کد خبر: ۲۲۶۴۷
|
۱۷ آبان ۱۴۰۰ | ۱۴:۴۰

پیاده روی اولین زن چینی در فضا

اولین پیاده روی فضایی کشور چین از ایستگاه فضایی این کشور روز گذشته توسط یک فضانورد زن به نام وانگ یاپینگ انجام شد.

به گزارش« نبض فناوری»، به نقل از اسپیس، فضانوردان شنزو ۱۳ در ایستگاه فضایی چین اولین راهپیمایی فضایی خود را یکشنبه (۷ نوامبر) انجام دادند که توسط یک فضانورد زن رقم زده شد. 

سه خدمه شنزو ۱۳ - فرمانده ژای ژیگانگ، وانگ یاپینگ و یه گوانگفو - ساعاتی پس از پرتاب در ۱۵ اکتبر به ماژول تیانه ایستگاه فضایی تیانگونگ رسیدند. در آن زمان، آژانس فضایی چین (CMSA) اطلاعاتی در مورد زمان دقیق یا اهداف پیاده‌روی فضایی و همچنین اینکه کدام خدمه فعالیت خارج از ایستگاه را آغاز خواهند کرد، ارائه نکرد.

روز یکشنبه، آژانس فضایی چین اعلام کرد که راهپیمایی فضایی در حال انجام است و توسط فضانوردان ژای ژیفانگ، فرمانده ماموریت شنزو ۱۳ و وانگ یاپینگ، دومین فضانورد زن چینی که به فضا رفته است، انجام می‌شود. وانگ اکنون اولین زن فضانورد چینی است که موفق به پیاده‌روی در فضا شده است. انتظار می‌رفت که راهپیمایی فضایی آن‌ها شش ساعت طول بکشد.

آژانس فضایی چین همچنین با انتشار بیانیه‌ای گفت: "این اولین فعالیت خارج از فضاپیمای خدمه Shenzhou-13 است و همچنین اولین پیاده روی در تاریخ فضایی چین با مشارکت یک فضانورد زن است.".

بر اساس یک کنفرانس مطبوعاتی پیش از پرتاب در مرکز پرتاب ماهواره Jiuquan، دو تا سه فعالیت خارج از ایستگاه برای ماموریت شش ماهه شنزو ۱۳ برنامه ریزی شده است. اهداف اصلی شامل نصب یک آداپتور برای اجازه دادن به بازوی بزرگ Tianhe برای اتصال به بازوی کوچکتر دیگری است که در ماژول آینده خواهد بود.

خدمه شنزو ۱۳ برای سه هفته در مدار بوده‌اند. این ماموریت قرار است دو برابر طولانی‌ترین ماموریت سه ماهه شنزو ۱۲، طول بکشد.

بیانیه CMSA تاکید کرد، در طول این مدت، فضانوردان با موفقیت تدارکات را از فضاپیمای باری Tianzhou که در Tianhe لنگر انداخته، از جمله انجام تعمیرات، انجام تمرینات روزانه برای مقابله با اثرات ریزگرانش و انجام معاینات پزشکی و آزمایش‌های علمی، انتقال داده‌اند.

فیلمی که این هفته منتشر شد نشان داد وانگ یاپینگ و یه گوانگفو که اولین سفر خود به فضا را انجام دادند، محتوای میکروبی آب را در فضاپیمای تیانه نیز آزمایش کردند.

خدمه همچنین برای عملیات اضطراری از جمله تخلیه و کمک‌های اولیه آماده شدند. در همین حال، بر روی زمین در مرکز پرتاب ماهواره Jiuquan، یک موشک Long March ۲F و فضاپیمای شنزو ۱۴ برای انجام ماموریت اضطراری آماده هستند.

گفتنی است ایستگاه فضایی تیانگونگ (به معنای کاخ آسمانی) پس از فرود یک مریخ نورد بر روی مریخ و ارسال کاوشگر به ماه، جدیدترین دستاورد چین برای تبدیل شدن به یک قدرت فضایی بزرگ است.

انتظار می‌رود این ایستگاه فضایی حداقل ۱۰ سال کار کند. فرمانده ماموریت فضایی جدید چین یک خلبان سابق جنگنده است که اولین ماموریت خود را در این حوزه در سال ۲۰۰۸ انجام داد. خدمه قبلی تیانگونگ، پس از گذراندن سه ماه در فضا، در ماه سپتامبر به زمین بازگشتند.

منبع:باشگاه خبرنگاران

برچسب ها: چین فضا پیاده روی
ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی