کد خبر: ۲۲۳۴۰
|
۰۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۹
در نشست خبری با حضور امیرناظمی مطرح شد؛

ارائه چند راه حل برای حفظ حریم خصوصی کاربر

رییس سابق سازمان فناوری اطلاعات که در رویداد جی تاک حضور داشت، در مورد طرح صیانت و امکان رشد اکوسیستم بعد از آن گفت که این طرح به دلایل مختلف امکان پذیر نیست و عملا نمی تواند خواسته مورد انتظار را برآورده کند.

به گزارش نبض فناوری،  "امیرناظمی" رییس سابق سازمان فناوری اطلاعات ایران در نشست خبری در جمع خبرنگاران اعلام کرد که آماده مناظره با هرکدام از اعضای شورای عالی فضای مجازی و کمسیون مجلس برای مخالفت خود در مورد طرح صیانت است. ناظمی افزود که شاید نمایندگان مجلس کسرشانشان می شود با ما صحبت کنند؛ ما حرف های خود را انتقال داده ایم در صورتی که نماینده مجلس کار خود را می کند و در واقع این تعامل نیست و مسخره کردن مردم است.
ناظمی در مورد لایحه های ارائه شده در مورد این طرح از طرف دولت قبل به مجلس گفت: «دولت قبل 4لایحه برای ارائه به مجلس آماده کرد از آنجایی که مجلس معتقد است دولت نباید لایحه هایی را ارائه دهد که در آن بحث جرم انگاری شده؛ بنابراین لایحه ها را نپذیرفتند. ما جلسه ای را با لاریجانی رئیس مجلس وقت و معاون ایشان برگزار کردیم در آن جلسه توافق شد تا کارگروه مشترکی بین دولت و مجلس تشکیل شود و برای جلوگیری از چالش قوه قضائیه هم به آن کارگروه اضافه شد.»
وی افزود تا اینکه نسخه تعیین شده توسط این کارگروه تاییده دولت را بگیرد نمایندگان مجلس، خود طرحی را مطرح کردند که هیچ تناسبی ندارد(متن آن روی سایت سازمان فناوری اطلاعات وجود دارد).
معاون سابق وزیر ارتباطات در مورد اینکه آیا این امکان وجود دارد که نرم افزارهایی چون ویز داده های کاربران را جمع آوری و جاسوسی کنند اظهار کرد، جاسوسی از داده ها امکان پذیر است و به نظر می رسد نهادهایی هم در آمریکا برای انجام اینکار وجود داشته باشند.
وی معتقد است راه اول برای جلوگیری از این موضوع این است که باید تنوع اپلیکیشن ها را بالابرد کاری که فیلترینگ تلگرام عکس آن را انجام داد و همه کاربران را به برنامه واتساپ کوچاند. به عنوان راه دوم باید دید که امکان ارائه چه امکانات و نرم افزارهایی در مقیاس پایین وجود دارد: برای مثال در حوزه مسیریاب امکان پذیر است نرم افزارهایی مانند بلد و نشان را برای کاربر ایرانی ارائه داد اما در مورد بحث موتور جستجو اینچنین نیست.راه حل سوم ورود به اتحادهای استراتژیک با شرکت های دیگر جهانی است. اینها برخی از راه ها برای جلوگیری از نقض حریم خصوصی هستند.
ناظمی افزود مجلس اگر می خواهد کمک کند ابتدا باید تعیین کند چه چیزهایی حریم خصوصی است و چگونه نقض می شود و به سوالاتی از قبیل اینکه از داده های کلان شهروندان در چه جاهایی می شود پاسخ دهد.
وی تفسیر دلخواه از قوانین موجود در مورد صیانت در کشورهای دیگری چون ترکیه را در خوشبینانه ترین حالت از سر کم دانشی و بدبینانه ترین نا امیدسازی جمعی دانست.
ناظمی در پاسخ به سوال جمع آوری داده بلد و نشان از طریق ویز را رد کرد و گفت هردوی این برنامه ها از پروتل منبع باز جهانی(OSM) استفاده می کنند که ویز و سایر رقبای آن ها هم از همان بهره می برند. وی در مورد سوال دیگری در خصوص شبکه ملی اطلاعات گفت که کندی در این شبکه وجود ندارد و شبکه ملی در تعارض با اینترنت نبوده و نخواهد بود.
در خاتمه معاون سابق وزیر ارتباطات در مورد حملات سایبری مانند آنچه در مورد جایگاه های سوخت اتفاق افتاد گفت که شبکه توزیع سوخت داخلی بوده و به گونه ای غایت طرح صیانت است که تحت نفوذ قرار گرفت.

همچنین اولین دوره رویداد Gtalk با محوریت بررسی ابزارهای گوگل، ششم آبان ماه برگزار شد. در این رویداد آنلاین، بزرگان صنایع، مهندسین گوگل، مدیران دولتی و حاکمیتی، فعالین استارتاپی و... حضور داشتند و از هوش مصنوعی، ابزارها و رویکردهای گوناگون گوگل و طرح صیانت از حقوق کاربران که توسط مجلس دنبال می شود را به بحث کارشناسی گذاشتند.

در این رویداد افرادی چون امیر ناظمی (رییس سابق سازمان فناوری اطلاعات ایران و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور)، رضا الفت نسب (دبیر اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی)، عادل طالبی (دبیر انجمن صنفی کسب و کارهای الکترونیک)، حمیدرضا سعادتی (مدیر ارشد بازاریابی اسنپ اکسپرس)، سامان فائق (مدیر سابق مرکز رشد و نوآوری بانک صادرات)، مهدی شجاری (موسس رسانه موبونیوز)، میلاد شولی (مدیر سئو دیجی کالا)، محمد مهدی باقری (هم بنیانگذار ویراستاران)، مژان فدایی (هم بنیان گذار الوکانتنت)، امین مهدوی (هم بنیانگذار الوکانتنت)، حسین مباهی (پژوهشگر ارشد گوگل)، سارا زارع (مدیر محصول سابق گوگل) و... هر کدام به طرح دیدگاه های خود پرداختند.

همچنین در یکی از پنل های این رویداد، طرح "صیانت از حقوق کاربران در شبکه های مجازی" به بحث گذاشته شد. این رویداد با همت مجموعه های استارت آپی ویکست، الوکانتنت و دیده بان برگزار شد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی