کد خبر: ۲۲۸۵۹
|
۲۴ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۰
توسط آی بی ام؛

پردازشگر کوانتومی ۱۲۷ کیلوبیتی به نام «عقاب» رونمایی شد

شرکت «آی بی ام» ادعا می‌کند گامی مهم در توسعه رایانش کوانتومی برداشته است. این شرکت از یک پردازشگر کوانتومی ۱۲۷ کیوبیتی به نام «عقاب» رونمایی کرد.

پردازشگر کوانتومی ۱۲۷ کیلوبیتی به نام «عقاب» رونمایی شد

به گزارش «نبض فناوری»، انگجت اعلام کرد، این شرکت مدعی است پردازشگر مذکور برای نخستین بار تولید می‌شود و هیچ ابررایانه کلاسیکی نمی‌تواند آن را شبیه سازی کند.

به عبارت دیگر این شرکت می‌گوید برای شبیه‌سازی تراشه عقاب به بیت‌های کلاسیک بیشتری نسبت به اتم‌های موجود در هر انسان روی این سیاره نیاز است. آی بی ام این پیشرفت را به طراحی جدیدی نسبت می‌دهد که اجزای کنترلی پردازنده را در چندین سطح فیزیکی قرار می‌دهد، این درحالی است که کیوبیت ها در یک لایه قرار دارند. به گفته شرکت با کمک این طرح می‌توان قدرت رایانش را به میزان قابل توجهی افزایش داد.

یکی از وجوه تراشه مذکور که به آن اشاره نشده، حجم کوانتوم است. این پارامتر عملکرد کوانتوم را با توجه به چشم اندازی کلی از بخش‌های مختلف اندازه می‌گیرد. در این وضعیت نه تنها کیوبیت ها، بلکه شیوه برخورد آنها با یکدیگر نیز بررسی می‌شود. هرچه حجم کوانتوم بالاتر باشد، رایانه کوانتومی مذکور قادر به حل مشکلات سخت‌تری خواهد بود.

جری چو مدیر واحد توسعه سیستم‌های سخت افزاری کوانتوم در آی بی ام می‌گوید: نخستین تراشه عقاب ۱۲۷ کیوبیتی ما در یک سیستم آزمایشی در «آی بی ام کلود» برای تعداد محدودی از اعضای شبکه کوانتوم این شرکت مهیا است. سیستم‌های آزمایشی دسترسی اولیه به جدیدترین فناوری‌های ما را فراهم می‌کنند.

البته بدون اطلاع از حجم کوانتوم پردازشگر عقاب، به سختی می‌توان آن را با فناوری‌های امروز مقایسه کرد.

نکته جالب دیگر درباره این تراشه آن است که آی بی ام ادعای برتری کوانتومی نمی‌کند. طبق این شرکت توسعه چنین تراشه‌ای یک نقطه عطف به حساب می‌آید، اما ابزار مذکور هنوز به اندازه‌ای توسعه نیافته که بتواند مشکلاتی را حل کند که رایانه‌های معمول قادر به حل آنها نیستند.

منبع/ مهر 

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد رای پرونده رمزارز جعلی «کینگ‌مانی» صادر شد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 27 فروردین 1403 ریزش بیت‌کوین ادامه دارد؟
وبگردی