختی و روان‌شناسی، دانشگاهیان و فناوران این حوزه برگزار می‌شود.

شناخت و تحلیل سیگنال‌های عصبی مغز

در این رویداد که با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و به میزبانی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز برگزار می‌شود، جمعی از متخصصان معتبر از دانشگاه های تبریز، شهیدبهشتی تهران، علوم پزشکی ایران، کمبریج انگلستان، گرانادا اسپانیا، به آموزش محورها و سرفصل‌های مرتبط با تحلیل سیگنال‌های مغزی می‌پردازند.

شرکت کنندگان در این دوره آموزشی، سرفصل‌هایی مانند آغاز فرآیند تحللی زمان، فرکانس و پردازش با EEGLAB را فرامی‌گیرند. همچنین مبانی پردازش سیگنال‌های EEG بدون نرم افزار، شبیه‌سازی داده‌ها، تحلیل‌های حوزه زمان، تحلیل‌های طیف توان، تحلیل‌های سنکترون‌سازی، رمزگشایی الگوهای چند متغیره و آشنایی با تئوری گراف و پیاده‌سازی آن به دانشجویان، پژوهشگران و دیگر علاقمندان حاضر در دوره، آموزش داده می‌شود.

محمدعلی نظری استاد تمام گروه علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی ایران، رضا خسروآبادی دانشیار دانشگاه شهید بهشتی پژوهشکده علوم شناختی، سعید صباغی پور دکتری علوم اعصاب شناختی دانشگاه تبریز و فهیمه پارسایی دانشجوی دکتری دانشگاه تبریز از دانشگاه‌های ایران مدرس این دوره هستند. همچنین حمید کریمی روزبهانی فلوشیپ مرکز مغز و شناخت دانشگاه کمبریج و آنجلا کنخرو پژوهشگر پسادکتری گروه گرانادا اسپانیا در این دوره به آموزش سرفصل‌های یادشده می‌پردازند.

این دوره 68 ساعته از مهرماه سال جاری آغاز می‌شود و به مدت 17 هفته ادامه خواهد یافت و دانشجویان گرایش‌های علوم اعصاب شناختی، روان‌شناسی و مهندسی پزشکی می‌توانند از طریق لینک این رویداد ثبت نام کنند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی