کد خبر: ۲۲۰۰۷
|
۲۶ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۱

سیاست‌مداران آمریکایی خواهان انتقال نام آنر به لیست سیاه دولت جو بایدن هستند

گروهی از سیاست‌مداران آمریکایی از دولت کنونی ایالات‌متحده درخواست کرده‌اند تا محدودیت‌های پیشین علیه هواوی برای برند جدیدا استقلال‌یافته آنر نیز اعمال شوند.

به گزارش «نبض فناوری»، رویترز اعلام کرد، شرکت چینی هواوی در سال 2019 به اتهام تهدید امنیت ملی آمریکا توسط دونالد ترامپ؛ رئیس‌جمهور وقت ایالات‌متحده به لیست سیاه وزارت بازرگانی منتقل شد. بدین‌ترتیب دسترسی هواوی به فناوری‌های آمریکایی از جمله تکنولوژی ساخت تراشه و نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های گوگل مسدود شد.

در ماه نوامبر سال گذشته شرکت هواوی به منظور رهاسازی آنر از محدودیت‌های اعمال شده توسط دولت آمریکا اقدام به فروش برند فرعی خود نمود. آنر مشتریان جوان با محدودیت‌های بودجه‌ای را هدف قرار داد و به محبوبیتی فوق‌العاده در اروپا دست یافت. همچنین کمپانی در زمینه تولید اسمارت‌واچ و لپ‌تاپ‌های گیمینگ نیز فعالیت می‌کند.

به‌نظر می‌رسد که هواوی در مسیری صحیح گام برداشته است؛ زیرا شرکت‌هایی که پیش‌تر روابط خود را با هواوی و به تبع آن آنر قطع کرده بودند؛ اکنون ارتباطات خود با کمپانی آنر را ادامه داده‌اند. این شرکت‌ها شامل کوالکام، گوگل، مایکروسافت، AMD، اینتل، مدیاتک، سامسونگ و سونی هستند.

آنر اعلام کرده که این شرکت به سرعت در حال بازپس‌گیری سهم از دست رفته خود از بازار است. در حال حاضر آنر عمدتا تحت مالکیت یک کنسرسیوم مورد حمایت دولت چین قرار دارد. جورج ژائو؛ ریاست پیشین آنر (در زمانی که آنر برند فرعی هواوی به‌شمار می‌رفت) اکنون مدیر اجرایی این شرکت محسوب می‌شود و ظاهرا سایر مدیران و مهندسان هواوی نیز به تدریج به آنر ملحق شده‌اند.

سیاست‌مداران آمریکایی خواهان انتقال نام آنر به لیست سیاه دولت جو بایدن هستند

جمهوری‌خواهان معتقدند که آنر سوگلی دولت چین است

سناتورهای جمهوری‌خواه بر این باورند که آنر تهدیدی برای امنیت ملی ایالات‌متحده به‌شمار رفته و به همین دلیل از دولت بایدن درخواست کرده‌اند تا نام این شرکت به لیست سیاه ایالات‌متحده افزوده شود. مارکو روبیو؛ سناتور ایالت فلوریدا طی نامه‌ای در روز پنج‌شنبه اعلام کرد که آنر بازوی دولت چین به‌شمار رفته و اکنون از دسترسی بی‌حد و حصر به فناوری‌های حیاتی ایالات‌متحده برخوردار است.

“پکن عملا از بحران کنترل صادرات ایالات‌متحده خارج شده است. ناتوانی ایالات‌متحده در ارائه یک واکنش مناسب برای وزارت بازرگانی خطرناک بوده و به دشمنان این پیام را منتقل می‌کند که ما برای مجازات مهندسی مالی آشکار یک رژیم استبدادی فاقد ظرفیت و اراده کافی هستیم. هواوی ادعا کرده که در آنر هیچ سهمی ندارد.”

این موضوع مدتی است که در کانون توجه قرار گرفته است. گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره به سرپرستی مایکل مک‌کال در ماه آگوست از وزارت بازرگانی درخواست کردند تا نام آنر را در لیست سیاه قرار دهد. آن‌ها ادعا کردند که هواوی به منظور دسترسی به تراشه‌ها و نرم‌افزارهایی که خرید آن‌ها غیرقانونی است؛ اقدام به فروش آنر نموده است.

در ماه سپتامبر آژانس‌های امنیتی بزرگ در این زمینه با یکدیگر اختلاف نظر داشتند. ظاهرا پنتاگون و وزارت انرژی از انتقال نام آنر به لیست سیاه حمایت می‌کنند؛ اما وزارت بازرگانی و وزارت خارجه موافق چنین اقدامی نیستند. بر اساس گزارشات در حال حاضر تصمیم‌گیری در این رابطه به مقامات سیاسی در 4 وزارت‌خانه واگذار شده است. در صورت به بن‌بست رسیدن مذاکرات، موضوع به کابینه ارسال می‌شود و در صورت عدم دستیابی به توافق، جو بایدن تصمیم نهایی را اتخاذ خواهد کرد.

پیامدهای این تصمیم متوجه شرکت‌های آمریکایی نیز خواهد شد. هواوی پیش از قرارگیری در لیست سیاه یکی از برترین برندهای تولیدکننده اسمارت‌فون در جهان بود و بسیاری از تامین‌کنندگان طرف قرارداد این شرکت در ایالات‌متحده مستقر بودند. بسیاری از آن‌ها به‌دلیل ممنوعیت‌ها سهمیه فروش خود را از دست دادند و درخواست خود برای تسهیل ممنوعیت‌ها را به دولت ترامپ ارائه دادند.

ایالات‌متحده عمدتا تجهیزات شبکه هواوی و نه اسمارت‌فون‌های این شرکت را به‌عنوان تهدیدی برای امنیت ملی خود قلمداد می‌کند. با چنین منطقی برند آنر حقیقتا یک تهدید قلمداد نمی‌شود. اکنون کمپانی در تدارک عرضه اسمارت‌فون آنر 50 در بازارهای بین‌المللی است. این هندست بر روی کاغذ یک دستگاه میان‌رده قابل تحسین به‌شمار می‌رود.

منبع/ آی‌تی‌رسان

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی