کد خبر: ۲۱۷۷۶
|
۱۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۰

تصویر هابل از دو کهکشان در حال ادغام شدن+عکس

هابل تصاویری از دو کهکشان را گرفته که با هم ادغام می شوند و یکی می شود.

به گزارش «نبض فناوری»، تصویر این هفته تلسکوپ فضایی هابل دو کهکشان را نشان می دهد که با جذب نیروی گرانش در کنار هم قرار می گیرند. دو کهکشان NGC 5953 و NGC 5954 آنقدر به هم نزدیک هستند که یک نام مشترک نیز دارند که به Arp 91 معروف است.

این جسم که 100 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد، شرایط فوق العاده ای را نشان می دهد که هنگام برخورد دو کهکشان عظیم با یکدیگر رخ می دهد.

هر دو کهکشان Arp 91 مارپیچی هستند اما به نظر می رسد که این دو شکل متفاوتی در این تصویر دارند. این به خاطر زاویه هایی است که ما آنها را از زمین مشاهده می کنیم. کهکشان پایینی، NGC 5953 ، مستقیم روی آن دیده می شود ، در حالی که کهکشان بالا سمت راست  NGC 5954 ، از لبه تر دیده می شود.

وقتی کهکشان ها به این شکل ادغام می شوند، نتیجه می تواند مخرب باشد یا نوع جدیدی از کهکشان را ایجاد کند. گاهی اوقات، یکی از کهکشانها در برخورد از بین می روند. در موارد دیگر، این دو می توانند با هم ادغام شده و یک کهکشان بزرگتر جدید را تشکیل دهند.

تصویر هابل از دو کهکشان در حال ادغام شدن+عکس

دانشمندان هابل می نویسند: Arp 91 یک نمونه بارز از تعامل کهکشانی را ارائه می دهد. جاذبه گرانشی عظیم این دو کهکشان باعث تعامل آنها می شود. چنین فعل و انفعالات گرانشی رایج و بخش مهمی از تکامل کهکشانی است. اکثر ستاره شناسان تصور می کنند برخورد بین کهکشان های مارپیچی منجر به شکل گیری نوع دیگری از کهکشان ها می شود که به کهکشان های بیضوی معروف است.

اما این برخوردهای بسیار پرانرژی و عظیم در مقیاس زمانی رخ می دهد که عمر انسان را کوتاه می کند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی