کد خبر: ۲۲۸۲۰
|
۲۳ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۴

فعالسازی اولین آپگرید بیت کوین پس از ۴ سال| تپ‌روت چه تغییراتی ایجاد می‌کند؟

اولین آپگرید بزرگ بیت کوین در چهار سال اخیر «تپ‌روت» (Taproot) نام دارد و به‌تازگی فعال شده است. این آپگرید حریم خصوصی و کارآمدی تراکنش‌ها را افزایش می‌دهد و پتانسیل استفاده از قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند.

به گزارش «نبض فناوری»، شبکه بیت کوین با اجماع ۹۰ درصدی به فعال‌سازی انشعاب نرم تپ‌روت رای داد. هدف این آپگرید بهینه‌سازی قابلیت‌های اسکریپت‌نویسی و حریم خصوصی شبکه بیت کوین است که از طریق مفهوم «درخت نحو انتزاعی مرکل» یا MAST انجام می‌شود. یکی از توسعه‌دهندگان بیت کوین در وب‌سایت اختصاصی تپ‌روت درباره MAST می‌گوید:

«[MAST] فقط بخش‌های خاص و مرتبط قراردادهای هوشمند را فاش می‌کند و با این کار می‌تواند به افزایش کارآمدی و حریم خصوصی این قراردادها کمک کند.»

فعالسازی اولین آپگرید بیت کوین پس از ۴ سال| تپ‌روت چه تغییراتی ایجاد می‌کند؟

یکی از بخش‌های مهم آپگرید بیت کوین مربوط به امضاهای دیجیتالی است. این رمزارز در حاضر از الگوریتم امضای دیجیتال منحنی بیضوی استفاده می‌کند که از روی کلید خصوصی کنترل‌کننده کیف پول بیت کوین امضا می‌سازد و اطمینان می‌یابد که ارزها فقط توسط مالک اصلی آن خرج می‌شوند.

تپ‌روت امضای «اشنور» (Schnorr) را به شبکه بیت کوین اضافه می‌کند. این امضا اساسا باعث می‌شود تراکنش‌های چندامضایی غیرقابل خواندن شوند. امضای اشنور باعث افزایش ناشناختگی آدرس بیت کوین شما در شبکه عمومی نمی‌شود، اما کاری می‌کند که تراکنش‌های ساده از تراکنش‌های پیچیده و تراکنش‌هایی که چند امضا دارند غیرقابل تشخیص شوند.

تپ‌روت همچنین موجب ارزان‌تر و سریع‌تر شدن قراردادهای هوشمند روی بلاکچین بیت کوین می‌شود. قراردادهای هوشمند در حال حاضر می‌توانند در لایه پروتکل مرکزی و در شبکه «لایتنینگ» ایجاد شوند. آپگرید تپ‌روت در شبکه لایتنینگ که سرعت بالاتر و هزینه کمتری دارد، اجازه می‌دهد قراردادهای بسیار دقیق‌تری بسازید.

شبکه بیت کوین در حیات ۱۳ ساله خود انشعاب‌های سخت و نرم مختلفی را تجربه کرده است. این پروژه در سال ۲۰۱۷ شبکه لایتنینگ را معرفی کرد که یکی از آینده‌دارترین بخش‌های بیت کوین به حساب می‌آید. این شبکه در تاریخ ۲۸ سپتامبر از افزایش ۱۶۰ درصدی تعداد گره‌های خود در ۱۲ ماه گذشته و افزایش ۱۷۰ درصدی تعداد کانال‌ها از ژانویه ۲۰۲۱ خبر داده بود.

منبع/ دیجیاتو

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی