کد خبر: ۲۰۹۷۴
|
۲۳ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

کاربران آیفون سریعا iOS را به روز کنید/ آسیب پذیری جدی است

خبرها حاکی از آن است که کاربران اپل آیفون باید این بروزرسانی اضطراری iOS 14.8 را در اسرع وقت نصب کنند.

به گزارش «نبض فناوری»، اپل امروز یک به روزرسانی نرم افزاری اضطراری را برای رفع آسیب پذیری جدی در نرم افزار خود ارائه کرد.

محققان امنیتی یک نقص را کشف کردند که به جاسوس افزارهای گروه NSO اسرائیل اجازه می دهد بدون یک کلیک بدافزاری را به iPhone ، Apple Watch یا Mac تزریق کنند. گفته می شود اپل از سه شنبه گذشته هنگامی که محققان امنیت سایبری در لابراتوار Citizen دریافتند که آیفون متعلق به یک فعال سعودی به نرم افزارهای جاسوسی گروه NSO آلوده شده روی این مساله  سخت کار کنند.

اپل به روز رسانی اضطراری نرم افزار را برای iPhone و Apple Watch ارسال می کند

این نرم افزار جاسوسی با نام Pegasus شناخته می شود و می تواند دستگاه کاربر آیفون را بدون اطلاع صاحب دستگاه آلوده کند. پس از آلوده شدن آیفون، Pegasus می تواند کنترل دوربین و میکروفون را در دست گرفته و هر دو را فعال کند. همچنین می تواند پیام ها، ایمیل ها و تماس ها را ضبط کرده و برای مشتریان NSO ارسال کند. حتی پیام های رمزگذاری شده که از طریق برنامه هایی مانند Signal ارسال می شوند؛ هنگامی که Pegasus تلفن شما را آلوده کرده، محافظت نمی شوند.

کاربران آیفون سریعا iOS را به روز کنید/ آسیب پذیری جدی است

جان اسکات ریلتون محقق ارشد در Citizen Lab  گفتد که این نرم افزار جاسوسی می تواند هر کاری را که یک کاربر آیفون می تواند روی دستگاه خود انجام دهد و کارهای دیگری را نیز انجام دهد. در چنین شرایطی کاربر علامت معمولی را مبنی بر آلوده بودن تلفن خود مانند پیوند مشکوک ارسال شده از طریق پیام یا ایمیل دریافت نمی کند. بنابراین، ممکن است صاحب آیفون متوجه نشود که دستگاهش تا دستگاهش دچار مشکل شده است.

اپل  به دلیل این آسیب پذیری، امروز iOS 14.8 را منتشر کرد. با رفتن به Settings > General > Software Update می توانید آن را پیدا کنید. اپل می گوید که این به روز رسانی به روزرسانی های امنیتی مهمی را ارائه می دهد و برای همه کاربران توصیه می شود. اپل همچنین امروز اعلام کرد که به روز رسانی بعدی نرم افزار iOS 15 خود دارای موانع جاسوسی است.

به گزارش نیویورک تایمز گروه NSO در گذشته گفته بود که نرم افزارهای جاسوسی خود را فقط به دولتهایی می فروشد که استانداردهای حقوق بشر را رعایت می کنند. با این حال، در شش سال گذشته  نرم افزار جاسوسی Pegasus در تلفن های فعالان، وکلا، مخالفان، پزشکان، کودکان و متخصصان تغذیه در کشورهایی مانند امارات متحده عربی، مکزیک و عربستان سعودی ظاهر شده است. ماه گذشته واشنگتن پست نتایج یک تحقیق را فاش کرد که نشان می داد تلفن های متعلق به 37 روزنامه نگار و فعالان حقوق بشر آلوده و نرم افزارهای جاسوسی در داخل این دستگاه ها قرار گرفته است.

دو مورد از 37 تلفن مورد حمله این جاسوس افزارها دو زن نزدیک به جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی و ستون نویس واشنگتن پست بودند. گفته می شود دومی پس از نوشتن مقالاتی در انتقاد از دولت عربستان سعودی به قتل رسید.

به روزرسانی های اضطراری را فوراً بارگیری و نصب کنید!

کاربران آیفون سریعا iOS را به روز کنید/ آسیب پذیری جدی است

اپل همچنین به روز رسانی سریع Apple Watch (watchOS 7.6.2)  و macOS (Big Sur 11.6) را توضیح داده است. اگر نمی دانید چگونه اپل واچ خود را به روز کنید، این دستورالعمل ها را دنبال کنید. برنامه Watch را در آیفون خود باز کنید و روی General> Software Update ضربه بزنید. این به روزرسانی روی ساعت شما بارگیری می شود و هنگامی که اپل واچ به شارژر خود و Wi-Fi  متصل باشد نصب می شود( باتری روی ساعت باید50 درصد یا بیشتر باشد). تا به روزرسانی کامل نباشد، ساعت را مجدداً راه اندازی یا حذف نکنید.

برچسب ها: آیفون اپل آی او اس iOS
ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی