کد خبر: ۲۱۵۰۱
|
۰۹ مهر ۱۴۰۰ | ۱۳:۰۰
هشدار به مسئولان؛

جلوی سونامی اخبار جعلی گرفته شود/ ارتقای سواد رسانه‌ای سدی محکم برای مقابله با این موضوع

امروزه به دلیل گستردگی فضای مجازی و نبود نظارت و قوانین حاکم بر این فضا بستر را برای نشر وتوسعه این اخبار هموار کرده است، بنابراین یکی از موثرترین شیوه مقابله با آن، توسعه آموزش در حوزه سوادهای رسانه‌ای، خبری، بصری و اطلاعاتی به مخاطبان است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» موضوع انتشار اخبار جعلی امروزه با توجه به گسترش وسیع فضای مجازی و رسانه‌های نوین در دنیا و شکل‌گیری کانال‌های خبری به خصوص در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی به محملی آسان برای تولید و توزیع محتوا تبدیل مبدل شده است به طوری که افراد نمی‌تواند با این اوضاع سره را از ناسره تشخیص دهند. همچنین انتشار چنین خبر‌هایی علاوه براینکه بی اعتمادی را در بین آحاد جامعه فراهم می‌کند از سوی دیگر با ایجاد تشویش اذهان عمومی و مشکلات و نابسامانی‌هایی را در بخش‌های کلیدی کشور‌ها ایجاد می‌کند.

باید این نکته را اذعان کرد که به دلیل گستردگی فضای مجازی و نبود نظارت و قوانین حاکم بر این فضا بستر را برای نشر وتوسعه این اخبار هموار کرده است. با این حال و علیرغم تلاش‌های انجام شده جهت مواجهه و مقابله با اخبار جعلی، امکان تشخیص آن از اخبار واقعی بنا به علل گوناگون همچنان دشوار است. در این میان یکی از موثرترین شیوه مقابله با اخبار جعلی، توسعه آموزش سواد‌هایی از جمله سواد‌های رسانه‌ای، خبری، بصری و اطلاعاتی به مخاطبان است تا آشنایی با روش‌ها و فراگیری مهارت‌های لازم، توان شناسایی و مقابله با اخبار جعلی را فراهم کند.

محمدرضا خالقی‌اصل کارشناس حوزه ارتباطات در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به همین موضوع، اظهار کرد: امروزه چالش انتشار اخبار جعلی و خلاف واقع در فضای مجازی و شبکه‎های اجتماعی، معضل بزرگ اغلب کشور‌ها است و باید راه حلی برای شناسایی اخبار جعلی از اخبار واقعی و منشا آن شناسایی کرد تا بتوان جلوی تحریف محتوا در فضای مجازی را گرفت.

وی منشاء اوج گیری اخبار جعلی را گستردگی بیش از حد زیرساخت ارتباطی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر، افراد زیادی در شبکه‌های اجتماعی فعال هستند و خروجی آن پدیده‌ای به نام خبر جعلی است. هرچه زیرساخت‌ها گسترده شود، اعتماد نیز کاهش پیدا می‌کند و بنابراین باید گفت که امروز با وسایل ارتباط جمعی گسترده‌ای مواجه هستیم و ارتباطات در حال حاضر گسترش و مفاهیم نیز تغییر یافته است.

این کارشناس ادامه داد: رسانه‌های رسمی و مسئولان کشور برای مقابله با این اخبار و مدیریت آن می‌توانند با اطلاع‌رسانی صحیح و سریع و صادقانه جلوی این معضل را بگیرند. متأسفانه عملکرد غلط و اشتباه مسئولان و رسانه‌ها طی سال‌های اخیر و نامحرم دانستن رسانه‌ها سبب شد تا رسانه‌ها مرجعیت و هویت اصلی خود را از دست بدهند و همین مسئله باعث شیوع اخبار نادرست در جامعه شود.

خالقی اصل خاطرنشان کرد: تولید چنین محتوا‌هایی علاوه بر گمراه‌سازی، اخلال در امنیت ملی کشور، آسیب‌دیدن آرامش روحی و روانی مردم و نیز سبب بدبینی می‌شود و به طور حتم عواقب اجتماعی جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

ارسال نظرات
وبگردی