کد خبر: ۲۰۵۴۷
|
۰۸ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

تنها ۴ کشور در جهان دستگاه‌های نانو اکسیژن دارند/ ایران در رتبه چهارم/ ارتقای ارزش کیفیت محصولات گلخانه‌ای

مدیرعامل شرکت نانو حباب انرژی از دستگاه نانو اکسیژن واتوکس در گلخانه هیدروپونیک خبر داد و گفت: هم اکنون ۳ کشور ژاپن، آمریکا و کره صاحب این فناوری هستند که ایران نیز به عنوان چهارمین کشور اول دنیا به این فناوری دست پیدا کرده است.

عارف دادگستری مدیرعامل شرکت نانو حباب انرژی، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به اینکه این شرکت علاوه بر دانش بنیان بودن یک شرکت نانویی است، اظهار کرد: در این شرکت اساس محصولات تولیدی براساس دانش فنی است، بنابراین حدود ۱۰ سال برروی پروژه حباب‌های بسیار ریز در حوزه نانو کار کردیم؛ چرا که فناوری نانو کارآرایی بالایی در صنایع مختلف دارد و برهمین اساس تمرکز ما بیشتر فناوری نانو است.

وی همچنین از دستیابی به دانش فنی تولید ژنراتور‌ها گاز در این شرکت خبر داد و گفت: در این دستگاه‌ها گاز‌هایی که مفید و هزینه بر بودند را توسط کپسول و حباب‌های زیر ۲۰۰ نانومتر محفوظ می‌کردیم و این‌ها را دوباره در محیط‌های مورد نیاز پخش می‌کردیم. دادگستر افزود: با توجه به اینکه اکسیژن و ازن برای ادامه فعالیت محیط زیست موثر است براین اساس اولویت خود را روی تولید نانو اکسیژن گذاشتیم تا این ویژگی‌ها و خدمات را ارائه دهد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این شرکت به عنوان شرکت پیشگام ایرانی در دستیابی به دانش فنی فناوری نانو گاز، است به منظور بهره‌مندی از فناوری‌های پیشرفته با کارایی بالا و هزینه‌های عملیاتی پایین در صنایع مختلف از قبیل آب و فاضلاب، کشاورزی و آبزی‌پروری موفق به طراحی و ساخت دستگاه‌های نانو گاز برای گاز‌هایی از قبیل هوا، اکسیژن، ازن، کلر، نیتروژن و دی اکسید کربن شده است، اظهار کرد: کشت هیدروپونیک یا آب کشت یکی از فناوری‌های نوین در تولید محصوالت کشاورزی است که بدون نیاز به بستر خاکی انجام می‌شود و مواد غذایی مورد نیاز گیاه از طریق محلول مغذی تامین می‌شود.

وی تصریح کرد: در سیستم هیدروپونیک کیفیت آب مصرفی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و تاثیر مستقیمی بر روی ساختمان ریشه و جذب مواد مغذی دارد. همچنین ریشه گیاهان برای عملکرد طبیعی خود به اکسیژن نیاز دارند و بنابراین افزایش میزان درصد اشباع اکسیژن در آب، گیاهان را قادر می‌سازد تا اکسیژن بیشتری را توسط ریشه‌ها و به ویژه شب‌ها که به اکسیژن بیشتری نیاز دارند، جذب کنند.

دادگستر افزود: دستگاه نانو اکسیژن واتوکس تولیدی توسط شرکت نانو حباب انرژی یک مکمل بسیار موثر برای هر سیستم هیدروپونیک است که می‌تواند به طور همزمان سبب بهبود کیفیت آب و افزایش اکسیژن محلول در آب آبیاری شود. دستگاه نانو اکسیژن واتوکس با تولید حجم عظیمی از حباب‌های نانو اکسیژن سریعا آب آبیاری را از اکسیژن اشباع کرده و با تغییر و اصلاح ترکیب آب آبیاری به یک فرایند خاص انتقال اکسیژن دو فازی سبب افزایش کیفیت آب، افزایش جذب مواد مغذی و کنترل عوامل بیماریزا می‌شود.

مدیرعامل این شرکت فناور اظهار کرد: پس از یکسال با استفاه از این دستگاه‌ها که می‌توانند نانو اکسیژن تولید کنند توانستیم در واقع بهره‌وری را ارتقا و میزان تولید در گوجه فرنگی گلخانه‌ای تا سقف ۲۰ درصدافزایش دهیم. آبی که برای پرورش این گیاهان استفاده می‌شود باید کیفیت خوبی داشته باشد برای اینکه بتوانیم همزمان باعث بهبود کیفیت آب و اکسیژن آب را تامین کنیم توانستیم با این فناوری هر دو کار را انجام دهیم. در دنیا سومین کشور در دنیا هستیم با توجه به دستیابی دانش فنی این تکنولوژی این‌ها را تولید و استفاده کنیم. نمونه فعالیت‌های دیگر در بحث تصفیه فاضلاب به نتایج خوبی دست پیدا کردیم.

وی تصریح کرد: پس از تاسیس شرکت پروژه‌ای را در حوزه پرورش آبزیان در شمال کشور شروع کردیم. در آن پروژه موفق شدیم با این فناوری میزان اکسیژن موجود در آب را افزایش دهیم که این موضوع موجب بهبود عملکرد در استخر ماهیان خاویاری شد. در گام بعدی وارد حوزه آب و فاضلاب شدیم و سه سال قبل پروژه‌ای را به صورت پایلوت در تصفیه خانه فاضلاب قیطریه آغاز کردیم و پس از یک سال تلاش، نتایج بسیار خوبی به دست آوردیم.

مدیرعامل و بنیان‌گذار شرکت نانوحباب انرژی گفت: یکی از مهمترین ویژگی‌های این فناوری آن است که ما با استفاده از آن می‌توانیم قطر حباب‌ها را به زیر ۲۰۰ نانومتر برسانیم، گاز را در این حباب‌ها حبس کرده و به نقاط مختلف مایع برسانیم. ویژگی دیگر این فناوری مساحت سطحی و فصل مشترک گاز و مایع است که هر قدر این مساحت بیشتر شود، توزیع گاز در محیط مایع بهتر انجام می‌شود.

وی بهبود کیفیت آب آبیاری، کاهش مصرف آب، بهبود ساختمان ریشه و افزایش توان فیزیکی گیاه، افزایش مقاومت بوته‌ها در مقابل بیماری‌های قارچی، افزایش قابل توجه میزان تولید محصول و ارتقاء ارزش غذایی را از عمده مزایای دستگاه‌های نانو اکسیژن واتوکس در کشت هیدوپونیک عنوان کرد.

دادگستر تصریح کرد: برای اولین بار در کشور تولید شده است. سرمایه گذاری برای این محصول توسط خود شرکت صورت گرفته است. تولید این دستگاه تقریبا ۱۰ سال زمان برده تا به محصول تبدیل شود. به همین دلیل اقدام به ساخت یک دستگاهی را برای ارزیابی و عملکرد گلخانه‌ای انجام دادیم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان گفت: هم اکنون ۳ کشور ژاپن، آمریکا و کره صاحب این فناوری هستند که ایران نیز به عنوان چهارمین کشور اول دنیا به این فناوری دست پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون آمادگی تولید این دستگاه‌ها را داریم فعلا برای سال اول ۸۰ تا ۱۰۰ دستگاه است که گلخانه‌ها را پوشش دهد و برنامه اصلی ما برای سال دوم است. با توجه به اینکه صفرتاصد این دستگاه داخلی و با دانش فنی بومی است محدودیتی برای عرضه نداریم و بازگشت سرمایه آن معمولا یکساله است ۲۰ درصد مازاد یا افزایش تناژی که در انتهای سال اعمال می‌کنیم یکساله هزینه سرمایه بازگشت داده می‌شود.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی