کد خبر: ۲۱۵۷۸
|
۱۱ مهر ۱۴۰۰ | ۱۳:۵۵

معرفی نسل جدید گچ‌های ارتوپدی/سامانه‌ای برای هوشمندسازی ICU ها

در جلسه کمیته تجاری سازی انجمن شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت سه ایده در نسل نوین گچ‌های ارتوپدی، پلتفرم پایش بیماری و سامانه هوشمند بیمارستانی ارائه شد.

به گزارش« نبض فناوری» در پانزدهمین جلسه کمیته تجاری سازی انجمن شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت که امروز به صورت آنلاین برگزار شد از سوی فناوران سه محصول ارائه شد که جزئیات این طرح‌ها به این شرح است:

سامانه هوشمندسازی بیمارستانی

محمدحسن داودی از محققان یکی از استارت‌آپ‌ها، محصول ارائه شده در این جلسه را "سامانه جامع هوشمندسازی و تصمیم سازی داده محور ICUهای بیمارستان" نام برد و گفت: یکی از مشکلاتی که در مدیریت بیماران در ICU ها وجود دارد، چگونگی تصمیم سازی، تصمیم گیری و اعمال پروتکل‌های درمانی مناسب با توجه به وضعیت فعلی و روند درمانی آنها است. برای این منظور این سامانه به عنوان یک پایگاه داده از اطلاعات بیمار ارائه شد.

وی ادامه داد: در این طرح یک پایگاه داده از اطلاعات بیماران جمع آوری و با استفاده از روش ریاضیاتی خاصی و الگوریتم‌های توسعه یافته و جدید مبتنی بر یادگیری ماشین، وضعیت بیمار به صورت دائمی کنترل شده و نیازهای درمانی آنها به صورت شخصی سازی شده ارائه خواهد شد.

داودی با تاکید بر اینکه در این سامانه همچنین پارامترهای مورد نیاز تجهیزات ICU و داروهای مورد نیاز بیمار تعیین می‌شود، اظهار کرد: این نیازهای درمانی شامل احتیاجات دارویی و تزریقی دستگاه‌های مانیتوریگ، دستگاه‌های کمک تنفسی، کمپرسورهای ترتیبی و غیره می‌شود که از سوی این سامانه پیشنهاد می‌شود، ضمن آنکه در این طرح امکان مانیتوریگ و کنترل دائم بیماران در ICU هدفمندسازی شده است و امکان ذخیره سازی فرآیند درمان در یک پایگاه داده جهت استفاده از نتایج آن در مورد بیماران آینده از دیگر مزایای آن به شمار می‌رود.

این محقق اضافه کرد: مدیریت داده محور ساختار ICU و scientist machine نیز در این سامانه طرح ریزی شده که در این طرح موجب کاهش خطا، کشف راهکارهای درمانی جدید و جلوگیری از بروز عوارض ناشی از اقامت در ICU نظیر دلیریوم (delirium) خواهد شد که صرفه جویی‌های مالی در اندازه‌های میلیارد دلاری را به نفع بیمار، بیمه و بیمارستان‌ها رقم خواهد زد.

وی با بیان اینکه این محصول رقبای داخلی و رقبای خارجی ندارد، اضافه کرد: این سامانه به تسریع، تدقیق، تعمیق و درنهایت تصحیح روند درمانی از طریق سیستمی پویا و پیش بینی پذیر در بخش مراقبت‌های ویژه، کمک شایانی خواهد کرد.

ارائه نسل نوین گچ‌های ارتوپدی

مهندس محجوب، مجری طرح با بیان اینکه از سال 2018 نسل نوین گچ‌های ارتوپدی در دنیا وارد شده است، گفت: ما با ارائه این محصول راهکاری برای ورود جریان هوا در ناحیه آتل بندی شده بدن فراهم می‌کنیم.

وی عنوان محصول تولید شده را " محافظ، گچ و آتل مشبک" عنوان کرد و یادآور شد: نسل اول این آتل و گچ‌ها از ماده فایبرکلاس بوده که این ماده هر چند ضد آب است، ولی به دلیل استفاده از باند و پنبه در زیر آن امکان حمام و استخر رفتن فرد فراهم نیست.

محجوب، گچ‌های 3 بعدی با استفاده از بایو پرینترها را نسل دیگری از این محصول ارتوپدی ذکر کرد و گفت: این نسل امکان تولید گچ و محافظ بر اساس مشخصات بیمار و با روش اسکن کردن را فراهم خواهد کرد.

این محقق پیر شدن جمعیت کشور و افزایش پوکی استخوان در زنان سالمند را از چالش‌های کشور دانست که نیاز به گچ‌ها و محافظت ارتوپدی را افزایش می‌دهد و یادآور شد: ما در این طرح گچ و محافظ‌های مشبکی را ارائه کردیم که به فرد اجازه می‌دهد در طول درمان به حمام برود، ضمن آنکه تبادل هوا در عضو نیز رخ خواهد داد.

پلتفرمی برای پایش بیمار و بیماری از منزل

دکتر محسن زمانی، مجری طرح با اشاره به تولید پلتفرمی در حوزه سلامت گفت: این پلتفرم یک زیر ساخت کارآمد در جهت پیشبرد جامعه در مسیر سلامت هوشمند است و به کابران این امکان را می‌دهد که عوامل مؤثر در سلامتی خود را به شیوه راحت و مؤثری تحت کنترل داشته باشند.

وی با بیان اینکه این پلتفرم به افراد سالم کمک می‌کند تا از طریق ابزارهای موجود در آن و همچنین ارتباط با کارشناسان و متخصصان این مسیر را راحت‌تر و امن‌تر ادامه دهند، افزود: همچنین به افرادی که دارای بیماری مزمن همچون دیابت هستند هم کمک می‌کند تا با استفاده از ابزار و الگوریتم‌های تعبیه شده در آن سطح قند خون خود را تنظیم کنند.

زمانی، ارتباط با متخصصان و پزشکان را از دیگر مزایای این پلتفرم ذکر کرد و گفت: کاربران همچنین می‌توانند داروی خود را راحت‌تر پیدا کنند و از خدمات رژیم مخصوص به خود بهره مند شوند. این پلتفرم همچنین تسهیل کننده دسترسی کاربران به نیازهای دیابتی روزمره شان همچون نوار، سوزن قندخون و انسولین خواهد بود.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی