کد خبر: ۲۱۳۷۵
|
۰۵ مهر ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

سامسونگ روی توسعه تراشه‌‌ای با الهام از مغز انسان کار می‌‌کند

محققان سامسونگ و دانشگاه هاروارد روی توسعه فناوری برای کپی برداری از شبکه عصبی مغز انسان و سپس انتقال نقشه کپی برداری شده به تراشه سه بعدی کار می‌کنند تا چیپ مذکور بتواند از قابلیت‌های مغز بهره ببرد.

ببه گزارش« نبض فناوری» محققان سامسونگ و دانشگاه هاروارد روی توسعه فناوری برای کپی برداری از شبکه عصبی مغز انسان و سپس انتقال نقشه کپی برداری شده به تراشه سه بعدی کار می‌کنند تا چیپ مذکور بتواند از قابلیت‌های مغز بهره ببرد. در این صورت، سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی رفتاری مشابه مغز واقعی خواهد داشت و از ویژگی‌هایی نظیر انعطاف پذیری، قدرت یادگیری،‌ سازگاری با محیط اطراف و شناخت بهره خواهد برد.

براساس مقاله جدیدی که توسط دانشگاه هاروارد منتشر شده، سامسونگ ادعا می‌کند که می‌تواند نقشه عصبی مغز را مستقیما روی تراشه سه بعدی کپی کند. تحقیقات جدید سامسونگ و دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد ظاهرا توسعه تراشه حافظه با الهام از مغز امکان پذیر است.

در مقاله منتشر شده در نشریه Nature Electronics، محققان سامسونگ و دانشگاه هاروارد می‌گویند می‌توان نقشه اتصال عصبی مغز با استفاده از آرایه نانوالکترود کپی کرد. آنها تصریح می‌کنند که آرایه نانوالکترود می‌تواند برای ضبط سیگنال‌های الکتریکی تولید شده توسط تعداد زیادی از سلو‌های عصبی موجود در مغز مورد استفاده قرار گیرد.

 
 
 

پس از کپی کردن این نقشه عصبی، می‌توان آن را رروی یک شبکه سه بعدی با چگالی بالا از حافظه حالت جامد مانند حافظه فلش مورد استفاده در درایوهای حالت جامد یا RAM جایگذاری کرد. به گفته محققان، در نهایت این تراشه حافظه حاوی ویژگی‌هایی الگوبرداری شده مغز مانند قدرت یادگیری، سازگاری با محیط و شناخت خواهد بود.

در مقاله همچنین به این نکته اشاره شده که یکی از راه‌های در دسترس برای سرعت بخشیدن به جایگذاری نقشه عصبی، آپلود مستقیم نقشه روی یک تراشه حافظه است.

یکی از محققان از پژوهش می‌گوید: «چشم اندازی که ارائه می‌دهیم بسیار بلند پروازانه است، اما تلاش برای دستیابی به چنین هدفی می‌تواند مرزهای هوش ماشینی، علوم اعصاب و فناوری نیمه هادی را جابه‌جا کند.»

سامسونگ ظاهرا قصد دارد تحقیقات خود را در زمینه مهندسی نورومورفیک به عنوان بخشی از توسعه نیمه هادی‌های هوش مصنوعی ادامه دهد. باید دید این پروژه چه زمان به سرانجام خواهد رسید.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی