کد خبر: ۲۰۴۸۵
|
۰۶ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۳
براساس نتیجه تحقیق در ایستگاه فضایی بین الملی؛

دی ان ای انسان در فضا ترمیم می شود

تحقیقی جدید در ایستگاه فضایی بین المللی نشان می دهد دی ان ای انسان در فضا ترمیم می شود. چنین کشفی به برنامه ریزی برای ماموریت های طولانی فضایی با حضور فضانوردان کمک می کند.

به گزارش «نبض فناوری»، اسپیس اعلام کرد، نخستین آزمایش کریسپر در فضا نشان می‌دهد دی ان ای می‌تواند در میکروگرانش خود را ترمیم کند.

فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین المللی به عنوان بخشی از آزمایش «ژن ها در فضا ۶»(Genes In Space-۶) ترک‌هایی در دی ان ای مخمر ایجاد و در مرحله بعد روند ترمیم آن را تحلیل کردند.

طی این تحقیقات دی ان ای مخمر در دو رشته بریده شد تا خسارت‌های قابل توجهی به آن ایجاد کند. طبق پژ وهشی که در ژورنالPLOS One منتشر شده، محققان توضیح دادند چگونه دی ان ای به حالت اولیه خود بازگشت و ترمیم شد.

ارائه فناوری مهندسی ژنتیک کریسپر در فضا و نخستین دستکاری ژنتیکی آن در ایستگاه فضایی بین المللی امکان انجام آزمایش‌های بیشتری روی ترمیم دی ان ای را افزایش می‌دهد.

قرار گرفتن انسان در معرض اشعه‌های فضایی ممکن است به دی ان ای انسان آسیب برساند. روی زمین بدن فرد می‌تواند با افزودن و حذف کردن بیس های دی ان ای، آسیب در دو شاخه را ترمیم کند یا دو بخش آسیب دیده را بدون تغییر دوباره بهم متصل کند. اما تا قبل از این آزمایش این فرایند در میکروگرانش بررسی نشده بود.

چنین اطلاعاتی برای فضانوردان مهم است و برای تصمیم گیری درباره نیاز به محافظت بیشتر در برابر اشعه‌های فضایی به طراحان مأموریت‌های فضایی کمک می‌کند.

منبع/ مهر 

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی