۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

آینده منظومه شمسی چگونه است؟

ممکن است سیاره ای غول پیکر که در حال چرخش به دور ستاره مرده است نمایی از آینده منظومه شمسی ما باشد.

به گزارش «نبض فناوری»، اخترشناسان سیاره ای غول پیکر را در مدار یک ستاره مرده کشف کرده اند که می گویند این سیاره می تواند شبیه منظومه شمسی ما در زمان مرگ خورشید در حدود 5 میلیارد سال باشد.

بر اساس یک خبر، دانشمندان یک سیاره شبیه مشتری را کشف کردند که مداری شبیه به غول گازی دارد که در اطراف یک ستاره مرده یا کوتوله سفید در مرکز راه شیری می چرخد. این تیم همچنین دریافتند این سیاره 40 برابر جرم بیشتری از مشتری دارد و کوتوله سفید حدود 60 درصد از جرم خورشید را تشکیل می دهد.

محققان این سیستم را با استفاده از رصدخانه W. M. Keck در هاوایی پیدا کردند و یافته های خود را در مطالعه جدیدی در مجله Nature منتشر کردند. جاشوا بلکمن، محقق در دانشگاه تاسمانی در استرالیا و نویسنده اصلی این مطالعه می گوید دلایلی برای خوش بین بودن در مورد سرنوشت برخی از سیارات منظومه شمسی وجود دارد.

بلکمن می گوید: این شواهد تأیید می کند که سیاره هایی که در فاصله ای بزرگ به دور خود می چرخند، می توانند پس از مرگ ستاره خود نیز به حیات خود ادامه دهند. با توجه به اینکه این منظومه شبیه سیستم منظومه شمسی ماست، این نشان می دهد که مشتری و زحل ممکن است بعد از فاز غول سرخ خورشید (هنگامی که سوخت هسته ای آن تمام می شود و خود تخریب می شود) زنده بمانند.

دیوید بنت، یکی از محققان ارشد تحقیقاتی در دانشگاه مریلند و مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا گفت: با این حال، آینده زمین به دلیل مجاورت با خورشید ممکن است چندان زیبا نباشد.

اگر بشریت بخواهد قبل از اینکه خورشید زمین را در فاز ابرغول قرمز سرخ کند، به قمر مشتری یا زحل حرکت کند، ما همچنان در مدار خورشید باقی می مانیم، اگرچه که به گرمای خورشید متکی نباشیم. این تیم متوجه شد که نور آن ستاره به اندازه کافی روشن نیست تا  آن را ستاره معمولی نامید.

این نگاهی اجمالی به این دارد که منظومه شمسی ما پس از ناپدید شدن زمین چگونه می شود؛ که در مرگ فاجعه بار خورشید ما ظاهر شده است. تیم تحقیق یافته های خود را در یک مطالعه آماری قرار می دهد تا مشخص شود تعداد کوتوله های سفید دیگر چه بازماندگان سیاره ای دارند.