کد خبر: ۲۲۴۷۸
|
۱۱ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۴۴

بومی‌سازی انواع یاتاقان با 20 درصد قیمت نمونه اروپایی/ استفاده در تجهیزات دوار صنایع بزرگ کشور

یاتاقان یکی از صدها قطعه‌ای که در ساخت ماشین‌آلات و ابزار صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و حال شرکتی دانش‌بنیان توانسته است این قطعات را بسازد.

به گزارش «نبض فناوری» به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمد تبدلات رئیس هیات مدیره شرکت سازه‌های یاتاقان شهریار از تولید و رفع نیاز انواع یاتاقان‌های سبک و سنگین لغزشی با پوشش بابیت گفت و ادامه داد: در هر وسیله‌ای که قابلیت حرکت و چرخش دارد، یاتاقان نقش آفرینی می‌کند. قطعه‌ای که ساخت آن، متناسب با نوع نیاز، از فناوری خاص خود برخوردار است.

فعالان فناور این شرکت با استفاده از ماشین‌های کنترل خودکار می‌توانند قطعات را با دقت بسیار بالا بسازند؛ اما مهم‌ترین محصول دانش‌بنیان سازه‌های یاتاقان شهریار، ساخت و بازسازی انواع یاتاقان با ساختار بابیت و سیل‌های پالایشگاهی، نیروگاهی و سایر صنایع است.

مزیت تولید و بازسازی یاتاقان با ساختار بابیت

هرکجا که سامانه‌ای دوار فعالیت می‌کند، بابیت نیز به عنوان آلیاژی فداشونده، حضوری فعال دارد؛ روش‌های رایجی برای ریخته‌گری یاتاقان وجود دارد؛ اما این شرکت دانش‌بنیان از روش و ساختار بابیت با پایه قلع بهره جسته است. روشی که نوآورانه بوده و مزایای بسیاری دارد.

یاتاقان‌های بابیتی به عنوان تکیه‌گاه اصلی شفت و اجزای متصل به آن از جمله اجزای مهم در پمپ‌ها، کمپرسورها، ژنراتور‌ها و توربین‌ها به کار می‌رود؛ این آلیاژ در صنایع مکانیک و داخل هر نوع تجهیزات دوار کاربرد دارد و به‌صورت ساده زیر دو سر هر شفت و محوری برای چرخ و تولید انرژی استفاده می‌شود.

استفاده در تجهیزات دوار صنایع بزرگ کشور

در یک نمونه از دستاوردها، فعالان شرکت سازه‌های یاتاقان شهریار توانستند یاتاقان توربین یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نیروگاهی کشور را تولید کنند. قطعه‌ای که تا پیش از آن، از مسیر واردات و با هزینه‌های ارزی هنگفت تامین می‌شد. این یاتاقان در نیروگاه‌های متعددی کاربرد دارد و قادر است سالانه میلیون‌ها دلار از خروج ارز از اقتصاد کشور پیشگیری کند.

اکنون نیازی به واردات یاتاقان صنعتی نیست

قیمت تمام‌شده محصول ایران‌ساخت، ۲۰ درصد قیمت اروپایی است و با فعالیت این شرکت دانش‌بینان، عملاً واردات این قطعه به طور کلی قطع شده است و با تکیه بر توان تولید داخلی تأمین می‌شود.

به گفته این فعال فناور، نیروگاه‌ها، پتروشیمی، صنایع نفت و گاز، کارخانه‌های سیمان مس و فولاد مشتریان بالقوه این دست محصولات ایران‌ساخت هستند و تاکنون ۶۰ نفر به‌صورت مستقیم اشتغال‌زایی در این شرکت شده است. به همین میزان نیز اشتغال غیرمستقیم ایجاد شده است.

رئیس هیات مدیره شرکت سازه‌های یاتاقان شهریار، همچنین بهترین عامل کمک‌کننده برای رونق تولید، صادرات و توسعه فناوری محصولات ایران ساخت را بحث بازسازی ناوگان ماشین‌آلات ایران عنوان کرد.

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی