کد خبر: ۲۲۳۵۴
|
۰۷ آبان ۱۴۰۰ | ۱۷:۳۵

کشف نشانگرهای ژنتیکی که ابتلا به کووید-۱۹ را پیش‌بینی می‌کنند

پژوهشگران آمریکایی، نشانگرهای ژنتیکی خاصی را کشف کرده‌اند که می‌توانند ابتلا به کووید-۱۹ و شدت آن را پیش‌بینی کنند.

به گزارش «نبض فناوری»، نیوزپستاک اعلام کرد، دانشمندان دانشکده پزشکی "دانشگاه کلرادو"(University of Colorado) آمریکا، انواع خاصی از نشانگرهای زیستی ژنتیکی را کشف کرده‌اند که نه تنها افراد مبتلا به کووید-۱۹ را شناسایی می‌کنند، بلکه بینش‌هایی را در مورد شدت بیماری ارائه می‌دهند و شاید بتوانند یک خلاء بزرگ در زمینه تشخیص کووید-۱۹ را پر کنند.

"کاتلین بارنز"(Kathleen Barnes)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: من باور دارم که این پژوهش، شواهد محکمی را در آزمایش کووید-۱۹ ارائه می‌دهد که می‌توان آنها را برای بیماری‌های دیگر نیز به کار گرفت. این پژوهش، گامی برای پیشرفت پزشکی دقیق به شمار می‌رود.

این پژوهش نشان می‌دهد که سیگنال‌های خاص برآمده از فرآیند "دی‌ان‌ای متیلاسیون"(DNA methylation)، در افراد مبتلا به کروناویروس و افرادی که به کروناویروس مبتلا نیستند، تفاوت دارد. همچنین، این سیگنال‌ها می‌توانند شدت بیماری را در مراحل آغازین آن پیش‌بینی کنند.

دی‌ان‌ای متیلاسیون که نقش مهمی در نحوه عملکرد سلول‌ها دارد، یک ابزار سیگنال‌دهی اپی‌ژنتیک به شمار می‌رود که سلول‌ها از آن برای خاموش کردن ژن‌ها استفاده می‌کنند. بروز هر اشتباهی در این فرآیند می‌تواند ابتلا به بیماری را در پی داشته باشد.

بارنز باور دارد که توجه به این سیگنال‌ها می‌تواند شکافی را که در آزمایش‌های کنونی کووید-۱۹ وجود دارد، پر کند. بیشتر آزمایش‌های فوری کووید-۱۹، به سویه‌های ویروس وابسته هستند و می‌توانند میزان بالایی از نتایج اشتباه را به همراه داشته باشند. این آزمایش‌ها نمی‌توانند دوام و تکثیر ویروس یا پیامدهای بالینی ابتلا به آن را پیش‌بینی کنند. ممکن است آزمایش یک بیمار دارای نشانه‌های کووید-۱۹، منفی باشد و بیمارانی که بهبود یافته‌اند، به رغم ناقل نبودن، نتیجه مثبت را از آزمایش دریافت کنند.

در مقاله این پژوهش آمده است: نیاز فوری به تشخیص‌های دقیق احساس می‌شود که می‌توانند به درک بهتر واکنش میزبان، توسعه واکسن‌ها و داروهای ضد ویروس کمک کنند. شناسایی افراد مبتلا به کووید-۱۹ که مستعد نوع شدید بیماری هستند، به پزشکان کمک خواهد کرد تا بیماران را به واسطه تصمیم‌گیری بالینی خود اولویت‌بندی کنند.

در هر حال، پژوهشگران خاطرنشان کردند که آزمایشی را نمی‌شناسند که بتواند مرحله بالینی کووید-۱۹ را پیش‌بینی کند. آنها با در نظر گرفتن این موضوع، اپی‌ژنوم را در نمونه‌های خون افراد مبتلا به کووید-۱۹ و افرادی که مبتلا نبودند، تجزیه و تحلیل کردند.

نمونه‌های DNA خون، از بیمارانی به دست آمد که از اول مارس ۲۰۲۰ در "مرکز درمانی دانشگاه کلرادو"(UCHealth) بستری شده بودند. پژوهشگران در این بررسی، انواع خاصی از نشانگرهای زیستی ژنتیکی را کشف کردند که ابتلا به کووید-۱۹ و شدت آن را نشان می‌داد.

نتایج این پژوهش نشان می‌دهند که سیگنال‌های پیشروی بیماری، از ابتدای فرآیند گرفتن خون هنگام ورود به بیمارستان وجود داشته‌اند. این روش‌ها به همراه یکدیگر، ظرفیت بررسی ژنوم را برای نظارت بر وضعیت کووید-۱۹ و شدت آن نشان می‌دهند.

به گفته بارنز، شاید یافته‌های این پژوهش به ارائه روش جدیدی برای آزمایش کووید-۱۹ بیانجامند.

وی افزود: ما در حال بررسی این موضوع هستیم که این پلتفرم را چگونه می‌توان به روند تشخیص کووید-۱۹ اضافه کرد. ما باور داریم که این امر به شناسایی افرادی که مستعد نوع شدید بیماری هستند، کمک می‌کند. این روش می‌تواند امکان از بین بردن بیماری یا احتمال بدتر شدن آن را نشان دهد.

این پژوهش، در مجله "Communications Medicine" به چاپ رسید.

منبع/ ایسنا

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی