کد خبر: ۲۲۰۸۶
|
۲۸ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۰

«پچ پوشیدنی هوشمند» ایرانی در آمریکا به ثبت رسید

«پچ پوشیدنی هوشمند» ساخته شده توسط محققان کشور در اداره ثبت اختراعات آمریکا USPTO به ثبت رسید.

به گزارش« نبض فناوری» به نقل از پژوهشگران پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، محققان این پژوهشگاه، برای اولین بار در کشور موفق به ثبت اختراع فناوری ساخت «پچ پوشیدنی هوشمند» در اداره ثبت اختراعات آمریکا USPTO شدند.

حسگر هوشمند ساخته شده به صورت یک پچ پوشیدنی، قادر به آنالیز همزمان بایومارکرهای مهم عرق از جمله گلوکز، لاکتات، کلراید، pH و میزان تعریق به صورت غیر تهاجمی و با حساسیت و گزینش پذیری بالا است.

قیمت بسیار پایین (کمتر از ۰.۰۳ دلار)، کارایی بالا، سهولت کاربری، استفاده از فناوری تلفن هوشمند و مواد طبیعی و دوستدار محیط زیستی چون کاغذ و نخ در طراحی و ساخت حسگر و ارائه مدلی مبتنی بر اینترنت اشیا از دیگر مزایای رقابتی و خاص این پچ پوشیدنی هوشمند هستند.

نتایج منتج از مطالعات میدانی به خوبی موید کارایی بالای پچ پوشیدنی هوشمند ساخته شده و پتانسیل کاربردی بالای آن در تشخیص‌های پزشکی، خود پایشی وضعیت سلامتی و سنجش عملکرد ورزشی است.

«پچ پوشیدنی هوشمند» در راستای پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد سینا اردلان و تحت راهنمایی دکتر حامد گل‌محمدی قانع مدیر گروه تحقیقاتی بیوپلتفرم‌های نانوحسگر و دکتر مریم وثوق در پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران به انجام رسیده است.

این طرح پیشتر در اسفند ۱۳۹۹ موفق به کسب رتبه نخست در دومین رویداد ملی طراحی و ساخت حسگرهای تشخیصی ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شده و نتایج آن نیز در سال ۲۰۲۰ در مجله Biosensors and Bioelectronics با ضریب تاثیر ۱۰.۶ چاپ شد .

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی