کد خبر: ۲۳۰۸۲
|
۰۲ آذر ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۲

چالش برای بومی‌سازی پوشش پلیمری قرص‌های ماشین ظرفشویی

چالش فناورانه تولید فیلم‌های پلیمری محلول در آب سرد برای استفاده در پوشش قرص ماشین ظرفشویی برگزار می‌شود و فناوران تا 25 آذرماه مهلت دارند تا ایده‌های خود را ارسال کنند.

به گزارش «نبض فناوری» به منظور نگهداری مواد شوینده به‌صورت قرص، از روکش‌های پلیمری محلول در آب استفاده می‌شود. یکی از پلیمر‌های پرکاربرد به عنوان روکش این قرص‌ها، پلی‌وینیل الکل است که در این مورد خاص، می‌بایست قابلیت انحلال در آب در دمای ۵ درجه سانتی‌گراد را داشته باشد تا مواد درون آن آزاد شده و بتوانند در آب حل شوند.

پلی‌وینیل الکل، پودری سفید رنگ، شفاف، بی‌بو و بی‌مزه است که کاربرد گسترده‌ای در صنایع مختلف داشته و به عنوان یک پلیمر سنتزی با خاصیت عالی برای تشکیل فیلم، امولسیفایر و با خواص چسبندگی برجسته شناخته می‌شود.

بر این اساس چالش فناورانه و نوآورانه به منظور بومی‌سازی و تولید داخلی روکش قرص‌های ماشین ظرفشویی برگزار شده است. گلوگاه اصلی در این چالش در دو مرحله "تهیه و سنتز پلی‌وینیل الکل یا مشتقات آن" و "تهیه نمونه فیلم محلول در آب سرد حدود ۵ درجه سانتی‌گراد" تعریف شده است.

درصورت تولید فیلم پلی وینیل الکل و با توجه به عدم وجود نمونه داخلی ماده اولیه و وارداتی بودن آن، تمرکز چالش بر روی تولید فیلم پلی وینیل الکلی از پودر وارداتی آن است که فیلم نهایی می‌بایست شرایط انحلال در آب سرد و مقاومت در برابر تنش‌های وارده بین ۳۰ تا ۵۰ مگاپاسکال را احراز کند.

در مرحله اول، شرکت‌کنندگان می‌بایست حداکثر تا ۲۵ آذر ماه، طرح مفهومی خود را در چارچوبی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته است، مدون و سپس از طریق سامانه به صورت آنلاین ثبت کنند.

در پایان مرحله اول طرح‌های دریافتی در کمیته داوران ارزیابی شده و در نهایت، شرکت‌کنندگان برتر (اعم از فرد یا گروه) جهت ساخت نمونه آزمایشگاهی از طرح خود وارد مرحله دوم چالش خواهند شد. برگزیدگان مرحله نخست، چهار ماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی طرح خود، یک «نمونه آزمایشگاهی» مطابق با طرح اولیه خود را طی مرحله دوم ارائه کنند. در پایان مرحله دوم جهت انتخاب طرح برتر، مستندات فنی و اقتصادی و نیز نمونه آزمایشگاهی ارائه شده از سوی هر شرکت‌کننده توسط هیات داوران، ارزیابی و برنده نهایی معرفی می‌شود.

به نقل از ستاد نانو، جوایز مرحله اول شامل تضمین بازار پس از تجاری‌سازی محصول و ۳ میلیارد ریال حمایت جهت توسعه محصول بوده و در مرحله دوم ۱۵۰ میلیون ریال جایزه نقدی برای تیم اول، ۱۰۰ میلیون ریال جایزه نقدی برای تیم دوم و ۱۶۰ میلیون ریال گرنت آزمایشگاهی و تولید نمونه محصول خواهد بود.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی