کد خبر: ۲۱۳۵۷
|
۰۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

آیا شاد اینبار کار دانش‌آموزان را راه می‌اندازد؟/ دانلود نسخه جدید اپلیکیشن شاد

از آنجا که اپلیکیشن شاد به عنوان بازوی آموزش مجازی در کشور است حال که نسخه جدید آن در شهریور ماه رونمایی شده باید دید که تا چه حد، عیب‌یابی و رفع اشکال شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» با شیوع ویروس کرونا و اوج گیری این بیماری طی سال‌های اخیر نحوه آموزش به دانشجویان و دانش‌آموزان به سمت و سوی فضای مجازی کشیده شد تا از طریق دانش‌آموزان و دانشجویان از یادگیری آموزش غافل نشوند.

در این میان برگزاری آموزش در فضای مجازی با چالش‌های زیادی مواجه بود. باید گفت که دومین سالی است که به جهت پاندمی کرونا، سال تحصیلی مجازی آغاز می‌شود. گفتنی است که اپلیکیشن شاد در اسفند ۱۳۹۸ طراحی شد تا بتواند به آموزش مجازی کمک کند و در آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۹ در اختیار نظام آموزشی کشور قرار گرفت. در زمان شروع به کار این اپلیکیشن به دلیل نوظهور بودن ایرادات متعددی به آن وارد بود و این اشکالات دور از انتظار نیز نبود.

با پایان سال تحصیلی ۹۸-۹۹، نیاز به بازبینی و رفع ایرادات این ابزار تحصیلی مجازی کاملا مشهود بود و فعالیت‌های خوبی هم در این زمینه صورت گرفت و نسخه به‌روزشده آن با شروع سال تحصیلی جدید در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار گرفت.

باید یادآور شد که کمبود و چالش‌های آن در مناطق محروم بسیار است و در کنار آن پایین بودن سرعت اینترنت خود این مشکلات را برای دانش‌آموزان دو چندان کرده بود به گونه‌ای که در تمام سال تحصیلی سرعت پایین نت بزرگ‌ترین چالش کاربران آن بود. معلم و دانش‌آموز برای دانلود کردن یک فایل صوتی یا تصویری ساعت‌ها وقت صرف می‌کردند و خیلی وقت‌ها هم نهایتا ناامید شده و به اپلیکیشن‌های دیگر مثل واتس‌اپ متوسل می‌شدند تا اینکه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران با توسعه شبکه و اصلاح زیرساخت‌ها و رایگان کردن اینترنت شاد توانست بخشی از این مشکلات را برطرف کند.

از آنجا که اپلیکیشن شاد به عنوان بازوی آموزش مجازی در کشور است حال که نسخه جدید آن در شهریور ماه رونمایی شده باید دید که تا چه حد، عیب‌یابی و رفع اشکال شده است. مسوولان سیستم آموزشی کشور اعلام کرده‌اند که استفاده از شاد اجباری نیست. این موضوع در نگاه اول بسیار رضایت‌بخش به نظر می‌رسد، ولی هنوز چالش هزینه نت برای اپلیکیشن‌های دیگر مانع بزرگی خواهد بود.

لازم به ذکر است که چندی پیش حسین صادقی سخنگوی اپلیکیشن شاد گفته که شبکه شاد توانست جایگاه خود را در میان معلمان و دانش آموزان پیدا کند، براساس آمار‌های منتشره از میزان استفاده از شبکه شاد باید گفت که فعالیت ۱۸ میلیون و ۱۰۵ هزار کاربر از ویژگی‌های شاد است که در طول یک هفته حدود ۱۳ میلیون و ۱۲۹ هزار کاربر در آن فعال بوده و بطور میانگین در یک ثانیه حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به مبادله پیام می‌پردازند.

وی همچنین اذعان کرده امسال نیز همانند سال گذشته، تعرفه اینترنت مصرفی شبکه شاد برای معلمان و دانش آموزان، رایگان است.

وی همچنین به قابلیت‌های جدید این اپ اشاره کرده و گفته است؛ سرور‌های شبکه ارتقاء یافته است و در نسخه جدید شبکه شاد برای سال تحصیلی جدید، امکان تبادل صوتی همزمان معلم و دانش آموزان فراهم شده و در واقع یک اتاق صوتی راه اندازی شده که این امکان را به معلم می‌دهد تا به طور همزمان با چند دانش آموز گفتگو داشته باشد. سرویس آزمون ساز نیز یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که در کنار ظاهر زیبای آن به شاد اضافه شده است.

راهنمای استفاده از اپلیکیشن

برای ورود به شبکه آموزشی، این مراحل را در دستورالعمل دنبال کنید.
‏ ابتدا برای دانلودنسخه جدید از مایکت روی باکس صورتی رنگ ضربه بزنید.
از آنجایی که برنامه با اپلیکیشن‌هایی همچون بله، سروش، روبیکا، گپ و آی گپ متفاوت است، تصمیم گرفتیم استفاده از آن را به تفکیک نقش کاربران در این برنامه آموزش دهیم تا شما عزیزان دچار مشکل نشوید.

نحوه استفاده از اپلیکیشن برای مدیران

ابتدا شما به عنوان مدیر مدرسه باید وارد سامانه سناد شده و اطلاعات معلمان از جمله نام و نام‌خانوادگی، کد‌ملی، تاریخ تولد، جنسیت، نام پدر و ... را وارد کنید. سپس وارد صفحه مربوط به مدیریت امور کلاس‌های مربوط به مدرسه می‌شوید. در این صفحه باید کلاس مربوط به هر معلم و پایه تحصیلی آن را تعیین کنید. اکنون به صفحه جدیدی وارد می‌شوید که در این صفحه در ستون نام دبیر می‌توانید معلم‌های مشخص‌شده و در ستون تعیین دبیر، کلاس‌هایی که هنوز دبیری برایشان تعیین نشده است را مشاهده کنید. اکنون اگر میخواهید معلمی را به لیست اضافه کنید باید وارد گزینه تعیین دبیر را زده و کد ملی معلم وی را وارد کنید. اکنون نام و نام خانوادگی معلم و شماره‌ی او به شما‌نشان داده می‌شود.

برای احراز هویت دانش آموزان نیز باید از همین سامانه استفاده کنید. همچنین در این سامانه امکان ویرایش اطلاعات نیز وجود دارد.

پس از اینکه تمام اقدامات لازم در سامانه سناد را انجام دادید وارد اپلیکیشن شده و با انتخاب نقش مدیر، به احراز هویت خود بپردازید.

نحوه استفاده از اپلیکیشن برای معلمان

وارد اپلیکیشن شده و نقش معلم را انتخاب کنید. با وارد کردن اطلاعات خواسته شده به احراز هویت خود بپردازید.

نحوه استفاده از اپلیکیشن برای دانش آموزان

پس از اطمینان از تایید شما در سامانه سناد توسط مدیر مدرسه، وارد اپلیکیشن شده و طبق آموزشی که جلوتر به آن می‌پردازیم، اقدام به احراز هویت کنید تا بتوانید از کلاس‌های درسی اختصاصی خود استفاده کنید.

ورود به برنامه

برای وارد شدن به برنامه و ثبت نام در آن، کافی است پس از نصب آن از مایکت برنامه را اجرا کنید. سپس روی گزینه ورود به برنامه ضربه بزنید. اینک با وارد کردن شماره موبایل تان کدی پنج یا شش رقمی را از طریق پیامک دریافت خواهید کرد، با وارد کردن کد در کادر مربوطه به صفحه‌ی مربوط به نام کاربری وارد می‌شوید، اکنون با انتخاب یک نام، ثبت نام شما به پایان می‌رسد.

چگونه در شاد احراز هویت کنیم؟

همانطور که گفته شد قبل از هر کار از مدیر مدرسه‌ی خود بخواهید اطلاعات شما را در سامانه سناد ثبت کند. سپس برای احراز هویت وارد اپلیکیشن شده و روی گزینه ورود مدیر/ معلم/ دانش آموز ضربه بزنید. نقش خود را روی یکی از نقش‌های مدیر/ معلم/ دانش آموز تنظیم کنید.

اکنون باید اطلاعات مربوط به نقش خود را وارد کنید، برای مثال اگر انتخاب شما دانش آموز است پس از انتخاب نقش دانش آموز گزینه افزودن دانش آموز را بزنید. اینک انجام احراز هویت را زده، شماره خود را وارد کنید. سپس به ترتیب کد ملی، سریال شناسنامه به صورت جدا و متصل، سال تولد، ماه تولد و روز تولد، کد امنیتی را وارد کنید. با انتخاب گزینه ورود به گروه کلاس من، به گروه‌ها و کانال‌های اختصاصی مربوط به خود (نه کلاس‌های مربوط به مابقی دانش آموزان) دسترسی پیدا می‌کنید. در صورت انجام ندادن احراز هویت، این گروه‌ها و کانال‌ها برای شما نشان داده نخواهند شد و شما نمی‌توانید از کلاس‌های درسی خود استفاده کنید.

آموزش ساخت کانال در شاد

برای ساختن کانال و گروه در اپلیکیشن محدودیت وجود دارد. ابتدا مدیر مدرسه باید احراز هویت کرده و گروه و کانال بسازد تا معلمان و دانش آموزان پس از احراز هویت قادر به مشاهده آن‌ها باشند. برای ساختن کانال‌ها و گروه‌ها اقدام خاصی لازم نیست، زیرا زمانی که مدیر مدرسه احراز هویت خود را انجام دهد به صورت خودکار این گروه‌ها و کانال‌ها ساخته شده و در دسترس او قرار می‌گیرند تا بتواند دانش آموزان و معلم را وارد کند؛ بنابراین گروه‌ها و کانال‌ها بر خلاف اپلیکیشن‌های سروش، تلگرام و ... به صورت خودکار ساخته میشوند نه به صورت دستی.

آموزش و پرورش برای سال تحصیلی جدید نسخه ارتقاء یافته نرم افزار شاد را ارائه کرد.

برای دانلود رایگان کلیک کنید

این نسخه امکان تماس صوتی دانش آموز و معلم و طراحی آزمون از ویژگی‌های این نسخه است.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
....
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
آ بابا یاد ندارید پیام رسان درست کنید طرح از من درست کردن از شما حتی شاد یک پیام رسان نیست حداقل مثل ایتا و روبینا می شد باشه که یک شادینو گزاشتن که اصلا فعال نیست
1
0
محمد فرهمند
۲۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
ان شاءالله شاد و هر نوع آموزش فضای مجازی دانش آموزان خراب شه، یقینا این روش آموزشی کاری با آموزش و یادگیری کرد بمب اتم در هیروشیما نکرد!!!
2
0
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی