کد خبر: ۲۲۰۷۸
|
۲۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۰

جزئیات بیشتر از تنسور؛ تراشه اختصاصی گوگل در سری پیکسل 6

گوگل امروز از پردازنده اختصاصی خود، تنسور SoC رونمایی کرد. این تراشه سفارشی درون گوشی‌های پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو تعبیه شده است. کمپانی گوگل به این نکته اشاره کرد که استفاده از تراشه‌های شرکت‌های دیگر (سری تراشه‌های کوالکام اسنپدراگون) در مدل‌های قبلی، بهره گیری از هوش مصنوعی در قالب یادگیری ماشینی را ناممکن کرده بود.

به گزارش «نبض فناوری»، حال با طراحی پردازنده اختصاصی خود و بهینه‌سازی آن برای تکنولوژی یادگیری ماشینی گوگل، سری جدید گوشی‌های پیکسل از ویژگی‌هایی برخوردار خواهند بود که گوگل در هیچ یک از گوشی‌های دیگر تحت نام خود نمی‌تواند ارائه کند.

به عنوان مثال، موتور یادگیری ماشینی گوگل با نام اختصاری TPU در تراشه سفارشی تنسور تعبیه شده است. این موتور یادگیری پیش‌تر توسط بخش تحقیقات گوگل (Google Research) و برای همین بخش طراحی شده بود. تمام تصمیمات در زمان ساخت پردازنده مرکزی و گرافیکی، با در نظر گرفتن ویژگی یادگیری ماشینی بوده، بنابرین سری پیکسل 6 از تکنولوژی پیشرفته عکس محاسباتی بهره می‌برد.

برای کسانی که از یادگیری ماشینی اطلاعی ندارند، یادگیری ماشینی توانایی الگوریتم‌های کامپیوتری است که در طول زمان و با انجام مکرر آزمون و خطا و بررسی داده‌ها انجام می‌شود. در واقع یادگیری ماشینی زیر شاخه‌ای از دنیای هوش مصنوعی به شمار می‌آید. تراشه تنسور کیفیت ترجمه صحبت را به میزان 18 درصد در گوشی پیکسل 6 افزایش می‌دهد.

گوگل اضافه کرد که تراشه تنسور در پیکسل 6 و پیکسل 6 پرو تجربه‌های جدیدی نظیر حالت حرکت، رفع تاری چهره و حالت تقویت صدای صحبت به هنگام ضبط ویدیو را برای کاربران فراهم خواهد کرد.

پردازنده مرکزی تنسور از هشت هسته پردازشی، شامل دو هسته پرقدرت، دو هسته نیمه‌قدرتمند و 4 هسته کم‌مصرف تشکیل شده است. تراشه گرافیکی تنسور نیز که شامل 20 هسته بوده و قادر به اجرای روان بسیاری از بازی‌های محبوب اندروید است، وظایف پردازش‌های گرافیکی را بر عهده دارد. تراشه تنسور گوگل از قابلیت Context Hub استفاده می‌کند که پیکسل 6 را به ارائه ویژگی‌هایی همچون یادگیری ماشینی و ویژگی‌های فراگیر، نظیر حالت همیشه روشن بودن صفحه‌نمایش و قابلیت Now Playing (که آهنگ‌هایی که در پس‌زمینه در حال پخش هستند را شناسایی می‌کند) با حفظ مصرف کم باتری قادر می‌سازد.

جزئیات بیشتر از تنسور؛ تراشه اختصاصی گوگل در سری پیکسل 6

به لطف تراشه تنسور، دستیار گوگل از دقیق‌ترین سیستم تشخیص خودکار گفتار (ASR) گوگل بهره می‌برد و گوگل به قابلیت‌هایی از جمله زیرنویس زنده یا ضبط زنده، امکان دسترسی به ASR بدون مصرف زیاد باتری را ارائه می‌دهد.

گوگل اشاره می‌کند که بنچمارک حداکثری CPU و GPU شاید بسیار جذاب به‌نظر برسد، اما همیشه بازتاب صحیحی از عملکرد آنها را در تجربه واقعی، انعکاس نمی‌دهد. بنا به گفته گوگل، استفاده از پردازنده مرکزی و گرافیکی تنسور در این سری جدید در مقایسه با پردازنده‌های اسنپدراگون 765G در مدل‌ پیکسل 5، به ترتیب باعث عملکرد 80 و 370 درصدی سریع‌تر نسبت به مدل پیشین می‌شود. البته اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم، پردازنده اسنپدراگون 765G را نمی‌توان به عنوان یک تراشه درجه یک این زمینه در نظر گرفت.

جزئیات بیشتر از تنسور؛ تراشه اختصاصی گوگل در سری پیکسل 6

یکی دیگر از مزایای تراشه تنسور گوگل، کاهش 50 درصدی مصرف باتری به هنگام درک درخواست‌های کاربر از دستیار گوگل، توسط چیپ زبان‌ طبیعی درون دستگاه است. همچنین به لطف این تراشه اختصاصی، در هنگام تایپ صوتی، گوشی قادر به درک صحیح دستور “ارسال” است و آن را به عنوان بخشی از پیام تلقی نمی‌کند. گفتنی است که سرعت تایپ صوتی سه برابر بیشتر از مدت زمان تایپ کردن با کیبورد است.

واحد زیر مجموعه کمپانی آلفابت اذعان کرده که کیفیت ویدئوهای ضبط شده در مدل‌های قبلی سری پیکسل از کیفیت عکس‌ها کمتر بوده. این شرکت خاطر نشان می‌کند، ما همیشه رویای این را داشته‌ایم که کیفیت ویدئوها در سری پیکسل به کیفیت عکس‌ها برسد و تراشه تنسور کمک شایانی به ما در ارائه تجربه بهتر در هر یک از بخش‌ها کرده است.

گوگل اعلام کرده که تراشه اختصاصی خود را متفاوت با هر SoC دیگری ساخته است. تراشه تنسور گوگل با هدف ارائه یک سیستم روی چیپ (SoC) برتر ساخته شده که هرآنچه از یک SoC موبایل انتظار می‌رود و فراتر ار آن را ارائه دهد.

این شرکت در ادامه بیان کرد، مطمئن شدیم که تراشه تنسور گوگل به دقت جهت ارائه سطح درستی از عملکرد محاسباتی، بازدهی و امنیت طراحی شده و با اندروید 12، قصد داشتیم تا سیستم‌عاملی را بسازیم که به‌منظور عملکرد مطابق و هماهنگ با سخت‌افزار و نرم‌افزار در آینده به‌خوبی پاسخگو باشد.

منبع/ آی‌تی‌رسان

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
وبگردی