کد خبر: ۲۱۳۳۲
|
۰۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۰

تشخیص دقیق سرطان سینه با استفاده از هوش مصنوعی

دانشمندان موفق شدند با استفاده از هوش مصنوعی دقت تصویربرداری و تشخیص سرطان سینه را افزایش دهند.

به گزارش «نبض فناوری»، به نقل از timesnownews، یافته‌های یک مطالعه جدید نشان می‌دهد برنامه کامپیوتری آموزش دیده برای مشاهده الگو‌های هزاران تصویر سونوگرافی سینه می‌تواند به پزشکان در تشخیص دقیق سرطان سینه  کمک کند. ابزار هوش مصنوعی (AI) که به طور جداگانه بر روی ۴۴هزار و ۷۵۵ آزمایش سونوگرافی انجام شد، توانایی رادیولوژیست‌ها را در تشخیص صحیح بیماری تا ۳۷ درصد افزایش و تعداد نمونه‌های بافتی یا بیوپسی مورد نیاز برای تایید تومور‌های مشکوک را تا ۲۷ درصد کاهش داد. این یافته‌ها در مجله Nature Communications منتشر شده است.

به اعتقاد محققان گروه رادیولوژی در NYU Langone Health و مرکز سرطان Laura و Isaac Perlmutter، تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی این تیم در نوع خود بزرگترین است و شامل ۲۸۸ هزار و ۷۶۷ معاینه سونوگرافی جداگانه از ۱۴۳ هزار و  ۲۰۳ زن تحت درمان در بیمارستان‌های NYU Langone در NYU است.

کریستوف گراس، محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: مطالعه ما نشان می‌دهد که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند به رادیولوژیست‌هایی که سونوگرافی سینه را می‌خوانند کمک کند تا تنها مواردی را که علائم واقعی سرطان سینه را نشان می‌دهند، مشاهده کنند که در صورت خوش خیمی از بررسی بیوپسی جلوگیری کنند.

در سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا که از بافت عبور می‌کنند برای ساخت تصاویر در زمان واقعی از سینه یا سایر بافت‌ها استفاده می‌شود.

به گفته محققان، سونوگرافی ارزان‌تر است، بیشتر در کلینیک‌های محلی موجود است و شامل قرار گرفتن در معرض اشعه نمی‌شود. علاوه بر این سونوگرافی برای نفوذ به بافت متراکم سینه و تشخیص سلول‌های بسته اما سالم از تومور‌های فشرده بهتر از ماموگرافی است؛ با این حال این فناوری همچنین منجر به تشخیص غلط سرطان سینه شده و اضطراب و روش‌های غیر ضروری را برای زنان ایجاد می‌کند. برخی از مطالعات نشان داده‌اند اکثر معاینات سونوگرافی سینه که نشانه‌های سرطان را نشان می‌دهد، پس از بیوپسی غیر سرطانی است.

 لیندا موی، محقق و رادیولوژیست و استاد دانشکده پزشکی NYU Grossman و عضو مرکز سرطان Perlmutter، می‌افزاید: اگر تلاش‌های ما برای استفاده از یادگیری ماشینی به عنوان ابزار آزمایش برای سونوگرافی موفقیت آمیز باشد، سونوگرافی می‌تواند به عنوان یک ابزار موثر در غربالگری سرطان سینه به ویژه جایگزینی برای ماموگرافی و کسانی که بافت سینه متراکم دارند، تبدیل شود.

گراس هشدار می‌دهد در حالی که نتایج اولیه تیمش امیدوار کننده است، او و همکارانش در آخرین تجزیه و تحلیل خود فقط به آزمایش‌های گذشته پرداخته است و قبل از اینکه به طور معمول به کار رود، آزمایش‌های بالینی این ابزار در بیماران فعلی و شرایط واقعی مورد نیاز است.

برای این مطالعه، بیش از نیمی از سونوگرافی‌های سینه‌ برای ایجاد برنامه کامپیوتری استفاده شد. ده رادیولوژیست هر کدام مجموعه جداگانه‌ای از ۶۶۳ معاینه سینه را با دقت متوسط ​​۹۲ درصد بررسی کردند. با کمک مدل هوش مصنوعی، میانگین دقت آن‌ها در تشخیص سرطان سینه به ۹۶ درصد افزایش یافت. همه تشخیص‌ها در برابر نتایج بیوپسی بافت بررسی شد. آخرین آمار انجمن سرطان آمریکا تخمین می‌زند از هر هشت زن (۱۳ درصد) یک نفر در طول زندگی خود مبتلا به سرطان سینه می‌شود و تنها در سال ۲۰۲۱ بیش از ۳۰۰ هزار تشخیص مثبت وجود دارد.

منبع:باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی