کد خبر: ۲۰۶۶۱
|
۱۲ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۶:۳۰

داروهای زیستی، میکروارگانیسم‌هاى زنده‌ هستند

تاج آبادی ابراهیمی گفت: داروهای زیستی میکروارگانیسم‌هاى زنده‌اى هستند که موجب بروز اثرات مفید بر سلامت میزبان می‌شوند.

به گزارش« نبض فناوری» ،مریم تاج آبادی ابراهیمی رئیس هیات مدیره انجمن پروبیوتیک ایران و مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان اظهار کرد: شرکت ما اولین شرکتی بوده که در وزارت صنایع، شاخه‌ی تولید میکرواورگانیسم‌های کاربردی در صنایع غذایی را باز کرد و برای اولین بار در کشور مقیاس صنعتی پروبیوتیک‌ها را برای صنایع غذایی تولید کرد. در حال حاضر تمام شرکت‌هایی که محصولات غذایی پروبیوتیک غیر لبنی دارند، این شرکت تامین کننده‌ آن‌هاست. بخش وسیعی از شرکت‌هایی که تولیدات محصولات لبنی پروبیوتیک را دارند، شرکت ما تامین کننده‌ی پروبیوتیک آن‌ها است.

او افزود: این شرکت دانش بنیان روی مکمل‌های دام و طیور و آبزیان و محصولاتی مثل لاکتوفید، دیپرو و پدی گارد تولید می‌کند. پروبیوتیک‌ها در حوزه دام و طیور و آبزیان از اهمیت ویژه ای، هم برای سلامتی و هم برای افزایش عملکرد تولیدات برخوردار هستند. پروبیوتیک‌ها به عنوان مکمل به خوراک دام و طیور و آبزیان اضافه می‌شوند، برای اینکه مقدار مصرف آنتی بیوتیک‌ها را کم و با کمک پروبیوتیک‌ها احتمال ایجاد بیماری‌ها کاهش یابد.

تاج آبادی ادامه داد: محصول توکسین بایندر این شرکت متشکل از آلومینوسیلیکات سدیم، دیواره مخمر و باکتری‌های اسید لاکتیک است که در خوراک دام و طیور استفاده می‌شود. از خواص و اثرات آن می‌توان به جذب و خنثی سازی سموم قارچی خوراک، بهبود ضریب تبدیل و افزایش تولید، بهبود سیستم ایمنی، کاهش آفلاتوکسین M۱، بهبود عملکرد تولید مثلی و کاهش سقط جنین اشاره کرد.

او با اشاره به پروبیوتیک‌ها گفت: براساس تعریف سازمان جهانى غذا و کشاورزى (FAO) وسازمان بهداشت جهانى (WHO) پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌هاى زنده‌اى هستند که تجویز مقادیر کافى آن موجب بروز اثرات مفید بر سلامت میزبان خواهد بود. براساس این تعریف سه عامل: زنده بودن میکروارگانیسم، مصرف به مقدارکافى و ایجاد حداقل یک اثر مفید سه شرط لازم براى انتخاب یک میکروارگانیسم به‌عنوان پروبیوتیک است.

تاج آبادی ابراهیمی ادامه داد: در ایران به علت تنوع بالای محصولات تخمیری سنتی جداسازی پروبیوتیک‌ها از این محصولات مثل پنیر‌های سنتی یا ترخینه بسیار مثمر ثمر بوده است. باکتری‌های پروبیوتیک می‌توانند بر فعالیت سلول‌های ایمنی بدن تنظیم التهاب و سیگنالینگ سلول به سلول تأثیر بگذارند. یکی از راه‌های تقویت باکتری‌های سالم روده، خوردن غذا‌هایی مانند فیبر است. افزایش مصرف فیبر‌های گیاهی از سبزیجات، میوه ها، حبوبات، غلات سبوس دار، آجیل و دانه‌ها نیز موثر است. برای جذب این فیبر نباید به یک منبع غذایی وابسته بود، بلکه باید از انواع منابع آن‌ها را دریافت کرد.

استفاده از مکمل‌های پروبیوتیک در کنار دیگر مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند راهکار مناسبی جهت کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی مثل کرونا از طریق تقویت سیستم ایمنی بدن باشد. در این خصوص مکمل Bio Flora برای افراد بالغ و Bio Kid برای کودکان از محصولات گروه این شرکت دانش بنیان با داشتن پروبیوتیک‌های لاکتوباسیلوس و بیفیدیو باکتریوم که باعث حفظ و تقویت فلور طبیعی دستگاه گوارش، بهبود ایمنی مخاطی و تقویت عملکرد سیستم ایمنی می‌شوند، پیشنهاد می‌شود. امید است که در این شرایط بحرانی با بالا بردن سطح ایمنی بدن و رعایت شدید نکات بهداشتی، قدم مثبتی در پیشگیری از شیوع بیماری کرونا داشته باشیم.

رئیس هیات مدیره انجمن پروبیوتیک ایران اظهار کرد: محصولات این شرکت به مرحله‌ی تجاری سازی رسیده و در پروبیوتیک‌های غذایی و مکمل‌های دامی محصولات این شرکت پیشرو در بازار است. چالش‌های زیادی وجود داشته است. بحث تولید هر روزش یک چالش و حل کردن یک معما است. ولی با صبوری و با ایجاد زیر ساخت‌های درست و با تکیه به دانش این شرکت سعی کرده است یک به یک این چالش‌ها را حل کند.

منبع:باشگه خبرنگاران

ارسال نظرات
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
وبگردی