کد خبر: ۲۲۵۷۳
|
۱۵ آبان ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰

دلیل تغییر نام فیسبوک چیست؟/ متاورس یعنی چه؟

غول فناوری فیسبوک اعلام کرد که نام خود را به متا تغییر داده تا کار خود را در زمینه فناوری های جدید از پلتفرم رسانه های اجتماعی فیسبوک جدا کند.

به گزارش« نبض فناوری»، مارک زاکربرگ موسس و مدیرعامل فیسبوک اعلام کرد که نام شرکتش به متا تغییر کرده است. این اعلامیه در روز پنجشنبه (28 اکتبر) ارائه شد که کار فیسبوک در زمینه فناوری های واقعیت مجازی را به نمایش گذاشت.

زاکربرگ اظهار داشت که غول سیلیکون اکنون به جای برنامه های رسانه های اجتماعی خود روی متاورس تمرکز خواهد کرد. آیا این حرکت چیزی را برای میلیاردها کاربر فیسبوک مانند اینستاگرام و واتساپ تغییر می‌دهد و چرا نام متا انتخاب شد؟

متا چیست؟

متا نام جدید امپراتوری تجاری مارک زاکربرگ است؛ شرکتی که اکنون فراتر از برنامه های رسانه های اجتماعی و طراحی و ساخت فناوری های جدید گسترش یافته است. پیش از اعلام این خبر گمانه‌زنی‌هایی در مورد تغییر نام احتمالی وجود داشت زیرا فیس‌بوک لوگوی خود را در مقر کالیفرنیا با ایموجی «لایک» پوشانده بود. در حالی که شرکت مادر اکنون دیگر با نام فیسبوک شناخته نمی شود، نام فیسبوک در قالب برنامه رسانه های اجتماعی باقی خواهد ماند. در واقع، بعید است که کاربران روزانه فیسبوک، اینستاگرام یا واتساپ تغییراتی را در رابطه با تغییر نام مشاهده کنند.

زاکربرگ گفت: ساخت اپلیکیشن‌های رسانه‌های اجتماعی همیشه یک تمرکز مهم برای ما خواهد بود، اما در حال حاضر کل برند ما به قدری با یک محصول مرتبط است که احتمالاً نمی‌تواند نمایانگر همه کارهایی باشد که امروز انجام می‌دهیم، چه برسد به آینده. امیدوارم با گذشت زمان به عنوان یک شرکت متاورس دیده شویم.

این حرکت بازتاب کاری است که گوگل هنگام تغییر نام شرکت مادر خود به آلفابت در سال 2015 انجام داد تا نشان دهنده تغییر آن فراتر از صرفاً یک موتور جستجو باشد. سخنان زاکربرگ به این معنا است که فیسبوک دیگر تمرکز اصلی این شرکت نخواهد بود. در عوض، منابع خود را برای ساخت محصولات واقعیت مجازی ارائه خواهد کرد. زاکربرگ گفت در درازمدت این بدان معناست که مردم برای استفاده از سایر خدمات این شرکت نیازی به استفاده از فیسبوک ندارند.

نام جدید فیسبوک به چه معناست؟

مارک زاکربرگ در سخنرانی خود گفت که نام متا را تا حدی به این دلیل انتخاب کرده است که منعکس کننده وسعت کامل کاری است که ما انجام می دهیم و آینده ای را که می خواهیم در ساخت آن کمک کنیم. اما او همچنین گفت که آن را انتخاب کرده است زیرا در یونانی به معنای " beyond" (برتر،فراتر،مافوق) است. و در چیزی که احتمالاً می تواند به شعار برند جدید تبدیل شود، زاکربرگ گفت: «آینده فراتر از هر چیزی است که بتوانیم تصور کنیم.»

متاورس چیست؟

متاورس یک دنیای آنلاین است که در آن افراد می توانند در یک محیط مجازی بازی، کار و ارتباط برقرار کنند.

این اصطلاح به فضای مجازی موازی با واقعیت فیزیکی اشاره دارد که در آن جامعه ای از مردم می توانند در قالب آواتار با هم تعامل داشته باشند. این امر از طریق ادغام واقعیت فیزیکی، افزوده و مجازی امکان پذیر است.

کلمه متاورس در اصل در کتاب علمی تخیلی نیل استفنسون Snow Crash در سال 1992 استفاده شد، جایی که انسان ها با نرم افزار در یک محیط مجازی سه بعدی تعامل داشتند.

این کمی متفاوت از «فضای سایبری» است، که به طور تخیلی به افراد اجازه می‌دهد در حین تعامل با آن از محیط فیزیکی خود آگاه شوند؛ شبیه به تفاوت بین واقعیت افزوده (اشیاء دیجیتالی که روی دنیای واقعی قرار گرفته‌اند) و واقعیت مجازی (فقط در تعامل با اشیاء دیجیتال) است.

مارک زاکربرگ در ژوئیه 2021، در طرح ایده‌اش از متاورس تعدادی از قابلیت‌هایی را که می‌تواند داشته باشد را برجسته کرد: فضایی پایدار که همزمان، هم دنیای دیجیتال و هم فیزیکی را در بر می‌گیرد، «قابلیت همکاری بی‌سابقه‌ای» ارائه می‌دهد و دارای یک اقتصاد کاملاً کارآمد است. همانطور که زاکربرگ آن را توصیف کرد، این به عنوان یک اینترنت تجسم یافته در نظر گرفته شده است.

متاورس تنها از یک شرکت تشکیل نشده است اگرچه فیس بوک ممکن است امیدوار باشد که قدرتمندترین بازیکن باشد  و می تواند شامل تعامل بین سایرین مانند Roblox، Fortnite، Razer و غیره باشد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
hosein
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
بازي آپلند UPLAND يک متاورس است ؟
بازي آپلند UPLAND را ميتوان يک متاورس ناميد و دلايل آن جامعه مجازي است که شامل گزينه هايي براي زندگي بازيکنان در شهر ها ساخته شده به همراه خريد و فروش ، اجاره ، ساخت و ساز و غيره است .
2
0
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی