کد خبر: ۲۱۲۴۰
|
۰۱ مهر ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰

طوفان خورشیدی چیست؟

وقتی کلمه "طوفان" را می شنوید احتمالا ابرهای سیاه و باد باران به ذهنتان مبادر می شود؛ اما در مورد طوفان خورشیدی چنین نیست.

به گزارش «نبض فناوری»، طوفان خورشیدی اصطلاحی است که برای اثرات جوی که بر روی زمین از رویدادهای خاصی که روی خورشید رخ می دهد احساس می شود. احتمالاً شما خورشید را نوری درخشان می پندارید که هرگز تغییر نمی کند اما در حقیقت، این یک توپ باور نکردنی از گازهای مذاب است که دائما در حال تغییر است.

طوفان های خورشیدی زمانی رخ می دهند که خورشید انفجارهای عظیمی از انرژی را در قالب شراره های خورشیدی و پرتاب توده های تاجی منتشر می کند. این پدیده ها جریانی از بارهای الکتریکی و میدان های مغناطیسی را با سرعتی در حدود سه میلیون مایل در ساعت به سمت زمین می فرستند.

هنگامی که یک طوفان خورشیدی به زمین برخورد می کند، اغلب "نورهای شمالی" خیره کننده را در قسمت هایی از اتمسفر ایجاد می کند که در مناطق نزدیک به قطب شمال دیده می شود. طوفان های خورشیدی همچنین می توانند ماهواره ها و اشکال مختلف ارتباطات الکترونیکی را مختل کنند.

طوفان های خورشیدی با یک انفجار بزرگ روی خورشید شروع می شوند. این انفجارها (که شراره های خورشیدی نامیده می شوند) می توانند به اندازه میلیاردها بمب هسته ای قدرتمند باشند!

شراره های خورشیدی معمولاً با انتشار جریانهای عظیمی از پلاسما باردار که میلیون ها مایل در ساعت حرکت می کنند، دست به دست می شوند. به این جریانها خروج جرم از تاج خورشیدی یا CME گفته می شود. هنگامی که CME ها به زمین برخورد می کنند؛ طوفان های مغناطیسی ایجاد می کنند که ماهواره ها و شبکه های برق را مختل می کند.

به عنوان مثال در فوریه 2011، CME تولید شده توسط یک شراره خورشیدی بسیار قوی ارتباطات رادیویی را در سراسر چین مختل کرد. برخی کارشناسان معتقدند که طوفان خورشیدی بزرگ می تواند بیش از 20 برابر خسارت اقتصادی شدیدترین طوفان را در پی داشته باشد.

دانشمندانی که طوفان های خورشیدی را مطالعه می کنند دریافتند که به نظر می رسد فرکانس شراره های خورشیدی از چرخه خورشیدی 11 ساله پیروی می کند. در زمان اوج فعالیت، ممکن است هر روز چندین طوفان خورشیدی رخ دهد. در مواقع دیگر، ممکن است کمتر از یک طوفان خورشیدی در هفته رخ دهد. دانشمندان انتظار دارند چرخه فعلی خورشید در اوج طوفان های خورشیدی در 2024 باشد.

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی