کد خبر: ۲۱۱۵۷
|
۲۹ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۵
در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات؛

امکان سنجی ارتقای آزمایشگاه ارزیابی تجهیزات ۵G

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات باهدف امکان سنجی ارتقای آزمایشگاه ارزیابی تجهیزات مرتبط با فناوری ۵G، کارگاه قابلیت ارزیابی تجهیزات رادیویی نسل چهارم و پنجم ارتباطات را برگزار کرد.

به گزارش« نبض فناوری» به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، کارگاه آموزشی قابلیت ارزیابی تجهیزات رادیویی سمت کاربر نسل چهارم و پنجم، در آزمایشگاه سنجش EIRP وسایل برد کوتاه در این پژوهشگاه به صورت آنلاین برگزار شد.

در این کارگاه که توسط گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار ارائه شد، فرآیند ارتقا آزمایشگاه سنجش EIRP وسایل برد کوتاه با استفاده از تجهیزات موجود به آزمایشگاه تجهیزات رادیویی سمت کاربر سلولار با فناوری نسل دوم، سوم و چهارم GSM) ، ۳G و LTE ) بررسی شد.

همچنین علاوه بر آزمون‌های رگولاتوری در ارتباط با کنترل حداکثر توان تشعشعی، تداخل در سایر باندها و سامانه‌های مجاور، امکان انجام آزمون‌های عملکردی و کیفیت نیز فراهم شده است که مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان، مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در مراحل تحقیق، توسعه و تجاری سازی است.

با توجه به رویکردهای بومی سازی و تولید تجهیزات رادیویی سمت کاربر نسل چهارم و پنجم، نظیر تلفن همراه، تبلت و مودم در کشور و همچنین واردات متنوع از این محصولات، ایجاد قابلیت ارزیابی اینگونه تجهیزات از اولویت‌ها و نیازمندی‌های صنعت فاوا است. این رو گروه ارتباطات رادیویی ثابت و سیار پژوهشگاه در سال مزین به نام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها»، اقدام به ایجاد و راه اندازی آزمایشگاه تجهیزات رادیویی سمت کاربر کرده است.

این تجهیزات سلولار با فناوری GSM ، ۳G و LTE در زیرمجموعه آزمایشگاه سنجش EIRP وسایل برد کوتاه به عنوان اولین آزمایشگاه تخصصی کشور در این حوزه بوده که توانسته گام مؤثری برای تحقق اقتصاد مقاومتی در صنعت مخابرات دیجیتال باشد.

برای پیاده سازی این آزمایشگاه از تجهیزات اندازه گیری آزمایشگاه سنجش EIRP وسایل برد کوتاه استفاده شده است. همچنین بررسی تولید محصولات بومی در کشور، مشخصات رادیویی سه نمونه تلفن همراه، تبلت و مودم وارداتی در بازار ایران و نیز دو نمونه از محصولات ساخت ایران طبق استانداردهای بین المللی ETSI با موفقیت اندازه گیری و با مشخصات اظهار شده توسط سازنده مقایسه شد. همچنین طرح ارتقای آزمایشگاه برای ارزیابی تجهیزات با فناوری ۵G نیز امکان سنجی و پیشنهاد شده است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی