کد خبر: ۲۰۶۹۰
|
۱۳ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۶

افت جهانی بازار موبایل/ موقعیت مخاطره انگیز اپل و سامسونگ

افزایش سهم هر برند در بازار وابسته به کیفیت و دوام محصول و نیز قیمت آن است. زمانی که برندهای مختلف در حال رونمایی از تازه های خود هستند و در کنار رونمایی های بزرگی همچون آیفون 12 و دیگر محصولات اپل و سامسونگ، در نگاه کلی شاهد کاهش تولید گوشی های هوشمند هستیم. در ادامه همراه نبض فناوری باشید.

به گزارش «نبض فناوری»، یکی از وجوه جالب بازار گوشی های هوشمند همین اتفاقاتی است که در آن می افتد. تا همین چند سال پیش سامسونگ صدرنشین تولید گوشی های هوشمند بود و حالا می بینیم که برندی همچون شیائومی توانسته تا حدودی گوی سبقت را از او برباید.

بر اساس گزارشاتی که از صنایع مختلف منتشر شده است، بحران موجود در سال 2020 بسیار کلان و بی سابقه بوده است. سال 2021 گرچه هنوز هم در شوک بحران هایی همچون کرونا است اما ظاهرا تفاوت هایی برای کاربران داشته است. به طوری که شاهد هجوم کاربران برای خرید محصولات فناوری هستیم. به هر حال به نظر می رسد مشکلات موجود حل شده اند چرا که دوران قرنطینه بدون گوشی های هوشمند واقعا دشوار و طاقت فرسا می شود.

حالا با توجه به چنین اقبالی از سوی مردم تقاضا بالا می رود و در آن سوی میدان باید کمپانی های تولید کننده بتوانند عرضه خود را با تقاضا همسو کنند. اما شوربختانه به علت دوران پاندمی کرونا و تعطیلی های گسترده و نیز کمبود قطعات موردنیاز گوشی ها، چنین امری محقق نشده است.

افت جهانی بازار موبایل/ موقعیت مخاطره انگیز اپل و سامسونگ

طبق داده های منتشر شده، تولید گوشی های هوشمند در فصل دوم سال جاری نسبت به بازه مشابه آن در سال فصل اول حدود یازده درصد کاهش یافته و این عدد قابل تاملی است. با وجود اینکه میزان تولید در سال 2021 نسبت به بازه مشابه در 2020 حدود 10 درصد افزایش داشته اما بازهم جوابگوی نیاز مردم نیست.

در واقع نسبت به فصل اول سال جاری تولیدات گوشی های هوشمند به علت شرایط همه گیری شدیدتری که جریان دارد، به شدت کاهش یافته است. تحلیلگران می گویند با این اوضاع سامسونگ با شرایط موجود می تواند تا اواخر 2021 بزرگترین تولیدکننده بماند.

در آن سوی بازار تولید، باید از برندهای چینی مثل اوپو و شیائومی بگوییم. هر کدام از این کمپانی ها در فصل دوم سال جاری حدود 50 میلیون دستگاه راهی بازار کرده اند. چنین تولیدی از سوی این دو برند نسبت به بازه های مشابه در سال گذشته با 70 تا 80 درصد مواجه بوده اند عدد بسیار خوبی است. با این وجود فصل اول سال جاری به صورت کلی فصل کاهش تولیدات بوده است. یکی دیگر از دلایل این کاهش تحریم های هوآوی است.

هوآوی به علت تحریم های آمریکا نمی تواند تولیدات زیادی داشته باشد. در عوض اوپو و شیائومی جای خالی هوآوی را پر کرده اند.

از برندهای کره ای و چینی که بگذریم باید برسیم به کوپرتینویی ها و بازار فروش گوشی های هوشمند اپل. باید بگوییم که عرضه آیفون ها نیز با کاهش جدی مواجه شده است. البته عده ای علت چنین کاهشی را رونمایی از آیفون 13 می دانند. در کل باید گفت که میزان عرضه اپل در فصل دوم سال جاری حدود 42 میلیون دستگاه بوده است.

در رده های بعدی کمپانی ویوو قرار دارد که با تولید 34 میلیون دستگاه در جایگاه پنجم قرار گرفته است. اگر بخواهیم جمع بندی داشته باشیم باید بگوییم که بازار تولید موبایل در سال جاری با کاهش شدیدی مواجه شده است.

منبع/ تکراتو 

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی